Kažu da je najveće otkriće u povijesti kotač. Kad je kamenim ljudima već bilo dosadno izjavljivati mržnju ili ljubav, počeli su misliti kako bi si olakšali život. Pa su vjerojatno vidjeli veliki okrugli kamen kako se valja i došli na ideju da bi ga bilo korisno upotrijebiti. A kad su shvatili da s probušenom rupom u sredini to već postaje strašna stvar, napravili su neku vrstu kariole i tako je počelo. Veliki izumitelj, vjerojatno je od cijelog plemena, u znak zahvalnosti, dobio toljagama po glavi.

Onda se živjelo smireno i najvažnije je bilo dobro se najesti, naspavati i ne zanemarivati one smiješne pokrete. Nije bilo sastanaka, mobitela itd. A onda se život počeo ubrzavati i sve do srednjeg vijeka to je bilo podnošljivo. Počela je industrijalizacija. Sve se počelo mijenjati, okretati. Ono što se okretalo, okretalo se sve brže. Trebalo je tom okretanju naći način kako da se uz malo trenja dugo vrti. Izmišljen je ležaj. Naši kažu balinjera. I odjednom je taj strojni element postao nezamjenjiv kod bilo kakvog mehaničkog uređaja.

Mi se bavimo automobilima, pa krenimo po auto da vidimo gdje su sve prisutni:

 - ležaj kotača - u velikoj većini, za razliku od dva konusna ležaja po kotaču, prevladavaju jednodijelni dvostazni. Imaju puno duži vijek trajanja i ne zahtijevaju održavanje. To je zbog toga što su "zatvoreni" pa mast ne može van, nema dodira sa zrakom i ne gubi tako brzo kemijska svojstva.

Osim na prednjim kod Četvorke, konusni su se zadržali na zadnjim kotačima nekih vozila. Ako vam se čuje neugodan šum u vožnji koji vas podsjeća na kotrljanje bačve, i to tako da ga u jednom zavoju čujete, a u drugom ne ili znatno manje, velika je vjerojatnost da jedan ležaj polako ide u mirovinu. Da li je prijevremena ili ne zavisi od njegove kvalitete ili krive osovine po kojoj se vrti. Konusni ležaj nije teško zamijeniti, jedino treba paziti prilikom pritezanja, jer malo jače pritegnut "zagrize" i kopa se u svoju kliznu stazu. Takav izdahne vrlo brzo.

U pravilu treba pritegnuti tako da se matica priteže do momenta prvog otpora, a onda se otpusti za šestinu kruga i osigura rascjepkom ili deformacijom matice. Za razliku od takvog tipa, dvostazni ili dupli ležaj, možete stezati čak poslije obilnog ručka. Sigurno u sebi nemate takve snage da ga pretegnete, a prije bi i matica preskočila. No to sigurno nećete izvoditi, jer za taj posao treba demontirati kompletan nosač ležaja, imati pripremu za izvlačenje i prešu. Nije da se to ne može napraviti i "partizanski", samo pomoću čekića, ali razmislite da li vam se to isplati, ako nešto krene po zlu, pa vam se ležaj raspadne.

Vlasnik na trajnost ležaja donekle može uticati redovitom provjerom centričnosti ovjesa i balansiranjem kotača ili zamjenom masti u propisanom periodu kod konusnih. Sve ostalo je sreća.
- ležajevi mjenjača - Ima ih barem šest, ako računamo i ležajeve diferencijala. Oni su svi jako sretni jer se čitav život kupaju i hlade u ulju, pa im, ako uvijek ima dovoljno ulja pravo podmazivanje ne nedostaje. Rijetko prozuje, ali kad se to dogodi, ruku treba malo dublje zavući u džep, jer su u pravilu skupi, kao i svi dijelovi mjenjača. Njihov polubrat nalazi se na nekoliko milimetara od njih i kroz kućište mjenjača miriše ulje koje nikad ne dođe do njega. Riječ je potisnom ležaju i stručnije rečeno odrivnom ležaju. On cijeli život gura i pritišće košaru kvačila kako bi se njezina ploča odmakla od lamele i tako dozvolila da se brzine mogu mijenjati bez krčenja. Dakle, svaki put kad pritisnemo papučicu spojke potisni ležaj dobije po nosu. Kvar zujanja u i oko mjenjača prilikom stajanja vozila na mjestu treba razlikovati u smislu dali je papuča spojke pritisnuta ili otpuštena. Čujete li zujanje prilikom pritisnute pedale, budite sretni, u pitanju je potisni, on je tada naslonjen na korpu od koje i dobiva vrtnju, a mjenjač je u tom momentu isključen.

Imate li obratnu situaciju, tj. pedala je puštena, potisni mirno stoji u svom položaju, a elementi mjenjača se okreću, odmah napravite rebalans proračuna za taj mjesec i počnite se slučajno žaliti svom mehaničaru, kako vas para baš nešto neće, pa će vam on možda ponuditi odgodu plaćanja. Kriza je vama, ma su i neki mehaničari u krizi s poslom!