Evo, dogodilo se! Rijeka i okolica osvanuli su pod bijelim pokrivačem, na radost djece i onih koji se takvima vole osjećati, ali na žalost cestarskih službi i vozača kojima je automobil neophodan svakoga dana. Jutarnji život toga dana kao da je stao. Tu i tamo koji rijetki vozač oskolio se i krenuo na cestu, no i blaža nizbrdica neke spojne ceste koja nije bila predviđena za čiščenje, onemogućavala je izlaz na glavnu cestu. Bilo je i onih koji nisu ni pomišljali na vožnju, ali su bar htjeli skinuti snijeg sa svojih ljubimaca, upaliti motor i uključiti grijanje da se otopi led sa stakla. No, dok je snijeg bilo lako skinuti, neki su imali problema sa paljenjem. Čulo se samo umorno okretanje elektropokretača. Par puta i gotovo. Vjerojatno da bi takav problem u devedeset posto slučajeva trebalo pripisati slabom akumulatoru, o čemu smo nebrojeno puta već pisali, ali bilo je i onih kojima je elektropokretač, ili kako ga u narodu nazivamo, alnaser, živo vrtio, ali od paljenja svejedno nije bilo ništa. Naročito je taj problem bio prisutan kod automobila s diesel motorem. Najjednostavnije i najjeftinije bi bilo da je razlog neki neispravni grijač, koji bi riješio problem. Na žalost, poneki vlasnik će se ipak morati suočiti s činjenicom da je kvar puno veće naravi i troška. To, naravno ne znači da je još sve crno, ali ako problema s paljenjem nije bilo dok su još jutarnje temperature bile ugodne, imate razloga za strah oko većeg i skupog popravka vašeg auta. Poznato je da potrošeni motori, odnosno oni koji imaju lošu kompresiju u cilindru ili cilindrima teško ili nikako pale baš zbog tog problema, jer uz ispravne grijače, dobro podešene dizne i naravno, "bosch pumpu", za normalno paljenje, motor treba imati dobar stupanj kompresije, u prosjeku duplo ili troduplo više nego na benzinskim motorima, gdje je najveća vrijednost oko 12:1. Dakle, nema kompresije, nema paljenja. Krenuli smo od najgoreg mogućeg kvara, zato da bi kraj priče bio smirujući, u smislu da se ipak nije dogodila najgora varijanta. Uglavnom, zna se da smo mi ljubitelji dizelaša, iako u većini slučajeva nema razloga za njihovu kupnju, zbog malog broja kilometara koje prelazimo godišnje. No, tu su priče s lož uljem itd, pa neki nađu svoju računicu. To se, naravno odnosi na kupnju polovnih dizelaša, pri čemu ponekad moramo biti svjesni da stanje na brojaču kilometar sata nije uvijek istinito. Ako je to slučaj s vašim autom, izgledi za veći popravak vrlo su veliki. Ipak, najprije treba izmjeriti kompresiju ili propuštanje cilindra posebnim aparatom, koji će potvrditi ili odagnati vaše strahove. Budu li vrijednosti ispod propisanih, možda se još uvijek izvučete, jer osim što razlog mogu biti klipni prsteni ili potrošeni cilindri, što je kako smo rekli veći trošak, može se dogoditi i pregaranje ventila u glavi motora, pa je suma potrebna za popravak nešto niža. Svakako vam ne želimo ni jednu od navedenih mogućnosti. Iako je održavnje dizela relativno jeftinije, dok je u dobroj formi, nego benzinca, i on traži povremenu pažnju u smislu zamjene filtera nafte, zraka, grijača kontrole ubrizgača (dizni), te "bosch pumpe". Nikada nemojte škrtariti na filterima, jer to toliko malo košta, a tako puno znači. Iako vi sigurno ne ulijevate lož ulje, pita li vas netko tko to radi, recite mu da se onda filter za naftu mora mijenjati i prije deset tisuća kilometara zbog manje čistoće loža. Noviji motori, opremljeni sofisticiranijim uređajima nesmiju ni prismrditi lož ulje, jer ih to doslovno može ubiti. Neki su već počeli spremati zalihe u strahu od mogućeg napada na Irak. Ako se to dogodi, cijena svih naftnih derivata će vrtoglavo porasti, a mnogi se plaše da će problem biti i s nedovoljnim količinama. U svakom slučaju, skladištite, ne u metalnim, nego u plastičnim kantama, na pogodnim i sigurnim mjestima. Lošom naftom, najviše uništavate "bosch pumpu", koja nema dodatno podmazivanje, nego se podmazuje navedenom naftom, pa ako je ona loše kvalitete s prisutnošću vlage i nečistoće, uništili ste najskuplji dio sistema. Bez obzira na to, ona bi svakih osamdeset do sto tisuća kilometara, morala na servis, gdje će se zamijeniti potrošni dijelovi i podesiti na probnom stolu, koji simulira rad motora. Iako servisiranje nije jeftino, vrlo brzo ćete ga isplatiti ljepšim radom motora i manjom potrošnjom. Kad je već auto na servisu, grijeh bi bio ne demontirati ubrizgače, pa i njih provjeriti. Oni se ili podešavaju ili se mijenjaju ulošci. Trošenjem uložaka, mlaz ubrizgavanja, koji mora izgledati kao fina maglica, pretvara se u curenje, kada raste potrošnja, a u ekstremnim slučajevima može doći do oštećenja cilindra, zbog ispiranja ulja za podmazivanje s cilindra. Osim zamjene filtera nafte, koji ponekad zna biti i problematičan, zbog teškoća s odzračivanjem sistema, u vlastitoj režiji možete još samo promijeniti grijače. Ali oprez! Najprije pogledajte gdje se nalaze. Ako nemate dovoljno živaca i spretnosti, a oni su "zabijeni" negdje ispod i iza svega, radije prepustite majstoru njihovu zamjenu. Premalo košta da bi se smrzavali na ovoj zimi i imali ruke izgrebane kao da vas je napala divlja mačka.