Ne tako davno, naročito kod automobila više klase, najveću buku stvarali su motor i sastavni dijelovi. Danas je taj odnos potpuno promijenjen i na prvo mjesto s visokim postotkom iskočila je buka od guma
Kad sam neki dan zvao stanicu za tehnički pregled, želeći potvrditi informaciju za najveću dozvoljenu vrijednost buke na putničkim automobilima, razgovor je tekao otprilike ovako:
- Oprostite, je li još uvijek najviša dozvoljena razina buke osamdeset decibela?
- Molim?
Pa ponovim pitanje.
- Što ste rekli, slabo vas čujem. Kako?
Ljubazni kontrolor od silne buke vozila na pregledu nije me mogao dobro čuti. Dakle, buka je svuda oko nas. Već smo toliko zagazili u neki svijet, kakvog dragi Bog nije predvidio, pa ni voda iz špine nije više tako dobra, a u prodaji se mogu naći CD-i na kojima su snimljeni opuštajući zvukovi iz prirode, poput pjeva ptica, žuborenja potočića ili morskih valova. Takvi zvukovi smiruju, a neprirodna buka nadražuje i stvara nervozu. Polako mi postaje jasno zašto je moj susjed, tamo pred kraj mog osmoga razreda, trčao za mnom i obasipao me ne baš lijepim riječima, kad sam do iznemoglosti kružio po ulici s motorčićem bez auspuha. Ni danas se mladost nije promijenila. Osim što u muzičkim klubovima i na partijima rastura muzika jačine više tisuća vati, svako toliko po cesti prođe neki jači motor ili uređeniji auto koji za sobom ostavlja zvuk kojemu je više mjesto na pisti, nego na cesti. A konstruktori automobila se baš bore protiv buke.
Ako se sjetimo prvog automobila, iz kojeg su izbijale eksplozije, a ljudi bježali kao od nečastivog, do danas je postignut ogroman napredak. Naravno da onda nitko nije pomišljao na prigušenje buke, nego su bili sretni da se "auto" uopće pomakao s mjesta. Ako uzmemo u obzir protek vremena, onda će se netko zapitati kako to da kroz sve te godine konstruktori nisu potpuno eliminirali buku.
Odgovor je jednostavan: dok u automobilima budu radili klipni motori i dok se automobil bude kretao tako da dodiruje cestu, od toga nema ništa! Iako se vremenom granica dopuštenih decibela spušta, došlo se do vrijednosti koje je teško preskočiti. No, i tu su stručnjaci malo podijeljeni. Neki kažu da treba ići dalje, a oni drugi da ne treba više "čačkati", jer buka upozorava na prisutnost ili dolazak automobila, što je od sigurnosne važnosti.
Nikada neće biti povratka u vrijeme Fapova i Tamova, starih kamiona koje je proizvodila bivša država. Dok su se ondašnji profesionalni vozači u kabini osjećali kao usred kovačnice i u razgovoru nadvikivali sa suvozačem, u današnjima se može i šaptati, a da se normalno komunicira.
Automobilska buka dolazi iz više izvora. Buči sam motor, u kojemu se događaju eksplozije ili, kako me je moj bivši profesor Pajo ispravio, ekspanzije, da bi motor uopće mogao funkcionirati, buče ispušni sistem, usisni sistem, alternator i gume. Što kada više buči, zavisi o uvjetima i načinu vožnje.
Vozimo li se autoputom konstantnom brzinom, srednjim okretajima motora, najveću galamu stvaraju gume. Gradska vožnja u prvi plan stavlja buku motora, dok su kod naglih ubrzanja ispuh i usis ti koji se najviše čuju. Buku motora uspjelo se smanjiti boljom konstrukcijom i ujednačenijim radom motora te, kod dizelaša, prelazom na nov način ubrizgavanja goriva. Nekada je Ferarri bio pojam motora koji najmirnije radi na mjestu. Inženjeri bi upalili motor i na filter zraka stavili cigaretu u okomitom položaju, koja je onda tako i ostala. Danas ima već mnogo motora koji se mogu pohvaliti takvom mirnoćom rada. Prolaskom vremena omjeri buke tj. njihovi izvori su se mijenjali.
Ne tako davno, naročito kod automobila više klase, najveću buku stvarali su motor i sastavni dijelovi. Danas je taj odnos potpuno promijenjen i na prvo mjesto s visokim postotkom iskočila je buka od guma, dok je ispušni sistem, za koji smo uvijek mislili da je najveći krivac za buku, pao na svega desetak posto udjela. Tu su konstruktori automobila daleko nadmašili gumare, koje u daljnjem smanjivanju buke sprječavaju neki prirodni zakoni i obaveza da automobil zadrže na cesti kod velikih brzina, u zavojima i u svim vremenskim uvjetima. I dok gumari imaju skoro zavezane ruke, automobilistički inženjeri mogu kombinirati konstrukcije motora, njihove nosače, ispušne sisteme ili unutrašnjost opremiti visokoizolirajućim materijalima, kad putnik ima osjećaj da se nalazi u dnevnoj sobi. I pojava katalizatora, kao pročistača štetnih plinova, pogodovala je smanjenju buke, jer je tako dobiven još jedan prigušni lonac.
Medicina je dokazala da je buka štetna po zdravlje, ne samo zbog nervoze, nego i zbog oštećenja sluha. No, svi tonovi nisu jednako opasni, tako da se više od buke koju stvara vaš automobil, a koja je u nižim tonovima, za svoje uši trebate brinuti kad vam žena vrišti po kući. Najbolja zaštita je - izolacija u drugoj sobi!