Svakim danom svjedoci smo novih usavršavanja i dodavanja novih elemenata na postojeću elektroniku, koji poboljšavaju rad motora, štede gorivo i čine vožnju ugodnijom


U neka prošla vremena, kada su naši istočni susjedi počeli uvoditi poboljšanja na motorima novih Stojadina, mada se vrata još uvijek nisu zatvarala kako treba, a pojava vode u kabini poslije kiše bila je normalna stvar, mnogi novopečeni vlasnici su se hvalili kako imaju elektroniku u motoru.

Naravno da to nije bilo ni "e" od današnje elektronike, ali, eto, nekako je počelo. I stalo! Sve što je bilo "elektronsko" bio je razvodnik paljenja, iz kojeg su izbačene platine. Takav "napredak" donio je vlasnicima nemale probleme. Svako toliko zaustavila se neka Zastava, a razlog kvara bio je, pogađate, novi "elektronski" razvodnik. Da se samo to kvarilo, bilo bi super, no, pustimo Stojadine da trule na miru. Mnogi vlasnici su se i nakon zamjene takvog razvodnika i njegovog ponovnog kvara, odlučili vratiti na staro i zamijeniti ga onim u kojem su platine.

Današnji razvoj tehnologije ne zna za riječ nazad i više nema povratka na staro. Dapače, svakim danom svjedoci smo novih usavršavanja i dodavanja novih elemenata na postojeću elektroniku, koji poboljšavaju rad motora, štede gorivo i čine vožnju ugodnijom. Bilo bi nepravedno reći da su samo oni "od preko" imali porođajne elektronske muke. I Talijani su dugo muku mučili s prvim Fiatima, a kvarovi elektronike danas su na prvom mjestu razloga zaustavljanja modernih automobila.

Iako je elektronika širok pojam, jer u novim automobilima prisutna je i u motoru, kabini, mjenjaču i ovjesu, zadržimo se na onoj koja omogućuje rad motora.

Mnogi u žargonu elektronikom zovu samo poveću kvadratnu kutiju u koju ulazi niz vodova i za koju se zna da je jako skupa. No, ona je samo "moždana vijuga" cijelog sistema, jer, bez ostalih elemenata, ona bi i ostala obična kutija, mada je u unutrašnjosti ispunjena "bubama i fažolima", odnosno čipovima i raznim elektronskim elementima.

Ako bi, ukratko, objasnili njezin rad, onda bi dosta bilo reći da prikuplja informacije koje šalju ostali sastavni dijelovi elektronskog sistema (senzori sistema ubrizgavanja, sonda lambda, senzor okretaja motora….), obrađuje ih i postavlja parametre za optimalni rad motora u tom trenutku te ih prosljeđuje na izvršenje. Informacije koje dobiva su doista iscrpne, npr. stanje vanjske temperature zraka, temperature motora, sastav ispušnih plinova, broj okretaja motora, potrošnja itd. Ako znamo da je svaki, i najmanji, pokret noge na pedali gasa nova informacija, onda je jasno kojom brzinom svi potrebni parametri moraju dospjeti u sistem i koliko puta se, tijekom samo jednog kilometra, stanje mijenja. Ipak, na kraju se sve najviše svodi na određivanje trenutka u kojem će pojedina svjećica baciti iskru i koliku će količinu goriva motor dobiti. Jednostavno, zar ne? Što se vozačkog održavanja tiče, svakako! Nema platina, kondenzatora, ponegdje ni rotora ni razvodne kape, pa nam, u smislu rezerve, ti dijelovi ne zauzimaju prostor u bunkeru.

Ali, kad auto stane, bespomoćnost je velika. Svi nekadašnji savjeti za snalaženje, danas su uzaludni. Treba se samo nadati da je to nešto, što je defektno, bar jeftino. Prilikom kvarova na kutiji elektronike, ili, kako je neki nazivaju, "centraline", može se staviti i polovna, koja je znatno jeftinija, a popravka stare nema. No, treba dobro paziti prilikom naručivanja, jer svaki tip motora ima svoj tip centraline, na kojoj piše oznaka s brojevima. Razlika od jednog broja ili slova, nekima će se činiti nebitna, ali, ako nije odgovarajuća, motor uopće neće raditi ili neće raditi dobro. U zadnje vrijeme, proizvođači kodiraju cijeli sistem, pa zamjena neispravne centraline nije dovoljna ako se ne mijenja cijeli sistem, sve do brave za paljenje.

Kad na utrkama Formule 1 vidite one mehaničare kako prije starta trče s raznim kompjuterima do bolida i podešavaju im motore zavisno od trenutačnih uvjeta, znajte da se to u jednostavnijem obliku događa i u vašem motoru, samo su tamo parametri već tvornički zadani. Vi ih ne možete podešavati ni mijenjati odvijačem ni kliještima. Bez kompjutera, dekodera i računala, koji se priključe na za to određeno mjesto u motoru ili kabini, popravka ni pronalaženja kvara - nema!

Za sportski orijentirane vozače, treba naglasiti da se zamjenom pojedinih čipova može dobiti veća snaga motora. To rade stručnjaci koji se time bave, ali i tu treba biti jako oprezan, jer ima i onih koji to nisu i čijim se "radom" može uništiti motor.

Održavanja sistema, što se tiče vozača, nema. Treba jedino paziti da vozilo ne garažiramo u jako vlažnim prostorima te da na motoru nema prisutnosti hrđe. I jedan korodirani spoj bit će dosta da se vaš auto ne pokrene s mjesta. No, neka vas sve navedeno ne brine. Jednostavno vozite i uživajte u blagodatima napredne tehnologije!