03.04.2003.
Opet škripi...
U prošlom broju najprije smo se bavili Američko - Iračkim ratom, da bi nastavili problematikom raznih živcirajućih zvukova koji se javljaju u autu, prošli put, uglavnom u instrument tabli. Obje priče, nažalost još nisu gotove, makar ćemo s ovom drugom danas završiti, ali o onoj prvoj još će godinama biti govora. Pjesnik bi to lijepo rekao: jednog dana poslije rata, ako bude rata, ako poslije rata bude jedan dan...Nadajmo se da će to ipak brzo završiti i da ćemo imati još puno problema oko naših ljubimaca. To će biti znak da smo još tu! I što kažete? Sve ste lijepo sredili kako je pisalo u prošloj Burzi, ali još škripi. Ako je tome tako, vaš auto je stvarno raskliman, slabo pažen ili baš nemate sreće. Čini vam se da vam škripi sjedalo kod promjene položaja. Čim pomaknete onaj dio tijela, gdje se kičma prestaje tako zvati čuje se "škrip". Ako ste zloupotrebljavali vaše sjedalo za radnje koje na tom mjestu nisu primjerene jednom finom gospodinu ili gospođi ( jer se za to uglavnom koristi desno sjedalo ), imate pravo posumnjati u napuknuće kostura sjedala. Ma što napuknuće, lom, ako je bilo jako žestoko! Jednoj našoj stalnoj stranki, ne baš u cvijetu mladosti, dva puta smo varili sjedala u toku ljetne sezone. Kako li je samo ponosno rekao zbog čega je došao! Dogodi li se takav problem , sami nećete moći variti i pojačavati metalne dijelove sjedala, ali da ne možete podmazati kliznu stazu ili pričvrstiti olabavljeni vijak, to nemojte reći! Ako i poslije svih podmazivanja i učvršćivanja, škripa ne prestane, pažnju usmjerite na vijke koji stežu klizne staze za karoseriju. Na tim mjestima, bez obzira što je vijak dobro pritegnut, zna puknuti lim poda i to tamo gdje je pričvršćena zavarena matica. Možda ćete trebati malo odmaknuti prostirku poda, ali će vam sigurno biti drago da ste barem locirali kvar, iako ćete opet morati kod majstora da to zavari. Ako baš ne morate gledati varenje, skočite na kavu, jer će vam se, zavisno od načina varenja, učiniti da će vam cijeli auto otići u dim! No, pustimo stručnjake da rade svoj posao. Sad ste riješili sjedalo, ali kad pritisnete pedalu spojke, i tamo nešto škripi! Važno je locirati mjesto. To može biti od nevinog škripanja na prihvatu početka sajle kvačila, u samoj sajli ili što je najgore u mehanizmu spojke do mjenjača. Nekoliko kratkih prskanja sprayom WD 40 u predjelu sklopa pedale spojke, ispod volana, gdje se pedala spaja sa sajlom i okreće u plastičnoj čahuri i par naizmjeničnih pritiskanja pedale, kako bi se spray ravnomjerno raspodjelio, riješit će vas prvo navedenog problema. Škripanje sajle kvačila u njenoj košuljici, može se riješiti njezinim podmazivanjem. Najbolje ju je demontirati i u okomitom položaju pustiti u untrašnjost sloj ulja dok ne iskapa na drugoj strani. To uglavnom važi za sajle koje se mogu podešavati odvijanjem matica na navoju pri samom kraju ili one koje nemaju navoja, pa podešavanje vrši plastični segment pedale kvačila ( Renault, Ford ..) Ako vaša ima samopodešavanje, koje izgleda kao zadebljanje negdje na sredini sajle s mehanizmom, neka vam ne pada na pamet demontirati je. Nikada je više nećete vratiti u potrebno stanje. Neki mehanizam vežu žicom prije demontaže, no bolje vam se ne petljati u to! Dolazi li škripa iz mehanizma kvačila, a uz to vam se čini da se mjenjač ne "šalta" kao prije, vjerojatno je potisni ležaj razderao površinu krilca korpe kvačila na koju naliježe i tu treba odmah reagirati, tj. demontirati mjenjač i otkloniti kvar. Škripiti u motoru može i klinasi ili trakasti remen, i ti zvukovi podsjećaju na preplašenu mačku kojoj je netko stao na rep. Uzrok je, najčešće olabavljenost remena, kad, naročito pri jutarnjim paljenjima on proklizi oko remenice i to je taj zvuk koji se čuje. Ako ste reagirali nakon samo nekoliko cviljenja, zatezanje će vjerojatno biti dovoljno, no ako imate dobre živce, pa to trpite danima, trebat će remen i promijeniti, jer se on od silnog proklizavanja istroši i više od njega nema koristi. Oprez vlasnicima Fiata Brava 1,4. Bez namjere za širenje panike treba upozoriti na kvar koji smo već u nekoliko navrata popravljali i koji je uzrokovao vlasnicima troškove od preko pet tisuća kuna. Zvuk koji doista podsjeća na nevino škripanje remena dolazi iz kučišta bregaste osovine na vrhu glave motora, zbog zaribavanja bregaste osovine i dvanaest klackalica. Razlog je zaštropavanje sitnih, poput vrha igle, otvora na kraju mreže cijevi iznad bregaste osovine, iz kojih mlaz ulja motora podmazuje bregove bregaste osovine. Važno je napomenuti da taj kvar ne signalizira lampica pritiska ulja na kontrolnoj tabli, pa vozač obično reagira kad je već kasno. E, zato služe servisi! Prilikom kontrole zazora ventila, koje vi sigurno nećete provjeravati, a servis hoće, mora se demontirati poklopac bregaste, a onda je situacija na dlanu, sve se vidi. Do tada, neka vam ne bude teško tu i tamo samo odviti čep za nalivanje ulja, a onda kroz otvor provjeriti stanje podmazanosti bregaste. Vidjet ćete samo jedan brijeg, ali i to je preventiva!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)