Ako vozite u koloni, proces paljenja i gašenja ventilatora stalno se ponavlja. Nasuprot tome, za vrijeme vožnje na otvorenoj cesti, ventilator se neće ni paliti, jer će zbog brzine i dobre protočnosti zraka, sam zrak dovoljno ohladiti tekućinu
Kad je vruće, prva asocijacija u vezi s autom je pregrijavanje i kuhanje vode ili tekućine za hlađenje. Što je veća vanjska temperatura, to je veća i mogućnost da motor prokuha. No, da je vanjska temperatura i osamdeset stupnjeva, ako sve radi ispravno, ne trebamo se bojati prokuhavanja. Prisjetimo se da je osnova dobrog hlađenja dovoljna količina tekućine u sistemu. Ona se kontrolira kad je motor hladan, u suprotnome, nakon odvijanja čepa, ako nivo ne možete vidjeti na posudici vode, može doći do naglog izbijanja i opeklina po rukama ili licu.
Dakle, voda/tekućina je prisutna u cijelom sistemu hlađenja, motoru i hladnjaku. No, kad je motor hladan, branu između motora i hladnjaka čini termostat, koji je u zatvorenom stanju. To je zato da bi motor s manjom količinom vode čim prije dobio radnu temperaturu, koja mu je potrebna za normalan rad. Samim paljenjem motora, pokreće se i pumpa vode, koja svojim lopaticama tjera na cirkulaciju tekućinu u blok i glavu motora. Kad ona dostigne temperaturu od sedamdesetak - osamdesetak stupnjeva, otvara se termostat i pušta tekućinu na cirkulaciju i kroz hladnjak. Nakon što je temperatura tekućine u cijelom sistemu dostigla vrijednost od oko devedesetak stupnjeva, zahvaljujući senzoru - termoprekidaču, koji je uronjen u tekućinu, pali se ventilator hlađenja, koji programiranim okretanjem radi dok temperatura opet ne dostigne normalne vrijednosti. Ventilator je učvršćen na nosač hladnjaka, tako da direktno hladi tekućinu koja prolazi uskim ćelijama. Navedene temperature su orijentacione i zavise od vrste motora.
Ako vozite u koloni, proces paljenja i gašenja ventilatora stalno se ponavlja. Nasuprot tome, za vrijeme vožnje na otvorenoj cesti, ventilator se neće ni paliti, jer će zbog brzine i dobre protočnosti zraka, sam zrak dovoljno ohladiti tekućinu. Štoviše, kod vožnje u zimskim uvjetima, čak će i termostat smanjiti dotok i cirkulaciju prema hladnjaku.
Koji su najčešći kvarovi i kako si pomoći?
Najbezbolnije je kad otkaže termoprekidač jer, kako je već navedeno, ako vozite otvorenom cestom, neće vam ni trebati. No, ako vas čekaju kolone i gužve, provjerite imate li sirenu. Ako sirena ne radi, najprije treba provjeriti osigurač, jer su obično termoprekidač i sirena na istom osiguraču. Ako je to dobro, pronađite termoprekidač, koji se u najvećem broju vozila nalazi na hladnjaku i zlatnožute je boje. Izvucite iz njega priključne kablove i nađite način kako da ih izvučene priključite jednoga na drugog. Možete si pomoći ukosnicom ili spajalicom. Izolirajte ih makar flasterom iz kutije za prvu pomoć i odvojite od metalnih dijelova.
Postoji mogućnost da, u slučaju da ih niste dovoljno dobro izolirali i da plus kabel dotakne masu, više nikad na tom autu nemate kvar. To će mu biti zadnje pregrijavanje i u sjećanje će otići uz pozdrave vatrogasne sirene.
Kvar pumpe vode, odnosno njezino propuštanje, ne može se nikako spriječiti, ali ako ne pušta baš u mlazu, povremenim zaustavljanjem i dolijevanjem tekućine, vjerojatno ćete stići do mjesta gdje će se to riješiti. Hladnjak vode također može propustiti, no, tu ima ambulantnih i partizanskih rješenja. Primijetite li propuštanje, a u blizini postoji prodavaonica rezervnih dijelova, tekućina za "krpanje" hladnjaka vjerojatno će puno pomoći. Treba pročitati upute, jer se neke ulijevaju u hladan, a neke u vruć motor. Nema li takve pomoći na vidiku, vjerojatno će se naći neka žvakaća guma, koju ćete zalijepiti na mjesto puštanja. Bilo bi dobro da ju zalijepite kad je površina suha.
Neispravnost termostata ćete ispitati tako što ćete, pažljivo, kod vrućeg motora dotaknuti gornju i donju cijev hladnjaka, koje moraju biti isto vruće ako je termostat ispravan, ili je donja hladnija ako je neispravan. Većina motora ima uložak termostata, koji je relativno jednostavno izvaditi iz kućišta i nastaviti vožnju bez problema. Jedino se prije zime morate sjetiti da je taj dio neophodan za hladno vrijeme i normalan rad motora u takvim uvjetima.
Čak ako je uložak termostata sastavni dio kućišta, bez kojega ne možete spojiti cijevi, postoji mogućnost da uložak na silu slomite i izvadite ga, pazeći da se ne ošteti kućište i montažom samog kućišta omogućite protok vode koja će sada nesmetano cirkulirati kroz cijeli rashladni sistem i omogućiti normalno hlađenje.