29.09.2013.
Ležajevi
Kažu da je najveće
otkriće u povijesti kotač. Kad je kamenim ljudima već bilo dosadno izjavljivati
mržnju ili ljubav, počeli su misliti kako bi si olakšali život. Pa su
vjerojatno vidjeli veliki okrugli kamen kako se valja i došli na ideju da bi ga
bilo korisno upotrijebiti. A kad su shvatili da s probušenom rupom u sredini to
već postaje strašna stvar, napravili su neku vrstu kariole i tako je počelo.
Veliki izumitelj, vjerojatno je od cijelog plemena, u znak zahvalnosti, dobio
toljagama po glavi.
Onda se živjelo smireno i
najvažnije je bilo dobro se najesti, naspavati i ne zanemarivati one smiješne
pokrete. Nije bilo sastanaka, mobitela itd. A onda se život počeo ubrzavati i
sve do srednjeg vijeka to je bilo podnošljivo. Počela je industrijalizacija.
Sve se počelo mijenjati, okretati. Ono što se okretalo, okretalo se sve brže.
Trebalo je tom okretanju naći način kako da se uz malo trenja dugo vrti.
Izmišljen je ležaj. Naši kažu balinjera. I odjednom je taj strojni element
postao nezamjenjiv kod bilo kakvog mehaničkog uređaja.
Mi se bavimo
automobilima, pa krenimo po auto da vidimo gdje su sve prisutni:
- ležaj kotača - u velikoj većini, za razliku
od dva konusna ležaja po kotaču, prevladavaju jednodijelni dvostazni. Imaju
puno duži vijek trajanja i ne zahtijevaju održavanje. To je zbog toga što su
"zatvoreni" pa mast ne može van, nema dodira sa zrakom i ne gubi tako
brzo kemijska svojstva.
Osim na prednjim kod
Četvorke, konusni su se zadržali na zadnjim kotačima nekih vozila. Ako vam se
čuje neugodan šum u vožnji koji vas podsjeća na kotrljanje bačve, i to tako da
ga u jednom zavoju čujete, a u drugom ne ili znatno manje, velika je
vjerojatnost da jedan ležaj polako ide u mirovinu. Da li je prijevremena ili ne
zavisi od njegove kvalitete ili krive osovine po kojoj se vrti. Konusni ležaj
nije teško zamijeniti, jedino treba paziti prilikom pritezanja, jer malo jače
pritegnut "zagrize" i kopa se u svoju kliznu stazu. Takav izdahne
vrlo brzo.
U pravilu treba
pritegnuti tako da se matica priteže do momenta prvog otpora, a onda se otpusti
za šestinu kruga i osigura rascjepkom ili deformacijom matice. Za razliku od
takvog tipa, dvostazni ili dupli ležaj, možete stezati čak poslije obilnog
ručka. Sigurno u sebi nemate takve snage da ga pretegnete, a prije bi i matica
preskočila. No to sigurno nećete izvoditi, jer za taj posao treba demontirati
kompletan nosač ležaja, imati pripremu za izvlačenje i prešu. Nije da se to ne
može napraviti i "partizanski", samo pomoću čekića, ali razmislite da
li vam se to isplati, ako nešto krene po zlu, pa vam se ležaj raspadne.
Vlasnik na trajnost
ležaja donekle može uticati redovitom provjerom centričnosti ovjesa i
balansiranjem kotača ili zamjenom masti u propisanom periodu kod konusnih. Sve
ostalo je sreća.
- ležajevi mjenjača - Ima
ih barem šest, ako računamo i ležajeve diferencijala. Oni su svi jako sretni
jer se čitav život kupaju i hlade u ulju, pa im, ako uvijek ima dovoljno ulja
pravo podmazivanje ne nedostaje. Rijetko prozuje, ali kad se to dogodi, ruku
treba malo dublje zavući u džep, jer su u pravilu skupi, kao i svi dijelovi mjenjača.
Njihov polubrat nalazi se na nekoliko milimetara od njih i kroz kućište
mjenjača miriše ulje koje nikad ne dođe do njega. Riječ je potisnom ležaju i
stručnije rečeno odrivnom ležaju. On cijeli život gura i pritišće košaru
kvačila kako bi se njezina ploča odmakla od lamele i tako dozvolila da se
brzine mogu mijenjati bez krčenja. Dakle, svaki put kad pritisnemo papučicu
spojke potisni ležaj dobije po nosu. Kvar zujanja u i oko mjenjača prilikom
stajanja vozila na mjestu treba razlikovati u smislu dali je papuča spojke
pritisnuta ili otpuštena. Čujete li zujanje prilikom pritisnute pedale, budite
sretni, u pitanju je potisni, on je tada naslonjen na korpu od koje i dobiva
vrtnju, a mjenjač je u tom momentu isključen.
Imate li obratnu
situaciju, tj. pedala je puštena, potisni mirno stoji u svom položaju, a
elementi mjenjača se okreću, odmah napravite rebalans proračuna za taj mjesec i
počnite se slučajno žaliti svom mehaničaru, kako vas para baš nešto neće, pa će
vam on možda ponuditi odgodu plaćanja. Kriza je vama, ma su i neki mehaničari u
krizi s poslom! Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani