Prošla su vremena kad su svi automobili imali čok, tj. leptir na karburatoru koji zatvara prolaz zraku, jer za paljenje hladnog motora treba “bogatija” smjesa, tj. u toj smjesi mora biti više benzina, nego pri radu motora na normalnoj temperaturi.

Današnj automobili, odnosno njihovi vozači nemaju ta­kvih problema jer elektronika “pročita” sve parametre koji su potrebni za normalno paljenje, i sve podesi kako bi motor upa­lio već na dodir ključa. Sistem se ne kvari često, ali kad nešto otkaže, daleko je skuplji popra­vak nego na starijim vozilima podmazivati leptir čoka ili mijenjati sajlu. I to je danak na­pretku, jer kad se tehnologija ne bi razvijala, još uvijek bi ostali na “automobilima"” koje voze Kremenko i Kamenko. No, motor ima još desetke ra­zloga zašto neće upaliti, naro­čito u neka hladnija vremena. Odmah treba napraviti razliku od slučaja kad motor na okret ključa veselo vrti, a neće prihvatiti i situacije kad elektro­pokretač jedva okreće, pa nam ta vrtnja izgleda kao da će motor umrijeti. U prvom slu­čaju odmah možemo eliminirati loš akumulator, neispravan elektropokretač ili alternator. Tu će se raditi o greškama na uređajima koji osiguravaju stvaranje iskre na svjećici ili greškama na sistemu dobave i ubrizgavanja goriva. Što možemo učiniti kod takvih problema, naročito ako je stvar hitna i nikome se ne možemo obratiti za pomoć. U slučaju starijih vozila, problem mogu biti platine, bobina, pumpa benzina itd. Ako i krenemo zamjenom sistemom eliminacije, znači “od oka”, pa promijenimo i ono što nije trebalo, šteta neće biti velika, jer sve nabrojeno skupa može koštati do tristo kuna. Ako je u pitanju novije vozilo, sigurno si nećemo dozvoliti takav luksuz, jer samo pumpa stoji preko tisući kuna, bobina od četiristo na gore. I tu treba odvojiti da li se radi o greškama na struji ili benzinu. To je najjednostavnije ustanoviti ta­ko da izvučemo priključni ka­bel jedne svjećice, odmaknemo ga nekoliko milimetara od ne­kog metalnog dijela motora i dok nam netko u vozilu “vergla”, promatramo da li između kraja kabela i metalnog dijela preskače iskra. Ako je iskra pri­sutna, još uvijek nismo sigurni da je sa strujom sve u redu, ali ako je nema, znak je da ne tre­ba grešku tražiti u sistemu go­riva.

Nažalost, kod nekih novih automobila takvo ispitivanje nije moguće, pa čak je i štetno za elektroniku ako tako nešto napravimo. Zaključak? Može­mo se nadati da ćemo kroz de­setak godina kad budemo otvorili haubu na novom autu, ug­le­dati veliki natpis na kome će pisati “ništa ne diraj i zovi ser­vis”. Što se tiče ustanovljenja greške na sistemu goriva, me­ha­­ničar će izvući dovodnu ci­jev i vidjeti da li benzin dolazi do karburatora ili ubrizgava­nja. U prvom slučaju, opet će trebati netko “zaverglati”, a u drugom, samo na kratko uklju­čiti kontakt. Amaterima takva ispitivanja nisu prepo­ručljiva, jer mlaz benzina u kri­vom smjeru ili na krivo mje­sto, mo­že rezultirati samo lijepim sje­ćanjima na vaš auto koji nije htio upaliti, ali se odmah zapa­lio. Nekako sve ide prema za­ključku da sve manje i manje imamo što tražiti pod poklo­p­cem motora, no ako ništa, dobro je znati neke stvari, da kod mehaničara baš ne ispadnemo totalne neznalice ili da zovemo šlep službu pa auto, umjesto mehaničaru, odšlepa­mo električaru. Auto­električar će vam sigurno trebati u onom prvom slučaju, kad prilikom startanja motor te­ško okreće. Najjeftinije i najjednostavnije će biti ako je problem u suhom akumulatoru. Dolijevanjem de­s­­tilirane vode i paljenjem po­moću kab­lo­va s “posuđenom strujom” s drugog akumulatora, te radom od desetak minuta na mjestu pod većim okretajima, bit će problem riješen. Ako i dalje ne pali, a problem nije u elektro­poktetaču, bit će potrebno akumulator zamijeniti. Po­nekad je teško napraviti razli­ku između neispravnosti akumulatora i elektropokterača, jer oba mogu izazvati teško pokretanje, ali će nos iskusnog autoelektričara odmah otkriti krivca. On će sigurno instrumentom izmjeriti i punjenje alternatora, pa ako punjenje nije dovoljno, aku­mulator je samo posljedica, a ne i uzrok zašto ne možete upa­liti auto. Ne bi vjerovali kolike probleme može izazvati i nedovoljno zategnut remen altenatora, naročito kod starijih dizela, ili njegovo proklizavanje. Zato, ako imate problema s paljenjem, a prva jutarnja startanja prođu uz zvukove cviljenja, nemojte re­men ni zatezati, nego ga odmah pro­mijenite. Silno proklizava­nje već ga je zagladilo na bočnim stranama. No, nemojte ga baciti. Spremite ga u bunker, pa nek stoji, nikad ne znate kad bi mogao zatrebati. I onako loš bit će bolji nego ništa, ako nekom prilikom ne bude novoga....