Iako vijek trajanja kvačila ovisi i o kvaliteti materijala, uglavnom je u vozaču i njegovu načinu vožnje ključ dugotrajne ispravnosti


Da živimo u Americi, Japanu ili Australiji, ova tema vjerojatno ne bi nikoga interesirala, jer tamo klasično kvačilo, u smislu pedale koju treba pritiskati prilikom kretanja ili mijenjanja brzina, skoro da i ne postoji. Većina njihovih automobila ima automatski mjenjač, što podrazumijeva kretanje i vožnju kao u onim autićima u lunaparku. Samo pedale gasa i kočnice. Sve ostalo čini automatika. Takav trend sve je izgledniji i na prostorima stare Europe i šire, jer "nisu ti Amerikanci ludi, pa da bi koristili nešto što nije dobro." Dakako da uopće ne treba dvojiti da je s automatskim mjenjačem vožnja ugodnija, pa i sigurnija, jer su obje ruke stalno na upravljaču, a prilikom naglog kočenja ne treba još stiskati i kvačilo. Pa, zašto se onda i mi u ovom dijelu planete ne prebacimo na automatiku, kad je toliko bolja?

Najveći problem je cijena, koja poskupljuje cijeli automobil te skupi popravci. Kad je automatski mjenjač ispravan, ne zahtijeva neko veće održavanje, osim promjene ulja i filtara. Kako smo već rekli, automatika polako kuca i na naša vrata, jer se već i mnogi najmanji automobili nude s nekom vrstom automatskog mjenjača.

Ne tako davno, znali smo samo za par tipova, a danas su u ponudi već i oni koji su blizu tehnologije Formule 1, koji mijenjaju brzinu za pola treptaja oka. Vozači koji vole adrenalin za volanom su u principu protiv automatike, jer im nema ništa ljepše nego kad startaju uz cviljenje guma i na visokim okretajima mijenjaju brzine, kao da su na reliju. Za razliku od njih, oni koji tek počinju voziti i pohađaju prve sate autoškole proklinju sva klasična kvačila ovoga svijeta kad im se, prilikom kretanja, ugasi motor. No, to se s vremenom savlada, ali mnogi ne nauče ni u kasnijoj vožnji pravilno postupati s tim sklopom, pa im proklizi puno brže nego bi trebalo. Riječ proklizi dobro oslikava ono što se dogodi u sklopu kvačila kad auto više neće naprijed. Ako nije neki drugačiji kvar, to se nikad ne dogodi iznenada, tj. odmah. Postoje signali  potrošenosti, u smislu jačeg smrada po izgorenome, ili se osjeti da prilikom davanja gasa, u odnosu na prijašnju vožnju, auto više ne vuče tako dobro. Kod takvih simptoma, treba odmah zatražiti mišljenje mehaničara. Ako je već počelo proklizavanje, nećete uštedjeti na dijelovima i radu zato što ste došli na vrijeme, ali vam auto neće stati negdje gdje ćete morati angažirati vučnu službu.

Iako vijek trajanja kvačila ovisi i o kvaliteti materijala, uglavnom je u vozaču i njegovu načinu vožnje ključ dugotrajne ispravnosti.

Dakle, koje su to najčešće greške koje pridonose bržem otkazivanju kvačila? Mladi dečki se znaju na semaforima dokazivati tako da nabijaju gas i onda naglo startaju kako bi zadivili nekoga sa strane. Tada se kvačilo otpušta pri visokom okretajima motora, a što su okretaji viši, lamela, kao ključni element startanja, trpi povećana trenja kod povećane temperature. Takav jedan start potroši je za stotine "običnih". Žene često znaju voziti u neprikladnoj obući s potpeticama, pa, balansirajući između štikli i pedale kvačila, drže pedalu duže u fazi početka otpuštanja, kada se lamela najviše troši. Oni ljeniji, čekajući zeleno svjetlo ili kretanje kolone na uzbrdicama, ne žele izbaciti iz brzine i potegnuti ručnu kočnicu, nego naizmjeničnim pritiskanjem i puštanjem pedale, baš na prije spomenutom kritičnom položaju, opet rade istu grešku. Najpogubnije za kvačilo je šlepanje drugog automobila. Ponekad prijatelju kome se pokvario auto treba pomoć da ga povučete do kuće ili servisa, a ne da mu se plaćati šlepanje. Vi, kao dobar prijatelj, učinit ćete mu uslugu, ali, ako vam je to prvi puta ili niste vični takvoj operaciji, budite sigurni da će posljedice na vašem automobilu ostati. Ako ne odmah, onda kroz kratko vrijeme, tako da će biti skuplji popravak kvačila vašeg automobila, nego da je prijatelj nazvao vučnu službu. Nepisano pravilo je da bi auto koji vuče trebao biti duplo jači i teži od onoga kojega se vuče. Tu nije na odmet spomenuti još jednu važnu stvar, a ta je da, po zakonu, ako onaj kojega vučete slučajno ogrebe neki drugi auto, neće biti terećena njegova polica, nego vaša. Pa sad, odredite koliko vam se isplati raditi takvu uslugu. Osim spominjanog kvara proklizavanja, često je i pucanje sajle. To ćete zaključiti tako što vam je u jednom momentu pedala kvačila skroz propala i više se nije vratila u početni položaj ili ako više nema onog otpora pritiskanja. Čak i u takvom slučaju, auto se može voziti, ali to mogu samo oni koji su vrhunski znalci, zato tako nešto nemojte ni pokušavati, jer ćete izazvati kaos na cesti i još platiti globu.