Kako nam se približava deseti mjesec, kad po službenoj najavi, praštanja na eko testu više neće biti, to su učestaliji pozivi i pitanja u vezi s tim problemima. Iako smo o tome više puta pisali, ponovimo da nikada nitko nije rekao da će tada moći prolaziti samo oni automobili koji imaju katalizator. Pojednostavljeno rečeno, vrijednosti zagađenja za pojedini tip automobila, morat će biti takve, kakve je on imao kad je proizveden. Dakle, ukoliko motor baš nije pretjerano potrošen, da iz njega suklja dim uljnih para, vjerojatno je da će se uz neke lakše zahvate moći "srediti" zagađenje, u okviru dozvoljenih vrijednosti. Ponovimo i to da na motore koji nemaju katalizator u devedeset posto slučaja nije moguća naknadna ugradnja, odnosno moguća je, ali bi svi prateći uređaji i sklopovi, koji moraju biti da bi katalizator funkcionirao, u nekim slučajevima višestruko premašili vrijednost starijeg vozila, dakle, da razmišljamo praktično, ako nema, ne može ga ni biti! Razni dodatni uređaji, koje proizvođači plasiraju pod sličnim imenima, nisu ni izgledom ni radom slični katalizatoru. Oni se za razliku od katalizatora, koji se nalazi u sklopu ispušnog sistema i kroz koga prolaze svi ispušni plinovi, razlikuju po tome što se postavljaju na dovodnu cijev goriva do karburatora, i tamo prije ulaska benzina na sagorijevanje elektromagnetskim procesom, molekule benzina "poslože" na način da u motoru imaju brže i efikasnije sagorijevanje. Njihova ugradnja se preporučuje nekoliko tisuća kilometara prije tehničkog pregleda, jer će onda dati najbolje rezultate. Kako djelovanjem na opisani način, počiste i unutrašnjost motora, poslije navedene kilometraže, potrebno je promijeniti ulje motora i svjećice. Za sve te probleme ne morate se brinuti, ako je vaše vozilo s benzinskim motorom proizvedeno prije 1970. godine ili diesel prije 1980. Oni ne podlježu eko testu. Navedeni dodatni uređaji još nisu toliko u eksploataciji, da bi se iz iskustva moglo reći da je to rješenje svih vaših problema, vezano uz eko test. No po nekim iskustvima, zaista daju povoljne rezultate, ponovimo, ako vaš motor stvarno nije "u banani". Oni se mogu ugraditi i na vozila koja imaju katalizatore, ali su već istrošeni. Sigurno će se sada netko pitati da li nakon takve ugradnje mora obavezno koristiti bezolovni benzin? Odgovor je negativan, jer u takvom uređaju nema potrošnih dijelova, ni materijala koje olovo razara. No, kod originalnog katalizatora i kap supera, može uništiti katalizator ili sondu lambdu. Što je to sonda lambda? To je jedan senzor koji je postavljen na loncu katalizatora ili ispred njega i osnovna mu je zadaća "njušenje" ispušnih plinova. U toku jedne sekunde, on nekoliko puta šalje podatke o sastavu, tj. omjeru sagorjelog benzina i zraka. Sve to računar obradi i eventualno korigira odnos, pa ako je smjesa "prebogata", tj. ima previše benzina, u sistemu ubrizgavanja poveća dotok zraka i obrnuto. Neispravnošću navedene sonde, motor počinje raditi neravnomjerno, jer dobiva krive podatke ili ih uopće ne dobiva, pa dolazi do prekidanja u radu, na minimu su ili u vožnji. Zamjena sonde je jednostavna, ali njezina cijena nije baš mala. Sam lonac katalizatora, predstavlja jedan veliki filter koji čisti ispušne plinove i to tako da se kemijskom reakcijom štetni plinovi vežu i satavljaju s drugim plinovima i grafitnim uloškom katalizatora. Nakon mnogo prijeđenih kilometara, katalizator predstavlja izvor štetnih tvari, ako se dođe u doticaj s njegovom unutrašnjošću. Česti kvar, osim istrošenosti je i raspadanje grafitnog uloška, koji rezultira stalnim lupkanjem na nekim okretajima motora. U našoj poslovičnoj besparici, neki to rješavaju tako da na licu mjesta, sjekačem otvore donji dio katalizatora, izbace sadržaj i ponovo ga zavare. Tada katalizator više nema nikakvu funciju i postaje običan lonac. No, zbog prije navedenog, kod takvog posla, obavezno je imati masku na licu i zaštitne rukavice, zlu ne trebalo. I da zaključimo: ne sekirajte se puno zbog katalizatora, naročito ako ga nemate. Država sigurno neće maknuti polovicu automobila s naših cesta, jer joj to predstavlja izvor prihoda od cestarina, osiguranja, benzina itd, a ako vam ipak na tehničkom kažu da nešto treba popraviti, znajte da niste zabadave bacili novce, jer ste i vi dali prilog čišćem zraku za sadašnje i buduće generacije.