19.10.2014.
Filteri
U moru današnjih novotarija, kojima se proizvođači automobila trude biti bolji, različiti ili napredniji od konkurencije, neki dijelovi će zauvijek ostati u izvornom obliku ili će se vrlo malo promijeniti. Oni su upotrijebljeni već kod prvih automobila, a vrijeme je pokazalo da se bez njih auto ne bi mogao kretati ili bi mu bitno bio smanjen životni vijek. To su filteri, koji, skoro da nisu promijenili svoj izgled od prvih početaka.
Uz ulje motora, predstavljaju najčešći potrošni materijal na automobilu. U pravilu su male cijene koštanja, ali životno važni za vijek motora ili ispravnost sistema dobave i ubrizgavanja goriva.
Najveću pažnju treba posvetiti filteru ulja. Ustvari, on ne zahtijeva nikakvu pažnju, samo ga ne smijemo zaboraviti promijeniti na vrijeme. Nekada je općeniti termin zamjene bio na deset tisuća kilometara, međutim kako se produljuje vrijeme, tj. kilometraža zamjene ulja, tako se to odražava i na zamjenu filtera. Iako se negdje preporučuje zamjena prilikom svake druge zamjene ulja, dobro je to učiniti svaki puta. Njegova cijena je premala, a kad je auto već u servisu, onih dodatnih desetak minuta posla neće predstavljati strašne troškove. Filter je na motor ugrađen kako bi u sebi zadržao svi nečistoću i sitne metalne čestice, koje odlaze u ulje normalnim trošenjem elemenata motora koji se pokreću. Kad bi te čestice uljnim kanalima dospjele do ležajeva ili klipova, imale bi efekt brusnog papira, tj. oštećivale bi tarne površine u motoru, čime bi došlo do njegovog prijevremenog trošenja.
Filter goriva, i kod benzinskih i kod diesel motora, obzirom na našu široko poznatu "kvalitetu" benzina, a naročito nafte, dobro je mijenjati i prije tvorničke preporuke, koje se, uglavnom odnose na zemlje gdje ta kvaliteta nije upitna. Nepravovremena zamjena, kod novijih motora sa visoko sofisticiranom tehnologijom ubrizgavanja, mogla bi uzrokovati nepravilnosti u radu motora i njihove kvarove, koji u pravilu nisu jeftini. To vrijedi i za starije dizele, koji koriste ono gorivo što ne bi smjeli, jer je to što se ne smije i koje stoji po kojekakvim kantama ili neadekvatnim ambalažama, podložnije nečistoćama. Princip rada je istovjetan fiterima ulja, a taj je da sve gorivo prođe kroz specijalni uložak filtera, koji zadržava nečistoću, a kod filtera nafte, prisutna voda u gorivu pada na dno, te se povremeno, odvijanjem čepa na dnu može ispustiti.
Na kraju nije ostalo prostora nešto reći o filteru zraka i filteru klime. O njima ćemo drugom prilikom, samo podsjetimo da prljavi filter zraka smanjuje snagu motora i povećava potrošnju, a da su noviji filteri klime ili ventilacije već izrađeni od takvog materijala, koji sprečava ulaz bilo kakvih štetnih čestica u kabinu, pa ispada da je nekad, naročito u gradu, usred smoga, bolje biti u automobilu, nego na "friškom" zraku.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.