Nekima će izgledati nevjerojatno da se može voziti i mijenjati stupnjeve prijenosa i bez upotrebe kvačila, ali to je točno. No zato treba imati istančani osjećaj, dobro uho i nježnu ruku. Ne preporuča se to činiti nekome tko nije iskusan.


Iako se u budućnosti na podu ne predviđaju nikakve pe­dale, nego samo ručica u sredini koja je po izgledu slična onoj s kojom se djeca igraju po kompjuteru, gdje je sada poluga mjenjača brzine, mi za kretanje i mijenjanje brzina moramo stal­no lijevom nogom pritiska­ti postojeću pedalu. Ona je za mehanizam spojke povezana hidrauličnim sistemom ili, što je češće, čeličnom sajlom. Dak­le, mi smo ti koji određujemo kada ćemo i kako krenuti i kad ćemo promijeniti brzinu.

I sve je dobro dok nas pedala sluša, tj. dok reagira na pritiskanje. Ali što učiniti u tre­nutku kad se pritisnuta pedala ne vrati u početni položaj pa ostane “na podu”. Tada više ne­mamo kontrolu nad mjenja­čem a auto nastavlja vožnju. Ako naglo zakočimo, doći će do jakih udaraca u predjelu no­sača motora i mjenjača, ako baš nemamo sreće ili su u lošem stanju i do pucanja, jer konji iz motora vuku naprijed zajedno sa zupčanicima u mjenjaču, a kotači bi blokirali. Slikovito bi to bilo kao da netko vuče na­prijed, a netko nazad. Ili još slikovitije, razlika između normalnog funkcioniranja i zaustavljanja i opisanog je kao da vas netko pomiluje ili vam opali šamar. Navedeni primjer je iz lagane vožnje npr. u gradu u koloni, gdje zbog gužve i malog razmaka između vozila, u pravilu dolazi bar do laganog sudara. 

U bržoj vožnji, auto se bez problema koči, ali kad dostigne brzinu koja nije proporcionalna stupnju prijenosa u mjenja­ču, npr. četvrta brzina pri 30 km/h, nastaju isti problemi. Tu je teško izbaciti mjenjač iz br­zine, kad nema spojke koja će ga meko isključiti. U oba slu­čaja, ako za to ima prostora, treba vozilo još malo ubrzati i naglo pustiti gas. U istom mo­mentu puštanja gasa, treba ru­čicu mjenjača naglim trzajem izbaciti iz brzine. Ako vam je to uspjelo, odmah upalite četiri žmigavca, kako bi ostale upozorili da nešto nije u redu, i zaustavite se sa strane. Nemate li takve sposobnosti, čupajte ručicu iz brzine bilo kako dok ima vremena.

Nekima će izgledati nevje­rojatno da se može voziti i mijenjati stupnjeve prijenosa i bez upotrebe kvačila, ali to je točno. No zato treba imati is­tančani osjećaj, dobro uho i nježnu ruku. Ne preporuča se to činiti nekome tko nije iskusan jer bi mogao uništiti mje­njač čiji su popravci vrlo skupi. Isto tako može se u kritičnim trenucima i krenuti s uključe­nim mjenjačem i to tako da se ručica ubaci u drugu brzinu i starta motor. To se ne smije raditi na uzbrdici, a najbolje je da netko usput pogura auto, kako bi se izbjegli prvi “potresi” motora i mjenjača dok se ne dobije ubrzanje. Tada se može nastaviti vožnja ne dirajući ru­čicu mjenjača, te ako je cesta slobodna, na kraćoj relaciji. Za zaustavljanje se opet postupa kako je već opisano. Nađete li se u najkritičnijoj situaciji, npr. nasred ceste ili na željeznič­kom prijelazu, ugasite motor, ubacite u prvu brzinu i pokre­nite motor. Bez obzira da li motor “upali”, snaga elektropo­kretača pokrenut će automobil i izvući ga iz opasne situacije. Pritom može stradati akumulator ili elektropokretač, ali je sve to ništa u odnosu na ono što se moglo dogoditi da vas je udarilo drugo vozilo.