Svima je dobro poznato da nailaskom magle, treba bitno smanjiti brzinu,
upaliti srednja svjetla i maglenke te održavati puno veći razmak između vozila.
Nikada ne znate kad vam na trenutak može popustiti koncentracija…
Tražeći po starim knjigama
tekstove o magli s osnovno školskog aspekta koje je trebala moja kćer za školu,
naletio sam na knjigu iz davnih pedesetih, gdje autor teksta opisuje pojavu
magle, te njezine vrste. Ostao sam zapanjen kad sam prebrojio koliko vrsti ima. Ni manje ni više nego trinaest. U svim silnim nabrajanjima mi se učinilo
da mu jedino nedostaje ona izazvana alkoholnim parama.
Uglavnom, pisac navodi
maglu na tlu, maglu u blizini jezera, riječnu maglu, olujnu maglu, priobalnu,
livadsku, zimsku, industrijsku itd. Moj susjed koji ne vozi, poznaje samo jednu
maglu: onu na Gornjem jelenju. Kaže da puno novaca iz Rijeke odlazi u
metropolu, a kad jednom prođu Jelenje, nestaju u vidu magle. Tako je govorio i
pred više od dvadeset godina, samo je onda novac odlazio još dalje.
Dakle, magla svuda, magla
oko nas, kako lijepo pjeva Josipa Lisac. No, što obični smrtnici rade kad upadnu
u maglu s običnim automobilima, koji još nemaju senzore kao najnoviji
automobili. Kod potonjih je dosta ukopčati senzor razdaljine i auto se ne može približiti
drugom ispod zadanog razmaka. Kao u avionu, uključi se automatika, pa gas i
kočenje dozira kompjuter. Takvi imaju i svjetla koja paraju maglu ksenonskim
sijalicama koje su vrlo skupe. Možda ih netko i ugradi u stari auto, pa kad
ga bude prodavao u oglasu će pisati: prodajem ksenonske sijalice s Fiatom Uno.
Vožnja u uvjetima magle mora biti posebno oprezna, naročito na autoputovima
gdje su brzine velike, pa često dolazi do lančanih sudara, gdje u pravilu
odjednom strada više ljudi. U jednoj takvoj situaciji dogodila se i nezgoda sa
najvećim brojem ljudskih žrtava ikada zabilježenih. Izgubljeno je više od
pedeset života.
Svima je dobro poznato da
nailaskom magle treba bitno smanjiti brzinu, upaliti srednja svjetla i
maglenke te održavati puno veći razmak između vozila. Nikada ne znate kad vam
na trenutak može popustiti koncentracija, pa ako je razmak premali, nećete imati
vremena za sigurno zaustavljanje, nego se za čas naći na zadnjem kraju drugog
automobila.
Što ako auto ispred vas
ima ABS, pa je njegov zaustavni put puno kraći od vašega bez takvog uređaja.
Što je s farovima? Nekako ste se provukli na tehničkom, gdje ste upozoreni da
bi ih trebalo promijeniti, jer su sjenila već slaba. U otežanim uvjetima
vožnje, bit ćete svjesni da vas kontrolor nije upozorio tek da nešto kaže. Ako
vozite poznatom dionicom bit će nešto lakše, ali kad se cesta ne pozna i kad se
ne vide znakovi, vožnja predstavlja pravu avanturu. Neki u takvim uvjetima
traže slamku spasa u vozilu ispred sebe, naročito ako vide da ima registraciju grada
u čijem se okružju voze. Misle, taj pozna cestu, pa ću se držati njegovog
pravca. No dogodilo se jednom prilikom da se takav auto od ispred zaustavio, pa
kad je vozač koji ga je slijedio izašao pitati zašto je stao, ovaj mu je mirno
odgovorio: ja sam u svojoj garaži.
Mnogi ni ne znaju da na automobilu imaju sijalicu i prekidač svjetla za maglu.
On se ukopča, pa na štop lampi upali sijalicu jake svjetlosti koja se u
uvjetima magle puno više ističe, nego one pozicionog svjetla ili štopa. Ponekad
to može biti od presudne važnosti, pa ako niste znali da imate tu mogućnost,
potražite na instrument tabli prekidač za koga možda nikada niste znali čemu
služi. U najgorem slučaju, nije loše ni upaliti sva četiri žmigavca samo da
auto bude uočljiviji. Ne zaboravite odmagliti stakla s unutrašnje strane. Uz
veliku maglu vani, doista vam ne treba još dodatne zamagljenosti. Ako ste
iskusniji vozač, računajte da ima ispred vas i onih koji se ni u normalnim
uvjetima ne snalaze dobro za volanom, pa nemojte nervoznim i ishitrenim
manevrima krenuti u pretjecanje tamo gdje to zaista nije moguće.
U magli auto iz suprotnog
pravca odjednom izroni od nikud. Poslije je kasno govoriti "da bar
nisam...".