Pušači puno češće izazivaju prometne nezgode od nepušača. Za to ima barem toliko razloga, koliko je i pokreta rukama u vožnji i gubljenja koncentracije kod pušenja - od traženja kutije cigareta, vađenja cigarete, paljenja, otresanja pepela, gašenja...


Ne, niste pogriješili rubriku. Iako naslov upućuje na nešto što nema veze s automobilima, ipak ih se tiče, odnosno tiče se onih koji njima upravljaju. Tema nije tehničke naravi, ali je životna i svakodnevna. Pa, što se tu ima pisati o cigareti, kavi i vozačima i gdje su dodirne točke?

Što se cigareta tiče, njima je već objavljen rat u cijelom svijetu. Na kutijama velikim slovima piše da cigareta ubija, sve je manje mjesta gdje se neometano može pušiti, tako se u skorije vrijeme, umjesto nekadašnjih natpisa "zabranjeno pušenje", koji se više neće ni koristiti, očekuju oni "pušenje dozvoljeno". Dakle, svugdje gdje ne bude pisalo da je dozvoljeno, bit će zabranjeno.

Polako se javljaju i pobornici zabrane pušenja u automobilu. Zašto? Zato što paljenje cigarete, otresanje pepela, gašenje i ostale radnje s cigaretama iziskuju slične pokrete i gubitak koncentracije kao i upotreba mobitela, koji je već dugo zabranjen u vožnji, ako nemate handsfree uređaj.

Ako ste konačno mislili odbaciti cigaretu, pokušajte to opet napraviti, jer bi vas ubrzo možda mogla skupo stajati. Niste li do sada zbrajali novac koji na godinu potrošite na duhan, a uz vas još puši i partner, evo jednostavne računice: uzmimo cijenu jedne kutije od dvadeset kuna, pa puta dva, jer puši i bračni drug, to je četrdeset kuna dnevno ako svatko puši samo jednu kutiju, za trideset dana to je tisuću i dvjesto kuna, a u dvanaest mjeseci, to je četrnaest tisuća i četiristo kuna koje ste zapalili. Iznos predstavlja skoro tri prosječne plaće u Hrvatskoj, a za njega si možete osigurati dobro ljetovanje i zimovanje.

No, dosta je matematike, vratimo se štetnosti pušenja u smislu sigurnosti vožnje: ono od čega treba krenuti je dokazan podatak da pušači puno češće izazivaju prometne nezgode od nepušača. Za to ima barem toliko razloga, koliki je i broj pokreta rukama u vožnji i gubljenja koncentracije, od traženja kutije cigareta, vađenja cigarete, paljenja, otresanja pepela i gašenje ili balkanskog bacanja popušene cigarete kroz prozor. U svakoj navedenoj operaciji pažnja s ceste odlazi na cigaretu.

Ne daj Bože da cigareta, šibica ili upaljač padnu na pod prilikom nespretnog paljenja, svaka brzina veća od tridesetak kilometara na sat može biti pogubna. Ne vjerujete?

Sjetite se nesretnika koje je davno u centru Rijeke, dok su se još vozili "tristaći" i dok nije bilo toliko prometa, mijenjao kazetu na još manjoj brzini i poginuo. Naravno da se poklopilo nekoliko nesretnih okolnosti, ali, dogodilo se!

Palite li noću cigaretu šibicom ili običnim upaljačem, a ne onim ugrađenim u vaš automobil, jačina plamena može vas zaslijepiti u tolikoj mjeri da, ako vozite većom brzinom, skoro stotinjak metara vozite na slijepo. Dim od cigarete prlja stakla i stvara sloj na staklima, pa i vidljivost, naročito noćna, može biti  smanjena. A onaj, prije spomenuti, balkanski način rješavanja cigarete, može imati efekt bumeranga, tj. vi je bacite kroz prozor, ali se ona zbog turbulencije zraka vrati u vaše krilo. Naravno da nastane panika, jer ne želite izgorene hlače ili zapaljeno sjedalo, pa u momentu traženja opuška i mogućih opeklina, vaš auto izvjesno vrijeme vozi bez kontrole. Netko će reći: koliko filozofije oko jedne cigarete, ja sam ih stotine popušio u autu i nikad ništa. Dok se prvi put stvarno ne popuši...

Tko puši, obično i pije kavu, jer kažu da jedno bez drugoga ne ide. No, pogledajmo i tu crnu tekućinu kroz prizmu sigurnosti vožnje. Kaže se da kava "vraća život" nakon umora, pospanosti ili alkohola. Da je tome baš tako, blago pijancima, ali nije!

Sjećam se jednog poznanika koji je cijelu noć bio u alkoholnim parama i nije posustajao sve do jutra, kada nije mogao više. Tada je doteturao do šanka i uspio naručiti kavu. Kada ju je nekako popio i naglo se okrenuo jer ga je netko zvao, skoro je pao na pod, a komentar je bio: „Znao sam da će mi kava naškoditi!“

Šalu na stranu, kava ima i prednosti, jer njezin glavni sastojak, kofein, skraćuje vrijeme reakcije, ubrzava proces razmišljanja, ali u slučaju potrebe poduzimanja brze reakcije, mišići ne reagiraju isto tako brzo, što može zavarati. Kava, općenito, dobro djeluje na živčani sistem, no uvijek treba na umu imati činjenicu da ona samo privremeno otklanja uzroke umora. Nakon toga, situacija je još gora, jer se umor bitno poveća. Neki naprave grešku, pa kad ponovo osjete umor, nastavljaju piti nove količine kave, no, to je kontraproduktivno, jer nastupa nervoza, znojenje i napetost, a to je isto pogubno za sigurnost vožnje. 

Zaključak? Malo kave, ništa cigareta!