20.06.2002.
Kvarat kruha i deset deka bijelog
Ubrzo će vino biti hrana. Naime, Vlada je uputila prijedlog Saboru, da ovaj donese odredbu u kojoj bi stajalo da se vino smatra poljoprivredno-prehrambenim proizvodom. Tako onda za njega više neće vrijediti onaj zloglasni porez na alkoholna pića, pa će vjerojatno vino i pojeftiniti, a proizvođači će više zarađivati na njemu. No, ono što će biti još zanimljivije za nas je činjenica, što će se od tada vino moći reklamirati kao i bilo koji drugi prehrambeni proizvod. Čips, naprimjer.
Vino staje uz bok pivu, koje je do sada imalo primat i monopol u privlačenju novih konzumenata, jer se pivo odavno smatra hranom. I tako ćemo, možda, kao što je do sada bio slučaj s pivom, u promidžbenim spotovima usred nogometnih utakmica imati priliku gledati mlade i zgodne cure i dečke, koji uz ugodno ohlađenu kašetu uživaju u blagodatima sporta. Koji natežu bocu bijelog i viču: Goool! Ugodan prizor, zar ne?
U zemlji u kojoj je, zbog općeg indisponiranog i rezigniranog stanja nacije, alkoholizam daleko najveća i najopasnija bolest, vino koje se reklamira učinit će zanimljive stvari. Primjerice, ukoliko je vino prehrambeni proizvod, to znači da će ga moći kupovati svi. I da neće biti zabrane točenja. I da će se moći konzumirati u bilo koje doba dana. I noći.
Sjećam se dana kada sam sa društvom na plaži na Pagu pio vino, i kada nam je došao policajac i kada smo morali sve proliti je nam je on tako rekao. Sada to više neće biti slučaj, jer- "mi jedemo barba" - "Gladni smo." Još nikada nisam vidio policajca koji zaustavlja i legitimira mlade s sendvičem u ruci... "Šta je, majku vam vašu, jedete a!? A onda kad se lijepo najedete, onda ćete mi siti pjevati po ulici! Nemojte da vas vidim kako povraćate od prežderevanja! Kad sam ja bio mlad, mi nismo toliko jeli, mi smo bili na dijeti I zato sam ja ovaki'! A ne vi, samo jedi, jedi, jedi! Ajd' osobne!!"
Već mogu i zamisliti neke od reklama koje će se pojaviti nakon stupanja zakona na snagu, a kojima će biti cilj privući mladež-nove konzumente prehrambenog proizvoda. Ne, dakako, da uživaju u blago-trpkom okusu profinjenog Merlota, već da se napiju ko' svinje od kiselog i jakog bijelog:
"Maturanti, zadnji dan škole proslavite uz naše, domaće vino! Uživajte i proslavite kao odrasli. Nahranite svoja mlada tijela tekućinom koja okrepljuje. Popratni nusefekti zajamčeni!" Nakon što se zasitite ko' ljudi, okupajte se u nekom od praznih bazena. Proslavite to kako treba.
Naravno, ovakav drastični primjer vjerojatno nećemo doživjeti, ali blaže varijante sigurno da. Ili zbilja mislite da proizvođači vina neće svoje proizvode usmjeravati na mlade? Zato jer su oni još nezreli i mogli bi taj dar države zloupotrebljavati. Ja se ravnam po primjeru proizvođača piva, koji svoju propagandu ciljaju isključivo na tu populaciju. I to, pod krinkom super provoda. Zašto bi starija, vinska braća postupila drugačije?
A što je sa drugom, još starijom braćom? Rakijom, travaricom, šljivovicom... Ako je piva, kao pravi i prvi prehrambeni proizvod pandan kruhu, a vino, recimo, torta, onda su žestice grickalice u kojima se uživa uz kartanje ili televiziju. Zašto one nisu prehrambeni proizvod? Pa od njih se čovjek najlakše zasiti!
Količina energije koju sadrži 1 litra vina od 11,5% aktivne tvari ima energetsku vrijednost od 640 kcal. Ako prosječnom muškarcu za normalan život treba 3000 kcal dnevno, to je, preračunato u litre oko 4 i pol. Za žene, kojima treba nešto manje energije dnevno (2200 kcal) dovoljno je ispiti 3 i pol litre dnevno.
Dakle hranjenje vinom do sada baš nije bilo isplativo. Jeftinije je bilo hraniti se kruhom. Ali ako cijene vina padnu, možda će se moći živjeti samo od vina. Nekima će to biti ostvarenje životnog sna… Drugima pak, samo uzrok nove glavobolje.
Prijatno!