S nedostatkom ulja prestaje potrebno podmazivanje i nastupa povećano trošenje svih dijelova u mjenjaču, što predstavlja početak njegova kraja


„...svaki dan ga držim u ruci, ali nisam znala da je toliko kompliciran“, prokomentirala je neki dan simpatična mlada vozačica koja je svojim automobilom došla u našu radionu jer je teško prebacivala iz treće u drugu brzinu. Naravno, bilo je riječ o kvaru mjenjača!

I najjači motor u automobilu ne bi bio dovoljan da taj auto potjera do većih brzina, a da istovremeno može krenuti uzbrdo bez problema ili pružiti ugodnu vožnju bez trzaja uz malu potrošnju goriva. Baš tome služi mjenjač. Kad njega ne bi bilo, okretaji motora bi se direktno prenosili na kotače i, kako bi davali gas, tako bi auto poskakivao, odnosno naglo ubrzavao i još naglije usporavao. Mjenjača ima raznih: klasičnih, s upotrebom spojke prilikom mijenjanja brzina, poluautomatskih, gdje se brzine normalno mijenjaju preko klasične ručice mjenjača i potpuno automatskih, gdje je dovoljno imati nogu na gasu, a elektronika dalje čini svoje. No, ni to nije sve što se tiče promjene brzina. One se mogu mijenjati laganim guranjem ručice mjenjača prema naprijed za više brzine i obratno za niže.

Više nije rijetkost da su ručice za mijenjanje smještene ispod volana ili na samom volanu u obliku dugmeta, pa oni koji imaju takve (uglavnom skupe) modele, mijenjaju kao u Formuli 1.

Dalo bi se nabrojati još tipova i podtipova mjenjača, ali su navedeni primjeri najzastupljeniji u današnjim automobilima. Svako toliko pojavi se neka nova tehnologija, ali se još uvijek sve svodi na klasiku, uz male preinake, koje na novim automobilima mehaničarima zagorčavaju život, pa se neke ni ne može popraviti dođe li do kvara, nego se šalju u tvornicu na popravak. Sva čuda vezana uz automobil izumljena su do tridesetih godina prošlog stoljeća... Ili, kako bi rekao Balašević: princip je isti, sve su ostalo nijanse!

Vratimo se našim klasičnim mjenjačima, kojih u Europi ima u tolikom postotku, kao što u Americi ima automatskih. Amerikanci su si davno olakšali život, pa gotovo da ne bi ni znali voziti naše aute gdje za kretanje i vožnju stalno treba pritiskivati pedalu kvačila. Činjenica je da se mjenjači sve manje kvare, za razliku od vremena kad smo vozili Fiće i Pezejce i kad je rastavljeni mjenjač bio sasvim uobičajena pojava u servisima. No, tada se za malo para dalo izmijeniti zupčanike, vilice ili sinkrone i auti su opet bili ispravni.

Danas je situacija malo drugačija. U ono vrijeme poznavali smo jedan tip mjenjača za jedan tip vozila, dok danas isti tip, iste snage, zapremine, ali godinu dana stariji ili mlađi zna imati sasvim drugi mjenjač, što znači i različite sastavne dijelove. Kod nekih se pojedinačni dijelovi više ni ne isporučuju, nego samo kompleti jedne ili čak dvije brzine, što čine zupčanici, sinkroni, klizači, vilice i poluge, a to košta. Kad se tome doda rad oko sastavljanja i rastavljanja, brtve, semerinzi, poneki ležaj, mali, ali važni osigurač, kojeg nigdje nema, od cijene zaboli glava.

Zato je, većinom, preporuka mehaničara  polovan mjenjač s otpada, koji je skinut s nekog karamboliranog automobila. Takav, ponekad kompletan, košta manje nego samo dva nova zupčanika. Nažalost, dok ga se ne montira na auto, ne može se znati u kakvom je stanju, tj. je li potpuno ispravan. Onaj tko vam ga je prodao uglavnom će prihvatiti reklamaciju, ali treba znati da njegova montaža i demontaža ne traje baš sat vremena i da ćete, u slučaju neispravnosti, mehaničaru morati platiti ponovni rad. Možemo li utjecati na vijek mjenjača? Da, ali samo ako taj nije iz neke serije, gdje je već na tisućama istih vozila isti kvar, kao npr. stari Fiat Uno Fire, kojemu nikad nisu riješili krčenje treće brzine. No, nježno postupanje s ručicom mjenjača i dovoljna količina ulja u mjenjaču, zalog su za njegov dugi vijek. S nedostatkom ulja prestaje potrebno podmazivanje i nastupa povećano trošenje svih dijelova u mjenjaču, što predstavlja početak njegova kraja.

Zato, kad primijetite tragove ulja ispod automobila, ne pravite se da vas se to ne tiče, nego okrenite broj vašeg mehaničara i potužite mu se. Možda vam zamjenom samo jedne obične manžete spasi cijeli mjenjač...