Ukoliko jedna farmaceutska kompanija proizvede lijek za određeno oboljenje, svakako ga mora predstaviti liječnicima koji ga propisuju, ali i pacijentima koji potencijalno od tog lijeka mogu imati koristi. Ipak, obavijest o koristima i mogućim nuspojavama je jedno, a agresivno reklamiranje sasvim nešto drugo. O onome što se već dugo priča u kuloarima struke, te javno tek u istupima pokojeg sociologa, progovorili su i na znanstvenoj konferenciji u Australiji, te javno prozvali farmaceutske kompanije da "medikaliziraju" društvo na način da neka uobičajena stanja proglašavaju bolestima, te ih nastoje liječiti kemijskim pripravcima. Tako sudionici skupa između ostalog spominju i sramežljivost, koja se sve češće predstavlja kao "poremećaj društvene napetosti" i rutinski liječi antidepresivima. Osim toga, prozvali su i marketinške strategije koje potenciraju neka prirodna stanja poput simptoma menopauze i povišenog kolesterola, ne sa svrhom edukacije, već sa isključivim ciljem prodaje više lijekova. U našoj hrvatskoj svakodnevici nije bitno drugačije iako se možda o tom problemu manje govori. No pogledate li TV reklame za lijekove i pomoćna ljekovita stredstva, biti će vam jasno da mnogo toga nije kako valja. "Uzmite dvije teblete za dvostruko brže djelovanje", kažu u reklami za šumeći pripravak protiv gripe. (Zašto onda tableta naprosto nije duplo veća?) "Poboljšava pamćenje", tvrde za svoj "prirodni" proizvod u drugoj reklami, sa likom nasmiješenog starijeg gospodina preko cijelog ekrana. (Da mi je vidjeti studiju u kojoj su to dokazali). "Uklanja kronične bolove kod reumatizma i artroze" kažu za "novu" kremu na tržištu, uz sugestivnu sliku psa koji hladi svoje cape u vodi poslije naporne šetnje uz svoje vremešne vlasnike. O pošasti zvanoj vitaminsko-mineralni pripravci u posljednje se vrijeme naveliko raspravlja. Naprosto osjećati ćete se bolje, bit ćete mlađi, a oko vas zasjati će sunce (kao u reklami za "prirodni" pripravak protiv depresije). U samoj fizioterapijskoj struci nije ništa bolje. Mnogo sam puta do sada na ovim stranicama pisao o besmislenosti raznoraznih sprava za kućnu upotrebu (povremeno izazvajući reakciju distributera ili proizvođača), pa se neću ponavljati. Kreme za sve i sva opet su priča za sebe i zanimljivo je kako nešto što je dokazano nedjelotvorno i dalje nalazi svoj put do kupca i svoje mjesto u ljekarnama. I sve bi se to svelo na utrošak novaca na bespotrebne proizvode i tek manjak u novčaniku, da te iste reklamne kampanje ne utječu na našu svijest i percepciju liječenja, te očekivanja pacijenta od liječnika ili terapeuta. Zar nemate osjećaj da vam sa malih ekrana i stranica časopisa poručuju: "Kakav god problem imate, mi imamo rješenje. Vi naprosto trebate kupiti određeni lijek i konzumirati ga." U praksi ne postoje čudotvorni lijekovi, a u smanjivanju povišenog kolesterola, na primjer, više će pomoći razumna dijeta i nešto fizičke aktivnosti od svih tableta na tržištu. No, šetnja i voćni obrok gotovo su besplatni, te stoga marketinški nezanimljivi. Koliko tako iskrivljena percepcija mogućnosti medicine može štetiti, dobro pokazuje slijedeći primjer. Prije nekoliko tjedana pomoć je zatražila gospođa u ranim četrdesetim godinama poradi uporne i tvrdoglave križobolje koja nije posustajala niti pod lijekovima, niti pod svom silom iskušanih terapijskih postupaka. Detaljnim pregledom nje same i obilne medicinske dokumentacije postalo je jasno da je riječ o specifičnom stanju uzrokovanom slabim i skraćenim mišićima koji okružuju donji dio leđa. Na objašnjenje da je jedni adekvatan tretman u njenom slučaju vježbanje, reagirala je prilično suzdržano, te je pokazala svoj interes isključivo za metode poput kiropraktike, masaže te neke druge fizioterapijske postupke o kojima se informirala prije dolaska na pregled. Sva tumačenja kako u njenom slučaju ništa osim vježbi neće polučiti trajno poboljšanje ili uklanjanje bolova, nisu urodila plodom. Odbila je preporučeni smjer liječenja (što je apsolutno pravo pacijenta) i nastavila svoju potragu za tretmanom s kojim će ukloniti svoje bolove i zadržati svoj životni stil nepromijenjenim.