07.02.2008.
Nasukani u Hrvatskoj
Prije nešto više od dva tjedna, točnije, 22.01. 2008. na Unijama se, zbog problema sa navigacijskom opremom, nasukao brod "Serine". Kako se odmah doznalo, situacija je bila potencijalna ekološka katastrofa. Na brodu se, osim bezopasnih 335 tona drva, nalazilo i opasnih 2.531 tona sode u vrećama te 120 tona nafte u tankovima.
Posljednje dvije činjenice bile su dostatne da se stanovnici Unija, ali i okolnih mjesta i otoka, prepadnu. No, vlast ih je odmah umirila.
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture odmah je upućeno priopćenje da su na mjesto nesreće hitno poslani nadležni ljudi. Angažirani su: lučka kapetanija Rijeka, lučka ispostava Mali Lošinj, tvrtka Dezinsekcija iz Rijeke… Sa cjelokupnim stanjem upoznat je i Županijski stožer za provedbu akcija kod iznenadnog onečišćenja mora. Samo je još falio Superman.
Oko broda je hitno postavljena zaštitna brana.
Posada je iskrcana i stvar su preuzeli naši ljudi.
Javnost je mogla odahnuti. Sve se dogodilo tako brzo…
A onda je počela hrvatska realnost…
29.1.2008 "SEDAM DANA NAKON NASUKAVANJA BRODA UNIJANI STREPE OD EKOLOŠKE KATASTROFE. Teretni brod "Serine", koji se nasukao na Unijama i dalje je na tom mjestu, što kod Unijana izaziva sve veću zabrinutost i strah da se brodska havarija ne bi završila ekološkom katastrofom. …jučer su na terenu bili i inspektori, ali žitelji Unija svejedno strahuju jer se ne vide konkretne akcije na sanaciji havarije."
30.1.2008 "Jučer je počela sanacija oštećenja na dnu broda, međutim, na Unijama smatraju da sve ide presporo"
Nakon(ali ne i zbog) burnih reakcija počelo se sa konkretnim akcijama. Nakon sanacije oštećenja, trebalo je isprazniti nasukani brod kako bi se olakšalo kasnije odsukavanje. Za to je angažiran domaći brod "Pašman" koji je stotinjak tona drvene građe prevezao u riječku luku.
Kako je to rizična operacija paralelno je teklo i umirivanje javnosti: riječki lučki kapetan istaknuo je da je nasukani brod pod kontinuiranim nadzorom nadležnih državnih i županijskih službi.
Međutim, ubrzo je osvanuo i novi novinski naslov:
3.02.2008: "POLICIJA ISTRAŽUJE TEŠKU KRAĐU INVENTARA NA HAVARIRANOM BRODU KOD UNIJA"
Ispostavilo se da je posada broda "Pašman", osim što je prenijela drva, pokrala i navigacijsku opremu broda. A onda se, logično, postavilo i pitanje: Kako se to moglo dogoditi ako su "Serine" tako dobro čuvale nadležne državne i županijske službe? Tko tu koga zavarava?
A otvorilo se i pitanje kako se taj brod uopće našao tu gdje se našao. Naime, "…lani je "Serine" zbog tehničkih nedostataka u talijanskim i grčkim lukama zadržan pedesetak dana, a u Veneciji je bio zaustavljen zbog čak 57 tehničkih nedostataka. Nedostaci su prošle godine uočeni i u riječkoj luci, ali je brod pušten da isplovi…"
Da su preventivne radnje obavljene kako treba, ovom brodu bilo bi zabranjeno da uopće dođe u naše vode.
Kao što je to trebalo biti zabranjeno i brodu "Capadocia" kojega je nedavno pijani kapetan sa pripitom posadom zapucao u riječki lukobran. Taj brod je prošle godine diljem Europe pregledavan čak sedam puta i svaki put su na njemu pronađeni ozbiljni nedostaci. Dok se nije zaustavio u Rijeci.
Je li slučajnost da se ti pijani i neispravni brodovi zabijaju baš u hrvatsko kopno? Ili ih ovdje vuče neka nevidljiva ruka?
Što se duže plovi po problemu, dublje se upada u živo blato hrvatske stvarnosti.
U trenutku kada pišem tekst, u ponedjeljak, 04.02., problem nasukavanja na Unijama još nije riješen. A nekako sumnjam da će biti u trenutku kada ova Burza ugleda svjetlo dana. Nadajmo se da sam u krivu.