Često se čitaoci telefonski javljaju i traže razne savjete za svoje automobilske probleme. U zadnje vrijeme usljedili su faxevi i e-mailovi, pa je nekoliko e-mailova stiglo i iz Bosne, što nas naročito veseli. Nismo sigurni da li se i tamo Burza može kupiti, ali od kad je interneta, svijet je postao mali i dosta je upisati www.ritelefax.hr, kliknuti na rubriku gornjeg naslova i ovi tekstovi su pred vama. Pa, krenimo: čitaoca iz Vareša zanima zašto njegov stari Golf troši ulje motora, a pali na ondašnjim temperaturama i do -20 stupnjeva. Kompresija, tj klipni prstenovi sigurno nisu u pitanju, jer kako smo već pisali, dizelaši se odmah pobune kad je kompresija slaba i ne pale. Velika vjerojatnost je da su potrošene vođice ventila, i da su brvene gumice tj. semerinzi ventila izgubili elastičnost. Uzrok može biti u prijeđenim kilometrima, ali je najčešći neredovita zamjena motornog ulja ili upotreba neadekvatnog ulja. Nije rijedak slučaj da vlasnici u motor ulijevaju traktorska ili kamionska ulja, koja su za navedena vozila u redu, no za automobilske motore koji se vrte na višim okretajima i rade u drugačijim uvjetima, ne odgovaraju. Nikad se to ne manifestira odmah ni sada, ali vremenom ipak pokaže nedostatke kvalitete Za popravak ovog kvara potrebno je demontirati glavu motora i pristupiti poslu. Nakon demontaže glave otvara se (ponekad tužan) pogled na cilindre motora. Tužan je onda kad se ustanovi potrošenost stjenke cilindra, koju je vrlo lako primjetiti, jer se na samom vrhu vidi "zub" po cijelom opsegu cilindra. To znači da je motor "dao svoje" i da mu treba generalni popravak u smislu brušenja cillindra, zamjene klipova itd. No, po opisanom, našem čitaocu to neće biti potrebno, nego će zamjenom vođica ventila i montažom kvalitetnih, silikonskih gumica riješiti problem. Svakako će trebati brusiti sjedišta ventila, a ne treba bježati ni od zamjene samih ventila, koji nisu tako skupi da bi predstavljali neki veći trošak. Kad je glava demontirana, treba provjeriti eventualnu iskrivljenost baze, kako kasnije ne bi bilo problema s propuštanjem ulja. Ugradnjom kvalitetne brtve glave, nije potrebno ponovo dotezanje nakon tisuću kilometara. Slijedeće pitanje se odnosi na popravk elektropokretača. Čitatelj nije naveo o kojem se automobilu radi, ali se, uglavnom svi popravci svode na isto. Nije naveden ni kvar, no pretpostavljamo da se prilikom paljenja motora čuje samo omo "štak", a motor ne zavrti. Većina uzroka otpada na potrošenost četkica, čija je nabava, ponekad komplicirana, jer postoji za isti tip vozila nekoliko marki elektropokretača, pa onda nije isto koje je godine auto proizveden itd. No, neka vas to ne obeshrabri. Još nije ni jedan ostao nepopravljen. Ako imate malo rijeđi tip automobila, najbolje je sa sobom uzeti uzorak, pa će ga prodavač odmah prepoznati. Nije dobro nove četkice postaviti na oštećeni, tj. potrošeni kolektor rotora. Ako je on "iskopan" od starih četkica treba ga potokariti i pročistiti uzdužne kanale. Primjetite li da su čahure osovine rotora pokretača istrošene, obavezno ih zamjenite, jer bi se moglo dogoditi da prilikom paljenja, motor ne vrti dovoljno "veselo", a to je jedan od razloga da neki slabiji dizelaš, pri niskim temperaturama ne upali. Razlog za "štak" može biti i nespravnost automata pokretača. Neki koji imaju taktiku, a nemaju novaca, to riješavaju na način da otvore poklopac motora udare po automatu, nakon čega se automat prestraši novih batina i proradi. Ako ste i vi među takvima, pripazite da vam metalna poluga kojom udarate ne dodirne priključak dovoda struje do pokretača. Možete napraviti kratki spoj, a tada samo vatrogasci mogu pomoći. Ako vam prilikom okretanja ključa u položaj paljenja samo zazuji, a ne okrene motor, kvar je u zupčaniku elektro pokretača. Važno je zapamtiti da prilikom svake demontaže pokretača morate odkopčati plus klemu s akumulatora. I za kraj jedno oštro, ali, nažalost realno pismo čitaoca iz Senja, koga interesira što će biti sa silnim automobilima koji neće proći eko test, koji nam stalno visi nad glavom. Kako sam konstatira, standard nam je takav kakav je, ali da uvijek ispaštaju oni najmanji, koji i imaju najmanje ( čitaj, stare automobile ), nije u redu. Oni s bijesnim autima ne razmišljaju puno o tom testu, a eventualna zamjena katalizatora ili sonde-lambde, za njih nije ni vrijedna spomena. Iako smo već dosta pisali o toj temi, ponovimo da 01.10.2003. ( za vozila s benzinskim motorima ) ne znači da će prolaziti samo vozila s katalizatorom. Pa, tko bi isključio iz prometa više od polovice automobila. Katalizator na gotovo devedeset posto onih koji ga nemaju nije ni moguće ugraditi, jer motor mora biti konstruiran za to, mora imati inection, elekrtoniku itd. Dalje treba reći da neki dodatni "katalizatori" mogu smanjiti štetne plinove, ali ako se radi o potrošenom motoru koji guta ulje, sagorijeva ga u motoru i tako zagađuje zrak, takav katalizator ne postoji. Moja predviđanja su, da će, ili doći do ponovnog pomicanja datuma, ili će se granica zagađenja ublažiti, pa će se tako dobiti na vremenu, a i prirodno će nestajati takva vozila u raznim akcijama auto kuća. Država se, bez obzira na Evropsku uniju neće odreći kolača od novaca koji donose automobili, bili oni čistog ili manje čistog ispuha. Da će biti vraćanja s tehničkog, to je sigurno, ali to prihvatite kao da ste vraćeni zbog neispravnosti kočnica ili ovjesa. A što se tiče straha gospodina iz Senja: sjećate li se kad su nam pred više od deset godina prijetili Talijani da nećemo moći u Trst bez katalizatora? Oni su već godinama u Evropi, a još nitko nije zabranio nijednom vozilu posjet Italiji. Pa naravno! Možda će malo smrditi ili dimiti, ali će ostaviti eure...