Evo, nam se oko Rijeke zabijelilo i svi pravi ljubitelji snijega hrle u obližnje skijaške centre, bar do Platka. One, koji su prošle godine više radili i zaradili, put vodi u inozemstvo, gdje je sve na višem nivou, ima više sadržaja, ali cijene nisu male. No, i to treba shvatiti, jer neki rađe potroše za snijeg, nego za more. Oni ne putuju Yugićima i starim Golfovima i Četvorkama, nego malo boljim automobilima sa svom zimskom opremom. Vrlo dobro znaju da vani nema muljanja, u smislu: zaboravio sam, nisam znao, itd. Tamo se globe odmah naplaćuju, a mogu biti takve, da mogu iznositi i vrijednost cijelog boravka na snijegu. Ne isplati se, dakle zbog neke sitnice gubiti toliki novac. No, sitnica može biti i nedostatak lanaca u bunkeru, ali i ogromna stvar, ako zbog vašeg automobila, koji nema tu zimsku opremu i prepreči se na cesti, stane sav promet. Nekome lanci nikad nisu ili neće trebati, pa misli i da ih ne mora imati, ali dovoljna je samo jedna potreba, pa da se oni višestruko isplate. Priča mi prijatelj, profesionalni vozač, koji je desetak godina, gotovo svakodnevno vozio kombi na relaciji Rijeka - Zagreb, kako je samo jednom morao koristiti to snježno pomagalo, i to u ona vremena kad ceste još nisu bile izgrađene kao danas, i kad je bilo više snijega. Stvarno je imao sreću! Lanci se, svakako ne trebaju postavljati dok automobil ne počne proklizavati na pogonskim kotačima. Tada je vrag uzeo šalu i treba na posao montaže, koga se većina vozača grozi. Stvarno, nije ugodno na niskim temperaturama izlaziti iz zagrijanog automobila i petljati oko lanaca. U tim trenucima se obično lupamo po glavi, kako to možda ne bi bilo potrebno da su na kotačima zimske gume, ili ljetne sa dobrim profilom, no što je tu je! Današnji lanci ne zahtjevaju podizanje automobila ili skidanje kotača. Ako niste posudili lance od susjeda, čije gume nisu iste kao vaše, i služit će vam samo za pokazivanje Policiji, relativno ćete lako izvršiti montažu. Definitivno, lanci, ipak trebaju odgovarati dimenzijama vaših guma. To lijepo piše na kutiji, gdje osim dimenzija koje vama odgovaraju, ima i ostalih, jer je isti lanac za nekoliko dimezija obzirom da gume mogu biti šire ili uže, niže ili više. Zavisno od tih kombinacija, lanci su podjeljeni u grupe. Važno je napomenuti da se stvarno zbog dvijesto - tristo kuna, ne treba sramotiti pred Policijom i lagati ih u oči. To više nije Milicija, i oni znaju svoj posao. Dakle, lanac treba raširiti po podu i to tako da dvostruke kukice gledaju u pod. Bolje od opisa montaže, koga bi i zaboravili, pokazat će vam slike što se nalaze na kutiji lanaca, koje prikazuju montažu u fazama. Iako postoji nekoliko vrsta lanaca, montaža se, uglavnom svodi na isto. Iznimka su samo oni automobili, uglavnom, više klase, koji su niski, pa se ne može zavući ruka između kotača i blatobrana, i tako montirati. Čudno je, da se prilikom izbora nekih vrsta aluminijskih felgi za "konkretne" aute, morate sučiti s činjenicom da na njih uopće nećete moći montirati lance. No, sigurno se zato nećete sekirati, jer kad bi imali za takav auto, našli bi i rješenje za lance, a to je da treba u rezervi imati druge gume i druge felge. Ali i prilikom montaže lanaca na ostale aluminijske felge treba biti oprezan, jer se felge u vožnji mogu oštetiti, naročito ako lanac nije dobro zategnut. Za sve lance vrijedi da se nakon postavljanja i vožnje od sto, dvijesto metara, oni trebaju dotegnuti, jer su tek tad "sjeli " na gumu. Brzina od preko šezdeset na sat s montiranim lancima predstavlja opasnost kako za sigurnost vožnje, tako i za kidanje lanca i njegovog omotavanja oko amortizera ili poluosovine, da ne spominjemo što se može dogoditi, ako usljed centifugalne sile, nekome komad odlomljenog lanca doleti u glavu! Isto tako se s lancima ne smije voziti po suhoj podlozi. Tada je gotovo nemoguće kontrolirati vozilo, trpi cijeli ovjes, a zbog grijanja lanaca, još lakše dolazi do kidanja. Iako nekima izgleda kompicirana montaža lanaca, ona u principu ne traje više od pet do deset minuta. Ako vam nije prvi put, ili, što je još bolje, ako ste montažu uvježbali na suhome, problema uopće nema. No, ako volite biti komodni, a nije vam problem novac i često se krećete po snijegu, nabavite skuplju varijantu, koja se popularno zove"pauk-lanac", a pravi naziv je Spik & Spider. On slikovito izgleda kao kad bi pauka povećali na veličinu kotača, spljoštili ga i prislonili bočno na kotač, tako da mu se noge u pravilnim razmacima naslone na površinu gume. Izrađena je od tvrde plastike, a za montažu je potrebno manje od minute, jer se samo pritegne na kotač. U našim trgovinama se baš ne nalazi, ali je daleko samo sedamdesetak kilometara. I da parafraziram mog bivšeg direktora iz vremena, kada se kod nas za auto malo toga moglo kupiti: Sreća da nismo osvojili Trst. Kamo bi odlazili po dijelove...