Plati struju, plati plin, plati vodu… Kome? Nije bitno-što te briga ako ti je jeftino. Građani Hrvatske  postaju ljudi koji igrom slučaja žive na ovom teritoriju. Potrošači. Konzumenti. Korisnici... Tržište. 

Ovo ljeto, uoči i nakon ulaska u Uniju, Hrvate su zapljusnula poskupljenja a sve više ih zapljuskuju i rastuća porezna opterećenja. Sve su to valovi koji su nastali nakon tektonskih poremećaja nagle promjene društvenog uređenja i prilagođavanja svojih zakona zakonima drugih država. Osim toga što plešemo po valovima koji su daleko od očekivanih, i splav na kojemu se nalazimo krhak je i nestabilan. Država je opasno prezadužena, građani su sve siromašniji, a rasprodaje se sve više i više državne imovine.

Dobar dio velikih državnih firmi već je u privatnom vlasništvu, poneki i nakon zloćudnih intervencija naših vlastitih političara i vođa.

Kako je država u sve većem i opasnijem financijskom manjku, poduzete su sve mjere da se iz građana isiše što je moguće više novaca. Najnoviji način na koji se to postiže je nedavno povećanje cijene benzina. To, da se na benzinu može najbrže i gotovo sigurno izvući novac uči se već na prvoj godini ekonomije, kada se uče osnove ponude i potražnje. Bez goriva ljudi baš i ne mogu, pa će plaćati skuplju cijenu. Nemaju izbora. Slično je i sa cigaretama. Dakle, povećavaju se porezi, prodaje se državna imovina. Ali, hej, u Europsku Uniju možete ući samo sa osobnom iskaznicom!

Posebno su mi zanimljiva opravdanja izabranih vladajućih kojima opravdavaju te svoje „nepopularne mjere“.

Primjerice, posebno mi je interesantna, naravno, i šokantna nedavna izjava ministra financija kojima opravdava i umanjuje važnost „monetizacije“hrvatskih autocesta. Dakle, citiram: „Moram reći da vrlo teško razumijem tu raspravu jer polako dobivam dojam da će netko spakirati autoceste u kovčege i odnijeti ih izvan Hrvatske“.

Reakcija je to na brojne primjedbe i bojazni koja su građani izrazili zbog dugoročnog najma autocesti, žila kucavica države, najpovoljnijem ponuđaču. Parafrazirano, ministar je svojem uplašenom stadu poručio da se ne moraju ništa brinuti jer će ceste i dalje ostati ovdje, u Hrvatskoj. A kasnije je i dodatno obrazložio svoju misao: „Poruka građanima je jasna - ne plašite se onih koji stvaraju cirkus i koji vas neobjektivno informiraju. Morate samo pratiti kvalitetu toga ugovora, jer ako netko odgovorno upravlja i ako nisu visoke cestarine građanima je svejedno upravlja li njima država, bilo koji stranac ili domaći investitor."

-          Tko stvara cirkus?

-          Ja?

-          Ne, ti?

-          Ti?

-          Ja?

Što god da se proda, to i dalje ostaje u Hrvatskoj. A građanima bi trebalo biti svejedno tko upravlja. To bi možda i moglo proći kada ti isti građani ne bi bili i vlasnici tih istih autocesta i firmi. Građani republike Hrvatske donedavno su mogli slobodno reći, ovo je moja zemlja. Ovo su moje firme i moje autoceste. Novac od njihovog korištenja i profit koji ostvaruju slijeva se u državni proračun i plaća školovanje moje djece i mirovine mojih umirovljenika. No, prema izabranom državnom činovniku, to pravo koji oni brane, to je verbalni cirkus. Jer, hrvatski građani su obični korisnici. Kao i bilo koji drugi stranac koji se vozi cestom. Plati cestarinu i ide svojim putem. Slično vrijedi i za ostale firme. Plati struju, plati plin, plati vodu… Kome? Nije bitno-što te briga ako ti je jeftino. Građani Hrvatske, nastavi li se taj pristup, postaju ljudi koji igrom slučaja žive na ovom teritoriju. Potrošači. Konzumenti. Korisnici… Tržište.
  

„…građanima je svejedno upravlja li njima država, bilo koji stranac ili domaći investitor…"

Ako je tako, zašto bi netko uopće htio kupiti ili pokrenuti neku firmu? Zašto mu jednostavno ne bi trebalo biti svejedno?  Tu pitanje ostavljam na ljetnom premišljanju.