22.03.2015.
Kočnice
Od važnijih uređaja za sigurnu vožnju, na automobilu, uz upravljački mehanizam, svakako su najvažnije kočnice. Ustvari, svi uređaji su važni, ali za spasit glavu, ni kvar motora ni mjenjača, ili bilo čega drugoga nije od životne važnosti. Ma, kad je frka, najprije noga leti na papučicu kočnice.
U tim trenucima sigurno ne razmišljamo kako je pritiskom naše noge, auto stao, jer tada to nije ni važno, naročito ako se sigurno zaustavimo. No, ako pedala ode u “ništa” ili propadne više nego obično, pa još dođe do zanošenja vozila, vjerojatnost za neku štetu je tu! Sada već raščlanjujemo što se to s čim dogodilo da nismo na vrijeme stali. Razloga ima dosta!
Krenimo od pedale: da bi noga, tj. cipela ostala na pedali, koja je metalna, ne smije skliznuti. Zato je na pedalu postavljena gumica, koja mora uvijek biti čitava i nepotrošena. Cijena paru je već od desetak kuna. Ne mislite, zamijenite!
Kad noga krene, prorade svi sastavni dijelovi kočnice. Klip u glavnom kočionom cilindru potisne ulje kočnica, obično potpomognut servo uređajem, koji djelovanjem podtlaka iz usisne cijevi ili dodatne pumpe olakša naš pritisak na pedalu. Tako za isti efekt kočenja, moramo pedalu pritisnuti puno manjom snagom, nego kad tog uređaja ne bi bilo. Mada je izraz “servo” gotovo internacionaliziran, talijani ga rado pripisuju svom jeziku, a možda nisu daleko od istine, jer doslovni prijevod s talijanskog mu je - sluga. Na svom putu klip u cilindru tlači ulje za kočnice, koje se raspoređuje kroz kanale cilindra i cijevima odlazi prema kotačima. Na izlazima glavnog cilindra su metalne cijevi, koje prije spoja s pojedinim kočionim cilindrima kotača, imaju životnu vezu s gumenim kolegicama, koje još nazivamo i flexibilne cijevi. One moraju biti tamo zbog okretanja i poskakivanja kotača. Kad bi i one bile metalne, brzo bi pukle. Sada stlačeno ulje dolazi u kočioni cilindar kotača, gdje gura jedan ili više klipova, koji su dobro zabrtvljeni gumicama, prema van. Na klipove su naslonjene disk pločice ili pakne, koje se približe disku ili dobošu i tako međusobnim trenjem zaustavljaju automobil. Vrlo jednostavno, mada oni koji su proizveli prvo drveno vozilo o tome nisu mogli ni sanjati. Zbog velike brzine od nekoliko kilometra na sat, oni su ga zaustavljali na način kako to i danas funkcionira na kočijama.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana