Prošla su vremena kad su svi automobili imali čok, tj. leptir na karburatoru koji zatvara prolaz zraku, jer za paljenje hladnog motora treba “bogatija” smjesa, tj. u toj smjesi mora biti više benzina, nego pri radu motora na normalnoj temperaturi.
Današnj automobili, odnosno njihovi vozači nemaju takvih problema jer elektronika “pročita” sve parametre koji su potrebni za normalno paljenje, i sve podesi kako bi motor upalio već na dodir ključa. Sistem se ne kvari često, ali kad nešto otkaže, daleko je skuplji popravak nego na starijim vozilima podmazivati leptir čoka ili mijenjati sajlu. I to je danak napretku, jer kad se tehnologija ne bi razvijala, još uvijek bi ostali na “automobilima"” koje voze Kremenko i Kamenko. No, motor ima još desetke razloga zašto neće upaliti, naročito u neka hladnija vremena. Odmah treba napraviti razliku od slučaja kad motor na okret ključa veselo vrti, a neće prihvatiti i situacije kad elektropokretač jedva okreće, pa nam ta vrtnja izgleda kao da će motor umrijeti. U prvom slučaju odmah možemo eliminirati loš akumulator, neispravan elektropokretač ili alternator. Tu će se raditi o greškama na uređajima koji osiguravaju stvaranje iskre na svjećici ili greškama na sistemu dobave i ubrizgavanja goriva. Što možemo učiniti kod takvih problema, naročito ako je stvar hitna i nikome se ne možemo obratiti za pomoć. U slučaju starijih vozila, problem mogu biti platine, bobina, pumpa benzina itd. Ako i krenemo zamjenom sistemom eliminacije, znači “od oka”, pa promijenimo i ono što nije trebalo, šteta neće biti velika, jer sve nabrojeno skupa može koštati do tristo kuna. Ako je u pitanju novije vozilo, sigurno si nećemo dozvoliti takav luksuz, jer samo pumpa stoji preko tisući kuna, bobina od četiristo na gore. I tu treba odvojiti da li se radi o greškama na struji ili benzinu. To je najjednostavnije ustanoviti tako da izvučemo priključni kabel jedne svjećice, odmaknemo ga nekoliko milimetara od nekog metalnog dijela motora i dok nam netko u vozilu “vergla”, promatramo da li između kraja kabela i metalnog dijela preskače iskra. Ako je iskra prisutna, još uvijek nismo sigurni da je sa strujom sve u redu, ali ako je nema, znak je da ne treba grešku tražiti u sistemu goriva.
Nažalost, kod nekih novih automobila takvo ispitivanje nije moguće, pa čak je i štetno za elektroniku ako tako nešto napravimo. Zaključak? Možemo se nadati da ćemo kroz desetak godina kad budemo otvorili haubu na novom autu, ugledati veliki natpis na kome će pisati “ništa ne diraj i zovi servis”. Što se tiče ustanovljenja greške na sistemu goriva, mehaničar će izvući dovodnu cijev i vidjeti da li benzin dolazi do karburatora ili ubrizgavanja. U prvom slučaju, opet će trebati netko “zaverglati”, a u drugom, samo na kratko uključiti kontakt. Amaterima takva ispitivanja nisu preporučljiva, jer mlaz benzina u krivom smjeru ili na krivo mjesto, može rezultirati samo lijepim sjećanjima na vaš auto koji nije htio upaliti, ali se odmah zapalio. Nekako sve ide prema zaključku da sve manje i manje imamo što tražiti pod poklopcem motora, no ako ništa, dobro je znati neke stvari, da kod mehaničara baš ne ispadnemo totalne neznalice ili da zovemo šlep službu pa auto, umjesto mehaničaru, odšlepamo električaru. Autoelektričar će vam sigurno trebati u onom prvom slučaju, kad prilikom startanja motor teško okreće. Najjeftinije i najjednostavnije će biti ako je problem u suhom akumulatoru. Dolijevanjem destilirane vode i paljenjem pomoću kablova s “posuđenom strujom” s drugog akumulatora, te radom od desetak minuta na mjestu pod većim okretajima, bit će problem riješen. Ako i dalje ne pali, a problem nije u elektropoktetaču, bit će potrebno akumulator zamijeniti. Ponekad je teško napraviti razliku između neispravnosti akumulatora i elektropokterača, jer oba mogu izazvati teško pokretanje, ali će nos iskusnog autoelektričara odmah otkriti krivca. On će sigurno instrumentom izmjeriti i punjenje alternatora, pa ako punjenje nije dovoljno, akumulator je samo posljedica, a ne i uzrok zašto ne možete upaliti auto. Ne bi vjerovali kolike probleme može izazvati i nedovoljno zategnut remen altenatora, naročito kod starijih dizela, ili njegovo proklizavanje. Zato, ako imate problema s paljenjem, a prva jutarnja startanja prođu uz zvukove cviljenja, nemojte remen ni zatezati, nego ga odmah promijenite. Silno proklizavanje već ga je zagladilo na bočnim stranama. No, nemojte ga baciti. Spremite ga u bunker, pa nek stoji, nikad ne znate kad bi mogao zatrebati. I onako loš bit će bolji nego ništa, ako nekom prilikom ne bude novoga....