31.07.2003.
Nešto smrdi
Dal ti krava puši, pita susjed Ivića na Grobniku. Nakon njegovog čuđenja i negativnog odgovora, susjed konstatira da mu onda gori štala. Čini mi se da sam na ovim stranicama već upotrijebio ovaj crni humor, no dobro ga je upamtiti, jer nam dolaze vrući dani kad ne gore samo šume, nego i automobili. Srećom, to su rijetke pojave, ali kako znate da se to ne može dogoditi baš vama? Svaki auto je potencijalna bomba, no na sreću stvarno ste morali biti rođeni pod jako nesretnom zvijezdom da vas proglase Palestincem. Auto se bez goriva ne može kretati, i sve dok se izgaranja goriva događaju u motoru, stvar hoda, ali ako gorivo izađe kao zli duh iz boce, pa netko slučajno baci opušak ili se prolije po vrućem motoru, jedino što će vam ostati su lijepe uspomene. Zato, prije nastupa godišnjih odmora, bacite nos u motor i u predjele rezervoara. Osjetite li i najmanji miris benzina, odmah nešto poduzmite. Njušiti možete početi već od rezervoara. Kad vam je već na dohvat ruke, ako su i odvodne cijevi dostupne, pipnite ih lagano prstima, i lagano savijte, ne bi li uočili pojavu pukotina. Ako već kod dodira čujete krckanje, evo vam prvog posla. Takve cijevi više ni pod razno ne mogu ostati na vašem automobilu. Izmjerite promjer cijevi i u kupnju. Niste li točno sigurni koliki je promjer rupe ili nemate čime izmjeriti, kupite još metar većeg ili manjeg promjera. Toliko je jeftino da vam se ne isplati opet ići u prodavaonicu. Jeftino, a od životne važnosti. Ne zaboravite uz to kupiti i stezaljke, u narodu poznate pod imenom "šelne", koje će vam trebati prilikom zamjene cijevi, jer će stare sigurno biti oštećene. Neki se boje da će im prilikom posla ući zrak u sistem i da onda motor neće upaliti, no od tog straha nama ni "s". Sistem se sam odzračuje, naravno riječ je o benzinskim motorima. S dieselima je je malo drugačije. Tamo strvarno zna biti komplikacija, pa ako ste nekad i prilikom zamjene filtera nafte imali problema, ne radite to kad imate malo vremena. Ako ste vlasnik jednog od dvadesetak posto Zastavinih automobila, naročito obratite pažnju na debelu gumenu spojnu cijev metalne ulivne cijevi i rezervaora, te odušnu cijev. To je mjesto gdje, zbog slabih kvaliteta gume, najčešće curi gorivo. Bude li potrebno, demontirajte metalni zaštitni lim ispod gume. Vjerojatno ćete već na pogled ustanoviti potrebu zamjene. Odušna cijev ne smije biti savinuta, jer inače ne propušta cirkulaciju benzinskih para, pa se nakon duže vožnje i otvaranja čepa rezervoara čuje ono karakteristično "puf". Kod drugih vozila problem može biti i u neispravnom čepu koji na sebi ima ugrađen odušak. Takva neispravnost može prouzročiti i zaustavljnaje vozila jer se u rezervoaru stvori vakuum, pa benzinska pumpa ne može vući gorivo. Osim toga prilikom veće količine benzina u rezervoaru i stajanja automobila na suncu, zbog povećane temperature dolazi do "širenja" benzina, pa se onda izlijeva kroz čep i iskapa na cestu.
Mali, neugašeni opušak u blizini dosta je da izazove katastrofu.
Gledajući i njušeći dalje, preko metalnih odvodnih cijevi rezervoara, dolazite do pumpe goriva. Imate li motor s ubrizgavanjem goriva, već ste ju prošli, jer je ona kod takvog modela uronjena direktno u rezervoar i nije mehanička, nego električna. Kod nekih modela u istom sklopu budu i pumpa i plovak za pokazivanje nivoa goriva. Sve što tu možete provjeriti je gumena brtva između pumpe i rezervoara. Čini li vam se da je za zamjenu, ipak ju ne skidajte, jer je kao rezervni dio nećete naći u prodavaonicama, nego će ju trebati naručiti, a može se i dogoditi da vam se prilikom demontaže ošteti, pa nećete imati ni stare ni nove. Dakle, najprije je naručite i dobijte, a onda mijenjajte.
No, vratimo se mehaničkim pumpama. Iako se kod njih češće dogodi da zbog visokih temperatura otkažu, nego da propuštaju gorivo, treba obratiti pažnju na slučajeve kad je na motoru promjenjena pumpa sumnjive kvalitete. Zna se dogoditi da dovodna i odvodna mesingana cijev u kučištu pumpe nemaju čvrsti dosjed, nego se izvuku. To je naročito opasno jer onda velike količine benzina štrcaju po užarenim dijelovima motora i požar je neminovan. Upotrebom specijalnog Loctite ljepila problem se može brzo i efikasno riješiti. Nakon pumpe treba opet dobro iskontrolirati gumene cijevi i obavezno demontirati kučište filtera zraka, jer stanje ispod filtera nije dostupno oku sve dok se on ne demontira, a baš najčešće cijev bude napuknuta na ulazu u karburator. O karburatorima smo već dosta pisali, ali ako ima problema prilikom paljenja ili postoji jako visoka potrošnja goriva, treba ga dati na popravak, jer postoji mogućnost da se neprogutano gorivo zapali izvan kompresionog prostora, zahvati filter zraka i nastane vatromet. Nadam se da ovim člankom nisam izazvao paniku te da vam nos neće više reagirati prilikom približavanja automobilu nego nekom dobrom komadu, ali opreza nikad dosta. U svakom slučaju, umjesto raznih gluposti koje vozite u bunkeru, stavite aparat za gašenje požara, makar u obliku spraya. Ne možete ni slutiti kako dobro može doći!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)