Svima je dobro poznato da nailaskom magle, treba bitno smanjiti brzinu, upaliti srednja svjetla i maglenke te održavati puno veći razmak između vozila. Nikada ne znate kad vam na trenutak može popustiti koncentracija…



Tražeći po starim knjigama tekstove o magli s osnovno školskog aspekta koje je trebala moja kćer za školu, naletio sam na knjigu iz davnih pedesetih, gdje autor teksta opisuje pojavu magle, te njezine vrste. Ostao sam zapanjen kad sam prebrojio koliko vrsti ima. Ni manje ni više nego trinaest. U svim silnim nabrajanjima mi se učinilo da mu jedino nedostaje ona izazvana alkoholnim parama.

Uglavnom, pisac navodi maglu na tlu, maglu u blizini jezera, riječnu maglu, olujnu maglu, priobalnu, livadsku, zimsku, industrijsku itd. Moj susjed koji ne vozi, poznaje samo jednu maglu: onu na Gornjem jelenju. Kaže da puno novaca iz Rijeke odlazi u metropolu, a kad jednom prođu Jelenje, nestaju u vidu magle. Tako je govorio i pred više od dvadeset godina, samo je onda novac odlazio još dalje.

Dakle, magla svuda, magla oko nas, kako lijepo pjeva Josipa Lisac. No, što obični smrtnici rade kad upadnu u maglu s običnim automobilima, koji još nemaju senzore kao najnoviji automobili. Kod potonjih je dosta ukopčati senzor razdaljine i auto se ne može približiti drugom ispod zadanog razmaka. Kao u avionu, uključi se automatika, pa gas i kočenje dozira kompjuter. Takvi imaju i svjetla koja paraju maglu ksenonskim sijalicama  koje su vrlo skupe. Možda ih netko i ugradi u stari auto, pa kad ga bude prodavao u oglasu će pisati: prodajem ksenonske sijalice s Fiatom Uno. Vožnja u uvjetima magle mora biti posebno oprezna, naročito na autoputovima gdje su brzine velike, pa često dolazi do lančanih sudara, gdje u pravilu odjednom strada više ljudi. U jednoj takvoj situaciji dogodila se i nezgoda sa najvećim brojem ljudskih žrtava ikada zabilježenih. Izgubljeno je više od pedeset života.

Svima je dobro poznato da nailaskom magle treba bitno smanjiti brzinu, upaliti srednja svjetla i maglenke te održavati puno veći razmak između vozila. Nikada ne znate kad vam na trenutak može popustiti koncentracija, pa ako je razmak premali, nećete imati vremena za sigurno zaustavljanje, nego se za čas naći na zadnjem kraju drugog automobila.

Što ako auto ispred vas ima ABS, pa je njegov zaustavni put puno kraći od vašega bez takvog uređaja. Što je s farovima? Nekako ste se provukli na tehničkom, gdje ste upozoreni da bi ih trebalo promijeniti, jer su sjenila već slaba. U otežanim uvjetima vožnje, bit ćete svjesni da vas kontrolor nije upozorio tek da nešto kaže. Ako vozite poznatom dionicom bit će nešto lakše, ali kad se cesta ne pozna i kad se ne vide znakovi, vožnja predstavlja pravu avanturu. Neki u takvim uvjetima traže slamku spasa u vozilu ispred sebe, naročito ako vide da ima registraciju grada u čijem se okružju voze. Misle, taj pozna cestu, pa ću se držati njegovog pravca. No dogodilo se jednom prilikom da se takav auto od ispred zaustavio, pa kad je vozač koji ga je slijedio izašao pitati zašto je stao, ovaj mu je mirno odgovorio: ja sam u svojoj garaži.
 
Mnogi ni ne znaju da na automobilu imaju sijalicu i prekidač svjetla za maglu. On se ukopča, pa na štop lampi upali sijalicu jake svjetlosti koja se u uvjetima magle puno više ističe, nego one pozicionog svjetla ili štopa. Ponekad to može biti od presudne važnosti, pa ako niste znali da imate tu mogućnost, potražite na instrument tabli prekidač za koga možda nikada niste znali čemu služi. U najgorem slučaju, nije loše ni upaliti sva četiri žmigavca samo da auto bude uočljiviji. Ne zaboravite odmagliti stakla s unutrašnje strane. Uz veliku maglu vani, doista vam ne treba još dodatne zamagljenosti. Ako ste iskusniji vozač, računajte da ima ispred vas i onih koji se ni u normalnim uvjetima ne snalaze dobro za volanom, pa nemojte nervoznim i ishitrenim manevrima krenuti u pretjecanje tamo gdje to zaista nije moguće.

U magli auto iz suprotnog pravca odjednom izroni od nikud. Poslije je kasno govoriti "da bar nisam...".