20.04.2006.
Lijekovi, lijekovi
Ukoliko jedna farmaceutska kompanija proizvede lijek za određeno oboljenje, svakako ga mora predstaviti liječnicima koji ga propisuju, ali i pacijentima koji potencijalno od tog lijeka mogu imati koristi. Ipak, obavijest o koristima i mogućim nuspojavama je jedno, a agresivno reklamiranje sasvim nešto drugo. O onome što se već dugo priča u kuloarima struke, te javno tek u istupima pokojeg sociologa, progovorili su i na znanstvenoj konferenciji u Australiji, te javno prozvali farmaceutske kompanije da "medikaliziraju" društvo na način da neka uobičajena stanja proglašavaju bolestima, te ih nastoje liječiti kemijskim pripravcima. Tako sudionici skupa između ostalog spominju i sramežljivost, koja se sve češće predstavlja kao "poremećaj društvene napetosti" i rutinski liječi antidepresivima. Osim toga, prozvali su i marketinške strategije koje potenciraju neka prirodna stanja poput simptoma menopauze i povišenog kolesterola, ne sa svrhom edukacije, već sa isključivim ciljem prodaje više lijekova. U našoj hrvatskoj svakodnevici nije bitno drugačije iako se možda o tom problemu manje govori. No pogledate li TV reklame za lijekove i pomoćna ljekovita stredstva, biti će vam jasno da mnogo toga nije kako valja. "Uzmite dvije teblete za dvostruko brže djelovanje", kažu u reklami za šumeći pripravak protiv gripe. (Zašto onda tableta naprosto nije duplo veća?) "Poboljšava pamćenje", tvrde za svoj "prirodni" proizvod u drugoj reklami, sa likom nasmiješenog starijeg gospodina preko cijelog ekrana. (Da mi je vidjeti studiju u kojoj su to dokazali). "Uklanja kronične bolove kod reumatizma i artroze" kažu za "novu" kremu na tržištu, uz sugestivnu sliku psa koji hladi svoje cape u vodi poslije naporne šetnje uz svoje vremešne vlasnike. O pošasti zvanoj vitaminsko-mineralni pripravci u posljednje se vrijeme naveliko raspravlja. Naprosto osjećati ćete se bolje, bit ćete mlađi, a oko vas zasjati će sunce (kao u reklami za "prirodni" pripravak protiv depresije). U samoj fizioterapijskoj struci nije ništa bolje. Mnogo sam puta do sada na ovim stranicama pisao o besmislenosti raznoraznih sprava za kućnu upotrebu (povremeno izazvajući reakciju distributera ili proizvođača), pa se neću ponavljati. Kreme za sve i sva opet su priča za sebe i zanimljivo je kako nešto što je dokazano nedjelotvorno i dalje nalazi svoj put do kupca i svoje mjesto u ljekarnama. I sve bi se to svelo na utrošak novaca na bespotrebne proizvode i tek manjak u novčaniku, da te iste reklamne kampanje ne utječu na našu svijest i percepciju liječenja, te očekivanja pacijenta od liječnika ili terapeuta. Zar nemate osjećaj da vam sa malih ekrana i stranica časopisa poručuju: "Kakav god problem imate, mi imamo rješenje. Vi naprosto trebate kupiti određeni lijek i konzumirati ga." U praksi ne postoje čudotvorni lijekovi, a u smanjivanju povišenog kolesterola, na primjer, više će pomoći razumna dijeta i nešto fizičke aktivnosti od svih tableta na tržištu. No, šetnja i voćni obrok gotovo su besplatni, te stoga marketinški nezanimljivi. Koliko tako iskrivljena percepcija mogućnosti medicine može štetiti, dobro pokazuje slijedeći primjer. Prije nekoliko tjedana pomoć je zatražila gospođa u ranim četrdesetim godinama poradi uporne i tvrdoglave križobolje koja nije posustajala niti pod lijekovima, niti pod svom silom iskušanih terapijskih postupaka. Detaljnim pregledom nje same i obilne medicinske dokumentacije postalo je jasno da je riječ o specifičnom stanju uzrokovanom slabim i skraćenim mišićima koji okružuju donji dio leđa. Na objašnjenje da je jedni adekvatan tretman u njenom slučaju vježbanje, reagirala je prilično suzdržano, te je pokazala svoj interes isključivo za metode poput kiropraktike, masaže te neke druge fizioterapijske postupke o kojima se informirala prije dolaska na pregled. Sva tumačenja kako u njenom slučaju ništa osim vježbi neće polučiti trajno poboljšanje ili uklanjanje bolova, nisu urodila plodom. Odbila je preporučeni smjer liječenja (što je apsolutno pravo pacijenta) i nastavila svoju potragu za tretmanom s kojim će ukloniti svoje bolove i zadržati svoj životni stil nepromijenjenim.
Izdvojeni članci
Fizioterapeut
Pitanja čitatelja: Što nakon puknuća čašice koljena?
Prije dva dana kćerku mi je udario auto pri čemu je zadobila ozljedu napuknuća čašice na koljenu. Jučer je bila operacija. Što trebamo dalje da bi imala što manje posljedica?
Imam parcijalnu rupturu ukrštenih ligamenata i manju povredu meniskusa, koliko je vremena potrebno da se to zaliječi? I na koji način?