Zadnjih tjedana je gotovo nemoguće zaobići temu recesije, financijske krize u RH i u svijetu, koju god temu da dotaknemo, financijska kriza se neminovno nameće kao jedna nezaobilazna činjenica bez obzira o kojoj temi razgovarali… Ako se priča o tržištu kapitala, o novčanom tržištu ili tržištu nekretnina, o bankarstvu, trgovini, nafti, automobilskoj industriji, politici ili jednostavno o životnom standardu i troškovima života, neminovno se nameće pitanje financijske krize…
Glavni ekonomist MMF-a Olivier Blanchard upozorio je nedavno kako se oporavak gospodarskog rasta ne očekuje prije 2010. te da će biti potrebna barem još jedna godina da se globalna financijska situacija normalizira. MMF je u prošli petak obećao pomoći Latviji da lakše riješi gospodarsku krizu, nakon što je već priskočio u pomoć Islandu, Mađarskoj, Ukrajini, Srbiji i Pakistanu. No, isto tako MMF upozorava kako nema novaca za rješavanje svakog gospodarskog problema ni svih financijskih pitanja, ponajprije problema s likvidnošću.
Povlačenje kapitala koje je dovelo do problema u likvidnosti može biti toliko značajno da im se MMF neće moći sam suprotstaviti tumači Blanchard, dodajući da bi golemo povlačenje ulaganja iz zemalja u nastajanju moglo dosegnuti iznose od više stotina milijardi dolara. Naime, MMF je petinu svoga 250 milijardi dolara vrijednog fonda utrošio tijekom posljednje dvije godine. Isto tako, predstavnik MMF-a je pozvao središnje banke diljem svijeta da snize kamatne stope, nakon što ih je za cijeli jedan postotni bod prošli tjedan snizila Švicarska središnja banka. Središnje banke moraju sniziti kamatne stope što je bliže moguće nultoj razini kako bi pomogli financijskom sustavu svoje zemlje i olakšali financiranje gospodarstva.
Američka automobilska industrija s druge strane, ustvrdila je da američkom gospodarstvu prijeti katastrofa ako vlada ne odobri 25 milijardi dolara zajmova potrebnih za njihov opstanak. S obzirom na protivljenje kabineta predsjednika u odlasku Busha te skeptičnost Senata, koji se pita hoće li General Motors, Ford i Chrysler uopće biti u stanju te zajmove otplatiti budu li koristili dobivena sredstva isključivo za ponavljanje starih grešaka, procjenjuje se da su šanse za brzu provedbu plana pomoći za taj sektor relativno slabe. Naime, nakon četverosatne rasprave sa članovima odbora za banke američkog Senata, čelnici velike detroitske trojke odlučili su se obratiti zastupničkom domu američkog Kongresa. GM i Chrysler upozorili su da bi mogli ostati bez sredstava za financiranje poslovanja ako im vlada hitno ne dodijeli pomoć. Analitičari upozoravaju da bi to vjerojatno dovelo do likvidacije prije nego do restrukturiranja u okviru zaštite od stečaja. Kako je GM vlasnik Opela, slijedom svega i u ovoj njemačkoj tvornici vlada strah i neizvjesnost pa su i oni zatražili državnu pomoć u jamstvima, ali samo u slučaju propasti GM-a…
Što se tiče Forda, on je u nešto boljem stanju ali je upozorio da bi kolaps njegovih konkurenata uništio dobavljače te industrije, te potencijalno posve obustavio proizvodnju u svim američkim tvornicama dijelova za automobile. Nedavna je studija pokazala da bi to rezultiralo gubitkom tri milijuna radnih mjesta te Vladi uskratilo preko 156 milijardi dolara prihoda od poreza u prvoj godini.
Glavno je pitanje da li je bolje i isplativije američkoj državi tim trima velikim proizvođačima automobila(General Motorsu, Fordu i Chrysleru) osigurati 25 milijardi dolara iz financijskog paketa kojeg je Kongres odobrio za spas financijske industrije, ili ih treba prepustiti slobodnom tržištu iako bi to značilo stečaj i novih 3 milijuna nezaposlenih koji isto tako državu koštaju i kroz socijalu i izgubljene poreze… Odluka je na Vladi ali definitivno nije lagana…
28.11.2008.