Paljenje lampice ulja samo prilikom bržeg ulaska u zavoj i njeno gašenje na ravnom dijelu, znak je nedovoljne količine ulja
Sve što se vrti, ako želimo da se dugo vrti, treba dobro podmazati. Možda je to nečija životna filozofija, ali nas sada interesira motor. Dakle, u motoru se puno toga vrti i pokreće. Za dug život svih sklopova potrebno je dobro i konstantno podmazivanje. Dobro podmazivanje zavisi od izbora vrste ulja, a za konstantno podmazivanje potrebna je ispravna uljna pumpa i prohodni kanali.
Prvi motori nisu imali pumpe ulja, nego su se unutrašnji dijelovi podmazivali takozvanim "zapljuskivanjem", tj. radilica ,koja se okretala u koritu ili karteru motora, razbacivala je ulje po unutrašnjosti i tako je svaki bliži dio dobio svoju obilnu porciju.
Tada su svi pokretni elementi u glavi motora odahnuli i počeli besprijekorno obavljati svoj dio posla, bez straha od pregrijavanja ili zaribavanja. To je značilo da već s prvim okretom motora pumpa počinje svoj radni dan uvlačenjem ulja iz kartera pomoću zupčanika i tako kroz filtar ulja i kanale kojima ja prošaran cijeli motor, ulje pošalje do najskrovitijih mjesta. Gašenjem motora, prestaje rad pumpe, da bi ponovnim paljenjem sve opet krenulo ispočetka.
Obavezni dio sistema je indikator pritiska ulja, koji se obično nalazi na glavi ili bloku motora. Vrlo jednostavan i jeftin element, ali ima odgovornu zadaću da, u momentu kad pritisak padne ispod dozvoljenog ( 0,5 kp/cm2 ) ili ga uopće nema, preko provodnika na instrument tabli upali crvenu lampicu. Neki automobili imaju pored lampice i instrument pritiska na kojem se u svakom trenutku može očitati vrijednost, koja raste s brojem okretaja motora, pa u toj zavisnosti iznosi od tri do šest kp/cm2.
I, dok se lampicom može konstatirati samo pad pritiska, instrument će nam pokazati i nedozvoljen, preveliki pritisak. Iako se to rjeđe događa, u takvom slučaju može doći do oštećenja na motoru, od najlakšega, gdje strada filtar ulja, pa prema težim.Takav kvar je uglavnom prouzročen blokiranjem prelivnog ventila na pumpi ulja, koji ima zadatak da, porastom broja okretaja, jednostavno prelije višak ulja nazad u karter. Crvena kontrolna lampica ulja na instrument tabli, uz lampicu temperature vode, najvažnija je kontrola.
Njenim paljenjem tijekom rada motora, čiji uzrok može biti i banalan i jeftin (ako je kvar u indikatoru), autosemora odmah zaustaviti i, motorugasiti. Vožnjom s tako upaljenom kontrolom, ako je signalizacija u redu, sigurno dolazi do takvih oštećenja u motoru, gdje je generalni popravak motoranajizgledniji.
Paljenje lampice samo prilikom bržeg ulaska u zavoj i njeno gašenje na ravnom dijelu, također je znak nedovoljne količine ulja.
Nasuprot tome, goreća crvena lampica na minimumu ne mora značiti zlo. Može biti kvar indikatora, preniski broj okretaja motora na praznom hodu, neodgovarajuće ulje ili uljni filtar.
Ako volite raditi oko svog auta, a pri tome ste skloni uštedi i improvizaciji, pripazite prilikom ugradnje uljnog filtra. Puno filtra odgovara po promjeru brtvene gumice ili navoju na više motora, ali im kapacitet ili broj unutrašnjih ventila ne paše, pa bi moglo doći do problema ako se ne ugradi odgovarajuću. Zato oprez ako zamjenu vršite u vlastitom aranžmanu.