Jedan čitatelj postavlja nam pitanje može li njegov Golf 3 zbog slabog akumulatora trošiti više goriva, što su mu njegovi prijatelji sugerirali...


Ovih dana na e-mail mi je stiglo i jedno pitanje koje me podsjeća na rubrike iz časopisa za tinejdžere s pitanjima poput: „Dečko me poljubio, jesam li trudna?“ Bez uvrede za čitatelja, jer se očigledno ne razumije u tehniku. Konačno, ne mogu svi biti mehaničari, ali on bi ipak morao promijeniti savjetodavca ili se za slične probleme obratiti nekome tko zna problematiku automobila, inače bi ga problemi poput sljedećeg mogli natjerati u veće troškove.

Dakle, pitanje je može li njegov Golf 3 zbog slabog akumulatora trošiti više goriva, što su mu njegovi prijatelji sugerirali. Ako malo zavirimo u električne uređaje i instalacije na automobilu, onda akumulator možemo usporediti s rezervoarom "struje". Iz njega ona teče prema bravi za paljenje, elektropokretaču, sistemu paljenja i ostalim elektrouređajima te osvjetljenju.

Struja pohranjena u akumulatoru omogućuje nam da se okretom ključa pokrene elektropokretač i "upali" motor. Tada se aktivira cijeli strujni tok i počinje stalni ciklus pražnjenja i punjenja akumulatora. Prazni se jer daje struju svim potrošačima, a istovremeno se puni, jer ga za cijelo vrijeme rada motora "fila" alternator, a regler ili regulator punjenja, smješten uglavnom na alternatoru, pazi da punjenja ne bude previše ili premalo.

Ako je punjenje nedovoljno, pali se kontrolna lampica na instrument tabli, pokazujući simbol akumulatora. Ako je punjenje preveliko, nikakvog signala na tabli neće biti, ali ćete i u unutrašnjosti automobila osjetiti miris kiseline koja se prelijeva po akumulatoru, a intenzitet svjetla će na istim okretajima motora varirati, tj. neće biti stalan. U tom slučaju često je i izgaranje sijalica.

Ako je alternator ispravan, već upaljen motor može raditi i bez akumulatora, naravno samo za izvanredni slučaj i u smislu premontaže, kad je neispravan elektropokretač. Kako vidimo, akumulator je najpotrebniji prilikom startanja motora. Tada troši najviše kapaciteta, jer pokretač "vuče" najviše struje, a ni alternator još nije na okretajima kada bi punio. Kasnije sve ide svojim tijekom i akumulator nije toliko bitan za daljnji rad motora, kao ni za sve komponente koje utječu na potrošnju goriva. Izuzetak bi bio kad bi on bio toliko slab da se vozilo zbog toga gasi u vožnji, pa se onda ponovnim paljenjem na silu potroši neznatno viša količina goriva, no, u takvom stanju, ne bi mogli ni normalno upaliti auto, tj. prilikom davanja kontakta ne bi gorjele čak ni kontrolne lampice na instrument tabli. Zaključno, akumulator sigurno nije uzrok povećanoj potrošnji, nego uzrok treba tražiti negdje drugdje.

I, kad smo već kod akumulatora, nije na odmet spomenuti neke stvari vezane uz njegovo pravilno funkcioniranje i duži vijek. Zimski uvjeti i hladna zima ne pogoduju tom važnom, sastavnom dijelu automobila. Poznato je da na niskim temperaturama njegova jačina, ili kapacitet, mogu pasti i na pola vrijednosti koju on ima. U takvim uvjetima, za paljenje motora mora se dodatno mučiti, što ga oslabljuje. Naravno da mu tu ne možemo pomoći, ali poslije takvih zimskih naprezanja, moramo mu posvetiti malo pažnje. Najvažnije je da u njemu bude dovoljna količina elektrolita, odnosno kiseline, koja to zaista i jest i, ako vam slučajno štrcne u oko, morat ćete ga dobro vodom isprati. Kapljica na hlačama napravit će rupicu, no, u današnje vrijeme, naročito ako su to traperice, bit će to samo modni detalj. Ionako skupo plaćamo sličnu modu.

Ako odvijanjem čepova vidite da je u akumulatoru suša, tj. da vam se ništa ne sjaji, ulijte destilirane vode nekoliko milimetara iznad ćelija. Neki po strani imaju obilježene crtice koje predstavljaju pravilan nivo. Ako dolijete previše, akumulator će sam izbaciti, sada ne više destiliranu vodu, nego rečenu kiselinu, koja je nastala kemijskim procesom u akumulatoru. Ta kiselina osim odjeće može izgristi i boju ispod akumulatora. Ako sve to zanemarite, a k tome imate i stariji auto, gdje je bila samo hrđa, nastat će rupa. Prilikom kontrole svakako pogledajte spojeve polova akumulatora i priključnih klema. Ima li na njima tragova osušene kiseline, tj. imaju li na sebi nakupine bijele boje, odspojite kleme i čeličnom četkom ili brus papirom dobro ih očistite. Ako imate kodirani radio, budite sigurni da znate kod za njegovo ponovno uključivanje, jer će se on odspajanjem klema izgubiti. Kleme i polove možete zaštiti tankim premazom masti ili pošpricati zaštitnim sprejem. Ako uzalud tražite čepove za kontrolu nivoa, tj. ako ih nema, radi se o akumulatoru bez održavanja. Na njemu je kontrolno "oko", koje pokazuje zelenu boju kad je sve u redu. Kad se izgubi zelena boja, morate ga zamijeniti novim.