Balinjere su svuda oko nas, nevidljive, jer su uvijek negdje unutra, ali sve što se okreće mora ih imati. Mogu biti kuglične, valjkaste, jednoredne ili dvoredne, zatvorene ili otvorene. Postoji toliko oblika, vrsta i dimenzija da je njihov katalog deblji od telefonskog imenika


Za one koji nisu iz naše županije, prevedimo naslov i kažimo da se tako oko Rijeke nazivaju kuglični ležajevi. Povod za tu temu je i nedjeljno održavanje Balinjerade u Opatiji. Dakle, raznorazna "vozila" koja su sklepana od dasaka i cijevi spuštaju se po Opatijskoj nizbrdici i pokušavaju doći do cilja. Jedino je važno da su vozači maskirani i da umjesto kotača imaju samo kuglične ležajeve. Hvala Duletu iz Bonace što se pred puno godina sjetio organizirati takvu utrku i što dan danas ona postoji!

I moja prva mehaničarska iskustva vezana su uz balinjere, kad sam kao desetogodišnjak napravio svoj prvi "karet". Sve je bilo gotovo, ali nije bilo balinjera. Kako nisam htio zaostajati za dečkima iz ulice, poslužio sam se onima koje sam pronašao na radnom stolu u sklopu rastavljenog motora skupog i rijetkog motocikla kojeg je popravljao moj stariji brat.

Naravno da sam od njega malo dobio po ušima, jer su nakon mojih vožnji bile neupotrebljive za montažu, ali sam već tada znao da me ni to neće spriječiti da se posvetim mehanici. Uglavnom, balinjere su svuda oko nas, nevidljive, jer su uvijek negdje unutra, ali sve što se okreće mora ih imati. Mogu biti kuglične, valjkaste, jednoredne ili dvoredne, zatvorene ili otvorene. Postoji toliko oblika, vrsta i dimenzija da je njihov katalog deblji od telefonskog imenika. Svi strojevi ih imaju, a postoje i specijalizirane trgovine koje se bave samo kugličnim ležajevima. Nas ovdje interesiraju one koje imaju automobili.

Ako krenemo od kotača, vidjet ćemo da svaki kotač ima svoju, u mjenjaču su barem četiri, plus dvije na diferencijalu, a negdje i na poluosovini. Alternator ima jednu ili dvije, pa i neki elektropokretač. Tu su još ležajevi u motorima brisača, kompresoru klime, pumpi servo volana i osovini upravljača. Nekad su se svi ležajevi trebali periodično podmazivati, zato jer su sa strane bili otvoreni ili su bili slabijeg materijala.

U današnjim automobilima, gdje se sve održavanje duže vrijeme svodi samo na zamjenu ulja, svi ležajevi su zatvorenog tipa, što znači da je prilikom proizvodnje u ležaj stavljena kvalitetna, dugotrajna mast i on je po strani zatvoren brtvenim prstenom kako mast ne bi izašla. To ne znači da takvi ležajevi nikad ne prozuje, ali je to kud i kamo rjeđe nego desetke godina unazad.

Kao i onda, znalci traže da se prilikom zamjene ugrade ležajevi poznatih marki, no to danas i nije od presudne važnosti jer ionako i oni na kojima je znak poznate marke i oni drugi uglavnom dolaze iz Kine i sličnih zemalja trećeg svijeta. Od svih navedenih ležajeva na autu, najčešće prozuje oni na kotačima. Njih se najlakše osjeti i detektira ulaskom u duži zavoj, nakon vožnje po ravnom dijelu ceste.

U slučaju istrošenosti, podvozje mijenja zvuk u lijevom ili desnom zavoju, ovisno koji je ležaj u pitanju. Ponekad zvuk može i zavarati, pa se čini da se radi o neispravnosti jednog ležaja, a krivac je onaj suprotni. U tu svrhu dobro je, nakon što ga dobro podložimo i osiguramo, auto podići stranu po stranu na dizalicu i simulirati vožnju. Dakle, treba sjesti u auto, ubaciti u treću brzinu i pustiti spojku. Kotač će se vrtjeti u zraku i osjetit ćete promjenu zvuka na onoj strani gdje je ležaj defektan. Ako se radi o ležajevima zadnjih kotača, bit će dovoljno i jedino moguće podignuti kotač u zrak i zavrtjeti ga. I tu će pojačan zvuk, tj. "rulanje", ukazati na onaj koji treba zamijeniti. Ako prilikom ispitivanja prednjih ležajeva ne možete odgonetnuti o kojem se radi, a isto zuji na jednoj i drugoj strani, postoji mogućnost istrošenja elemenata u sklopu diferencijala ili nema dovoljno ulja u mjenjaču. Kad zuji u motoru, uglavnom se radi o potrošenosti ležaja alternatora, no prije toga treba provjeriti da zvuk ne dolazi od suhog klinastog remena koji ga pokreće. U svrhu ispitivanja, dovoljno je kratko poprskati remen WD 40 sprejem dok motor radi. Izgubi li se zvuk, možda ste ga se tim kratkim prskanjem zauvijek riješili, no, ako se on ubrzo ponovo pojavi, bit će potrebno zamijeniti remen, jer je došlo do promjene njegove strukture uslijed slabe zategnutosti i pregrijavanja. Do sličnih zvukova može doći i nakon običnog pranja motora jačim sredstvom ili curenja antifriza po remenu. Treba znati da zbog svakog početnog zujanja, gdje god se pojavilo, ne trebate odmah dizati paniku, ali ga ne trebate ni ignorirati, jer se od jedne obična zamjene nekog ležaja može izroditi nešto ozbiljnije i skuplje!