09.08.2015.
Kada zablokira pedala spojke
Iako se u budućnosti na podu ne predviđaju nikakve pedale, nego samo ručica u sredini koja je po izgledu slična onoj s kojom se djeca igraju po kompjuteru, gdje je sada poluga mjenjača brzine, mi za kretanje i mijenjanje brzina moramo stalno lijevom nogom pritiskati postojeću pedalu. Ona je za mehanizam spojke povezana hidrauličnim sistemom ili, što je češće, čeličnom sajlom. Dakle, mi smo ti koji određujemo kada ćemo i kako krenuti i kad ćemo promijeniti brzinu.
I sve je dobro dok nas pedala sluša, tj. dok reagira na pritiskanje. Ali što učiniti u trenutku kad se pritisnuta pedala ne vrati u početni položaj pa ostane “na podu”. Tada više nemamo kontrolu nad mjenjačem a auto nastavlja vožnju. Ako naglo zakočimo, doći će do jakih udaraca u predjelu nosača motora i mjenjača, ako baš nemamo sreće ili su u lošem stanju i do pucanja, jer konji iz motora vuku naprijed zajedno sa zupčanicima u mjenjaču, a kotači bi blokirali. Slikovito bi to bilo kao da netko vuče naprijed, a netko nazad. Ili još slikovitije, razlika između normalnog funkcioniranja i zaustavljanja i opisanog je kao da vas netko pomiluje ili vam opali šamar. Navedeni primjer je iz lagane vožnje npr. u gradu u koloni, gdje zbog gužve i malog razmaka između vozila, u pravilu dolazi bar do laganog sudara.
U bržoj vožnji, auto se bez problema koči, ali kad dostigne brzinu koja nije proporcionalna stupnju prijenosa u mjenjaču, npr. četvrta brzina pri 30 km/h, nastaju isti problemi. Tu je teško izbaciti mjenjač iz brzine, kad nema spojke koja će ga meko isključiti. U oba slučaja, ako za to ima prostora, treba vozilo još malo ubrzati i naglo pustiti gas. U istom momentu puštanja gasa, treba ručicu mjenjača naglim trzajem izbaciti iz brzine. Ako vam je to uspjelo, odmah upalite četiri žmigavca, kako bi ostale upozorili da nešto nije u redu, i zaustavite se sa strane. Nemate li takve sposobnosti, čupajte ručicu iz brzine bilo kako dok ima vremena.
Nekima će izgledati nevjerojatno da se može voziti i mijenjati stupnjeve prijenosa i bez upotrebe kvačila, ali to je točno. No zato treba imati istančani osjećaj, dobro uho i nježnu ruku. Ne preporuča se to činiti nekome tko nije iskusan jer bi mogao uništiti mjenjač čiji su popravci vrlo skupi. Isto tako može se u kritičnim trenucima i krenuti s uključenim mjenjačem i to tako da se ručica ubaci u drugu brzinu i starta motor. To se ne smije raditi na uzbrdici, a najbolje je da netko usput pogura auto, kako bi se izbjegli prvi “potresi” motora i mjenjača dok se ne dobije ubrzanje. Tada se može nastaviti vožnja ne dirajući ručicu mjenjača, te ako je cesta slobodna, na kraćoj relaciji. Za zaustavljanje se opet postupa kako je već opisano. Nađete li se u najkritičnijoj situaciji, npr. nasred ceste ili na željezničkom prijelazu, ugasite motor, ubacite u prvu brzinu i pokrenite motor. Bez obzira da li motor “upali”, snaga elektropokretača pokrenut će automobil i izvući ga iz opasne situacije. Pritom može stradati akumulator ili elektropokretač, ali je sve to ništa u odnosu na ono što se moglo dogoditi da vas je udarilo drugo vozilo.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani