Oni koji imaju sreću da potiču iz bogate familije, sigurno imaju neku staru fotografiju neznanog pranonota ili imućnijeg rođaka iz Amerike kako ponosno stoje uz automobil. U vrijeme kad je u svijetu počela industrijska revolucija, a Henry Ford proizvodio stotine T modela dnevno, i srednje stojeći amerikanac, mogao si je priuštiti takvo vozilo. No za vožnju je trebala kapa, naočale, slične današnjima za varenje i "kurbla". Mlađim genaracijama će ova riječ predstavljati nepoznanicu. Iako nisam pronašao odgovarajući prijevod, mislim da bi trebao biti "savijena poluga za uvlačenje u maticu radilice na automobilima bez elektropokretača za startanje motora". Da sam živio u vrijeme "međunožnih gurala" , "okokrovnih vodocijevi" itd, sigurno bi daleko dogurao u književnosti. Dakle, prije svakog sjedanja u auto, trebalo je prije polugom upaliti motor. Nije to uvijek prolazilo bez posljedica, jer su kurble znale iskakati iz ležišta i poneki neoprezni vozač dobio bi po nosu ili ruci kad bi motor upalio. Kažu da se to dogodilo i mr. Fordu, koji je odmah dao zadatak inžinjerima da nešto smisle. U tu svrhu izmišljen je elektromotor koji nakon njegovog uključivanja daje prve, početne okretaje motoru automobila. Od njega poteče velika struja, jer treba puno snage za svladavanje otpora u motoru i kompresije, naročito kod diesela. On je ujedno i najveći potrošač struje na automobilu, ali je sreća što je u upotrebi samo onaj moment kad čujemo verglanje motora, tj. dok ne ključ u bravi ne pustimo iz položaja za paljenje. Zato se i ne prepoučuje dugotrajno verglanje ako motor neće upaliti, jer brzo isprazni akumulator, a onda u obzir dolazi samo paljenje guranjem. Stariji automobili još se mogu tako paliti, ali svi oni koji imaju zupčasti remen, riskiraju njegovo preskakanje, nakon čega dolazi do bliskog susreta ventila i klipova, a poslije toga vaš se novac susreće s džepom mehaničara. Zato treba već nakon prvih znakova neposlušnosti elektropokretača posjetiti autoelektričara. Neke radove možete obaviti i sami ako imate "žicu" za takve stvari. Elektropoktetač se sastoji iz elektromotora, automata ukopčavanja, zupčanika koji pokreće zamašnjak i vilice koja ga gura. U sklopu elektromotora su četkice, koje su, ujedno najčešći razlog otkazivanja poslušnosti elektropokretača ili alnasera, kako se češće naziva. Njihova zamjena nije komplicirana, ali kao i za svaki drugi popravak, kompletan alnaser treba demontirati s motora. Obavezno prije toga treba skinuti kleme s akumulatora, jer bi dovodni plus kabel mogao dodirnuti neki metalni dio na automobilu i izazvati kratki spoj, nakon čega imate šansu drugi dan biti u Novom listu u crnoj kronici. Ako niste baš sigurni zbog čega vaš auto ne starta, jer može krivac biti i brava za paljenje ili kabel, kontrolnom lampicom možete ustanoviti da li struja uopće dolazi do alnasera, na način da izvučete kabel iz automata (obično crvene boje ), i u njega ubodete jedan kraj lampice, a drugi priključite na masu. Netko vam u kabini mora okrenuti ključ i simulirati paljenje. Ako se u tom momentu lampica upali, greška je ipak u alnaseru. Kad ste ga otvorili najprije pogledajte stanje četkica. Ako im je debljina već blizu kabela koji iz njih izlazi, riješili ste problem njihovom zamjenom. Primjetite li da je rotor, tj. površina po kojoj kližu četkice jako ukopan ili da je toliko gladak da se više prorezi ne naziru, morat čete izvući rotor i potokariti nalijegajuću površinu, a nakon toga proreze na rotoru gdje leže četkice oštrim, tankim ali ne šiljastim predmetom, nabolje listom pile za željezo, isčistiti. Četkice u svom ležištu moraju slobodno kliziti bez otpora, jer ako izgube kontakt s rotorom, opet od paljenja neće biti ništa. Slušajući onaj "štak", kad motor neće upaliti, možemo se lako zabuniti i za to optužiti samo četkice. Isti zvuk prilikon nepaljenja ima i automat pokretača. S koljena na koljeno već se prenosi da ga treba malo "drmnuti" pa će ipak okrenuti. To je točno, ali ne treba pretjerivati. Neki automati su toliko izudarani, kao da je onaj što je udarao mislio da će od straha od novih batina konačno doći pameti. No to se još nije dogodilo ni neće. Kontakti se potroše, pa ih ne može izliječiti ni velečesni Sudac! Treba zamjena automata. Suprotno tome kad čujete zvuk vrtnje, ali se motor ne pokreće, potrebna je zamjena zupčanika elektropokretača, koji na sebi ima ugrađenu sigurnosnu tarnu spojku koja štiti cijeli alnaser od preopterećenja.