Tek nas nešto više od godine dana dijeli od datuma koji će u crno zaviti mnoge vlasnike automobila s benzinskim motorom. Prvoga siječnja 2003. godine počet će vraćanje s tehničkog pregleda onih vozila čiji motori pretjerano truju zrak koji nas okružuje. Sretnike u čijim limenim ljubimcima kuca srce pogonjeno dieselom, ta neizvjesnost očekuje godinu dana kasnije. Već se prave kalkulacije među "starcima" da li će ti datumi stvarno biti ispoštovani, ili će se po nekim običajima pomaknuti. Naime što sa velikom masom automobila koja neće proći eko test, a zagađivanje se neće moći smanjiti ambulantnim zahvatima, nego će trebati kirurški zahvati u unutrašnjost motora. To nisu mali troškovi, a novaca (uglavnom) nema. Neki će reći da su nam jedno kratko vrijeme i u Trst branili bez katalizatora, pa se to malo primirilo i odgodilo za neka druga vremena. Nad glavom Hrvatske stoji mač koji se zove Europska zajednica, u koju se jednostavno moramo uvući, makar na mala vrata, jer nam inače budućnost neće biti ružičasta. Ta i takva Europa ima svoje zakone, koje moraju ispoštovati sve članice. Oni ostali će služiti kao otirači pred vratima Europe, duboko uvučeni u Balkan. Naravno da to ne želimo, tako da, iako bude nekog pomicanja roka, bit će to sigurno vrlo kratko, pa će to samo biti produljenje agonije. Dakle, za razmisliti nam je što s vozilom koje već sada nije podobno za promet zbog prevelikog zagađenja koje izbacuje na ispušnu cijev. More je raznih prilika koji nude proizvođači automobila u stilu: donesi bilo što staro na četiri kotača, što se može zvati autom, i evo ti dvije ili više tisuća maraka. Vrlo primamljivo, ali treba imati još barem desetak tisuća jer nitko ne daje toliki novac ako se uz to ne kupi novi auto. Prilikom takvim zamjena, a sve u svrhu zaštite okoliša, u stranim zemljama su ti popusti iznosili i do pet tisuća maraka, jer je tvornica dala polovicu, a drugu je doplatila Vlada. No, ne trebamo se "bojati" takvih popusta u Hrvatskoj, jer Ivica, Slavko, Mate i ostali muku muče s mnogo životnijim problemima, koji se svode na goli opstanak. Opet će sve pasti, uglavnom na leđa malog čovjeka, kako to obično biva. Auto je postao neophodan i bez njega je danas nemoguće. Od automobila žive milioni ljudi, bilo kroz poreze, održavanje, gorivo itd. Dakle, u ruci držite komad papira koji ste dobili na tehničkom pregledu, na kome lijepo piše da vozilo nije podobno za javni promet. Upalite ga, a kroz ispušnu cijev izlazi primjetan plavi dim. Sumnjate na najgore. Generalka je neizbježna. No prerano je za suze. Treba otići mehaničaru koji će izmjeriti kompresiju, tj. tlakove u pojedinim cilindrima. I sami znate da vam je potrošnja motornog ulja u zadnje vrijeme porasla. Ali čini vam se da motor i dalje dobro vuče, da nema problema prilikom paljenja, nema ni nekog lupanja. To su sve dobri znakovi, da možda neće biti potrebno ono najskuplje, a to je demontaža motora, rastavljanje do posljednjeg vijka i zamjena vitalnih dijelova. A gdje su još zlatne ruke mehaničara. Čini vam se da je preskup? Pitajte koliko je kvadrat postavljanja pločica, parketa ili slično. Vidjet ćete da nije. No dok ste vi tako razmišljali, kompresija je izmjerena, a na kartici dugačke krivulje. Imali ste sreće. Ono što vas očekuje je vjerojatno zamjena brtvenih semeringa ventila na glavi motora. Relativno jednostavan, kratkotrajan i ne pretjerano skup zahvat u odnosu na generalni popravak. Uzrok dimljenju i potrošnji ulja bili su, dakle ti semerinzi koji sprječavaju da ulje za podmazivanje motora uđe u kompresioni prostor i tamo izgori. Tako izgoreno, uz ostale produkte izgaranje u radnom ciklusu izlazi na ispušnu cijev i zagađuje okolinu. Ako vam se povećala potrošnja goriva, motor teže pali i prekida, majstor za rasplinjač ili inection bit će neophodan. Popravka takvog kvara stajati će manje nego demontaža glave motora i zamjena semeringa ventila, zato tu nemojte škrtariti. Ako majstor kaže da treba promijeniti to i to, iako će vam se činiti skuplje nego ste pretpostavljali, složite se s time, jer ćete dodatni iznos vrlo brzo vratiti kroz smanjenju potrošnju i bolji rad motora. Najgore što vam se može dogoditi prilikom kontrole motora je da se ustanovi loša kompresija. Uz prethodno provjeravanje zračnosti ventila i njihovog zapitivanja ako se pokaže da su te vrijednosti uredne, čeka vas ono od čega ste strepili, a to je generalka. Ne posežite odmah rukom u džep i ne vadite marke. Zatražite od mehaničara da vam kaže približan iznos popravka, jer se stvarni može znati samo kad se motor potpuno otvori. Na to dodajte još nekoliko više posto, a prije samog zahvata provjerite u kakvom je stanju cijelo vozilo. Sve stavite na papir, a ako vam iznos izgleda previsok, naročito zbog starosti vozila, sjetite se imućnijih rođaka ili prijatelja, pa im, onako uz put najavite posjetu, prilikom koje ćete se slučajno požaliti na potrebu kupnje novog automobila. Valjda će netko od njih ipak imati meko srce i posuditi vam novce bez kamata.