Dok pišem ovaj tekst, vani je, nakon dosadnih kiša, opet prekrasan, sunčan dan. Baš mi se tema nekako ne uklapa, no Bela nedeja je za nama, Marunada samo što nije završila, već razmišljamo kamo ćemo na doček Nove godine, a to znači i da je Pust blizu.Dakle, vrijeme leti. No, ne bi nam smjelo tako proletjeti da jedne hladne noći kad se temperatura opasno približi minus stupnjevima, shvatimo da u sistemu hlađenja motora imamo vodu umjesto antifriza. Tu noć vam san neće dolaziti na oči od straha da se nešto ne dogodi s vašim motorom. Iako su u našim krajevima zime relativno blage, a i cijeli svijet već ima globalno zatopljenje, to svakako nije razlog da nonšalantno pomislite: ma kakav antifriz, pa ja i tako ne idem nikamo iz Rijeke. Ako bi išli preduboko, sjetimo se napisa u novinama, kako Kinezi već pripremaju klimu za Olimpijske igre, dakle djeluju na vrijeme raznim kemijskim pripravcima koje sipaju po oblacima, kako bi dobili ili spriječili kišu, naprimjer. Zamislite da neki Čang Li Feng nešto krivo pomiješa i zezne stvar, pa Amerikanci pošalju svog El Ninja, mogli bi na skijanje i u maju mjesecu. No, to je već naučna fantastika, više uzeta za upozorenje da vrag ne spava i da je samo jedna noć dovoljna da vam poremeti financijsku situaciju ako se dogodi pucanje bloka motora. Onda bi svakako trebali odgoditi svoj posjet casinu Rozalija u Opatiji na neko vrijeme, ali ne čekajte previše, jer i tamo nešto puca. Pucanje je, dakle ključna riječ, kad u sistemu ne cirkulira ono što je po pravilima određeno. U slučaju motora, magična tekućina zove se antifriz, ili više puta ispravljano, tekućina za hlađenje. No, koristimo termin antifriz, jer se već udomaćio u našem jeziku. Dok ga nije bilo, vlasnici starih automobila, morali su ispuštati vodu iz motora svaki puta kad je vrijeme prijetilo velikim hladnoćama. Onda su se kemičari sjetili Rusa koji usprkos niskim temperaturama normalno funkcioniraju, pa su vidjeli da im to uspijeva zahvaljujući votki i drugim alkoholnim pripravcima. Zabili su se u laboratorije i heureka, stvoren je antifriz. Kao kod svake novotarije, bilo je tu problema. Te je pjenio, grizao semeringe i brtve, te se nije podnosio sa antifrizima iz drugih laboratorija itd. Njega se obavezno poslije zime ispuštalo, jer je ljeti radio više štete nego koristi. No vremenom se došlo do kvalitetnih antifriza, kakvi su danas, pa oni ne samo da su poželjni u sistemu hlađenja motora svih dvanaest mjeseci, nego su kod velike većine proizvođača i obavezni. Materijali od kojih se motor i njegovi dijelovi izrađuju, zahtijevaju dodatne zaštite u smislu spriječavanja korozije, podmazivanja semeringa pumpe vode, dužeg vijeka brtvi motora u dodiru s rashladnom tekućinom itd. Dakle, puno negativnih osobina antifriza iz njegovih početaka, zalaganjem kemičara, postalo je i te kako pozitivno. Jedino što dan danas nisu uspjeli riješiti je povećana agresivnost novog - svježeg antifriza, pa se više puta dogodi da stranka s ispravnim vozilom traži zamjenu antifriza, koja se uredno obavi, a za nekoliko dana se vrati mehaničaru s "reklamacijom" da mu sada sistem gubi tekućinu hlađenja, a prije nije. Iako neki, nakon objašnjenja o čemu se radi, shvate, nije mali broj onih koji ne prigovore, ali otiđu ne baš uvjereni u odgovor mehaničara.Takve "reklamacije" u pravilu nisu jeftine. Sve ono što može stradati, a to je hladnjak, brtva glave, hladnjak grijača kabine ili pumpa vode, dosta je skupo, a ni zamjena ne traje baš pola sata. I naravno, kad vlasnik vozila čuje o kakvoj se svoti radi, nije mu svejedno i spreman je za toliki iznos postaviti bezbroj pitanja i boriti se za svoje "pravo". Ponekad se kod starijeg tipa hladnjaka, problem može riješiti najobičnijim lemljenjem, ali kad procuri pumpa vode kod nekog dizelaša, pa je još na mjestu gdje treba razvaliti pola motora kako bi se demontitrala, stvar postaje skupa. Neki zbog tih razloga na starim motorima samo dolijevaju antifriz "tek toliko da ga ima". Otvaranjem čepa hladnjaka ili posudice, kod takvih , nazire se mutna tekućina boje blata iz koje bi i žabe pobjegle. Na novijim vozilima šale nema. Iako je propisana zamjena svake dvije godine, ni treća neće biti razlog vaše brige, naročito ako je antifriz kvalitetan. No, tada obavezno pristupite njegovoj zamjeni,jer počinje slabiti i postepeno se gube sva njegova pozitivna svojstva. Ako ste od volje i imate malo alata, čitamo se slijedeći četvrtak, pa ćemo ga zajednički promijeniti.