Iako zimske temperature ove godine u Primorju nisu tako strašne, hladniji dani su, čini se, ipak još pred nama. Prva pomisao običnog smrtnika je kako preživjeti to vrijeme uz tako skupu struju, drva ili lož ulje. Druga po važnosti bi trebala biti kako sačuvati motor od smrzavanja. Ovo drugo je lakše izvedivo, a cijena je zanemariva, u usporedbi s cifrom koju treba potrošiti ako se dogodi ono najgore, a to je pucanje bloka motora uslijed pojave leda u rashladnom sistemu. Svakako je dobro podsjetiti kako na posljedice, tako i na prevenciju od tog problema, koji uopće to nije, ako nam je u motoru zlata vrijedna nesmrzavajuća tekućina - antifriz.
Nekima je teško zamisliti da voda u svom drugom agregatnom stanju, tj. stanju zaleđenosti, može dovesti do puknuća ili doslovno razbiti metal, ponegdje čak i debljine jednog centimetra. Takvima preporučujem da vjeruju, a ne da se uvjere na vlastitom primjeru.
Naravno da su se proizvođači motora pobrinuli da na kritičnim mjestima postave čepove, koji bi, u slučaju širenja leda u prostoru bloka motora, prvi bili na udaru i jednostavno izletjeli iz svojih ležišta. Popravak bi podrazumijevao samo postavljanje novih čepova i tu je kraj priče. Nezgodno je jedino što oni znaju biti postavljeni na takvim mjestima, da je za njihovu zamjenu potrebno demontirati neke dijelove motora, kako bi se popravak izvršio po pravilu struke. Dakle, i to košta. Ponekad se, naročito kod starijih motora, kad su čepovi uslijed elektrokorozije postali skoro sastavni dio bloka, ni ne dogodi ispadanje u smislu zaštite, naročito ako smrzavanje počinje na dijelu gdje nema čepa. Ponekad situacija i nije tako strašna ni nakon što se dogodi pucanje, jer u današnje vrijeme postoje specijalna ljepila, koja nadomještaju klasično zavarivanje puknuća, što je, bez obzira na nove tehnologije, ipak najbolje.
Kad se puknuće pojavi na mjestu gdje je pristup otežan, a želimo da se to ipak popravi varenjem, ponekad treba demontirati kompletan motor, naročito na vozilima više klase, gdje je zbog raznih dodatnih uređaja i malo mjesta oko motora jedva moguć pristup oku, a kamoli aparatu za varenje. Led se u motoru može pojaviti i na mjestu rotora, tj. lopatica pumpe vode, koje su uronjene u rashladnu tekućinu. Tada je, naravno, onemogućeno njihovo okretanje i zadaća da svojom vrtnjom tjeraju vodu po cijelom sistemu hlađenja. I sve je dobro ako je pumpa pogonjena vanjskim, klinastim ili trakastim remenom. U momentu paljenja motora, koje će zbog otpora proklizavanja remena oko blokirane osovine, odnosno remenice pumpe, biti otežano, doći će do cviljenja remena, a bude li motor ipak upalio, a vi ga pustili da radi pod takvim uvjetima, remen će se spaliti i morat ćete ga obavezno zamijeniti. Lošija situacija u istim uvjetima, događa se ako pumpa ima pogon preko zupčastog remena, koji je ujedno i remen razvodnog mehanizma. Tada blokirana remenica pumpe oguli zube na remenu, tako da oštećeni remen više ne ozubljuje pravilno na remenici radilice ili bregaste osovine, poremeti se “faza” motora, susretnu se ventili i klipovi, pa bez skupog popravka kod većine motora, nema ispravnog automobila.
Led može nastati i u hladnjaku koji nije zaštićen nikakvim čepovima ni sigurnosnim ventilima. Ako je vozilo niže klase, možete biti sretni, jer ćete hladnjak naći po pristupačnim cijenama, no, ako se radi o skupljem automobilu, opet će koštati. Noviji tipovi hladnjaka se, u pravilu, ni ne mogu popravljati zbog specifičnog materijala izrade i nedostatka brtvenih guma koje spajaju saće i plastične bočne stranice.
Led se, dakle, pojavljuje svuda gdje se, na niskim temperaturama, umjesto specijalnih tekućina kao dodatka običnoj vodi, nalazi čista voda, ili adekvatna tekućina nema dovoljnu otpornost na niske temperature. Ne zaboravimo tu i tekućinu za pranje stakla. Ne bude li ona prisutna u rezervoaru vode za stakla kada temperature padnu, od pranja neće biti ništa. A ne moramo ni spominjati što zimi znači voziti iza nekog šlepera po prljavoj cesti, kad nemamo čime oprati stakla...