05.06.2003.
Kočenje i zaustavljanje motocikla
Svaki vozač, pa i vozači motocikala brzinu vožnje moraju prilagoditi: osobinama i stanju ceste, vidljivosti, duljini preglednosti ceste, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta, gustoći prometa, tako da može pravodobno zaustaviti vozilo pred svakom zaprekom koju u konkretnim uvjetima može predvidjeti. Kada je riječ o kretanju vozila na dva kotača, nužno je naglasiti opasnosti koje prijete zbog prevelike brzine.
Stabilnost kod motocikla je puno manja u odnosu na vozila na četiri kotača. Zbog toga, prebrza vožnja motocikla u odnosu na prometne uvjete često završava prometnom nesrećom jer vozač nije sposoban motociklom tako brzo reagirati.
Kako usporavanje brzine vožnje može biti postupno ili naglo, naročito treba biti oprezan u vožnji kada su loši vremenski uvjeti - prva kiša, kiša, mokar kolnik i sl.
Vozači motocikala moraju neprestano voditi računa da usporavanje brzine vožnje ili zaustavljanje mogu postići na slijedeće načine:
· kočenjem motorom (vraćanjem ručice gasa u normalan položaj),
· pravodobnom promjenom u niži stupanj prijenosa,
· uporabom ručne kočnice,
· uporabom nožne kočnice,
· kombinacijom navedenih načina.
Pri nepravilnom kočenju dolazi do:
· zanošenje motocikla (pri skretanju, u zavojima, na tračnicama),
· zanošenje motocikla u vožnji, a posebno ako je cesta posuta pijeskom, kamenčićima ili je onečišćena na drugi način,
· zanošenje motocikla zbog mokrog kolnika,
· zanošenje motocikla zbog nepravilnog položaja vozača.
Tehnika kočenja i usporavanja motociklom, odnosno vozilima na dva kotača razlikuje se od kočenja ostalih vozila na motorni pogon koja se kreću na tri ili četiri kotača. Temeljni preduvjet sigurnog upravljanja i zaustavljanja je poznavanje pravilne uporabe kočnica. Treba neprestano voditi računa da pri kočenju ne smije doći do blokiranja kotača, već treba postići najveći učinak kočenja u vrlo kratkom vremenu bez blokiranja kotača, a sve to treba uvježbati.