Nikad ne treba žuriti s popravcima ako se malo promijeni zvuk motora. No, to ne znači da nije dobro otići mehaničaru i pitati ga za mišljenje, jer ponekad i mali problem može uzrokovati puno veći
U zadnje vrijeme pojačan je priliv vaših e-mailova s raznim upitima. Zahvaljujući Burzi na internetu, upiti nam stižu i iz susjedne nam Bosne i Hercegovine, a ima ih različitih: od sasvim "životnih", do onih u kojima se traži proračun nekog dijela motora koji se naknadno ugrađuje u vozilo. Često vozači pitaju o raznim zvukovima i lupanjima u motoru. U opisima to slikovito objašnjavaju kao: drnda, zveči, nabija, brunda, zvekeće, klopoće itd. To me podsjeća na davne dane, kad je stariji, simpatični kolega, koji je održavao BMW-e, imao problema s nekim lupanjem, koje nikako nije mogao otkloniti, pa je zvao tadašnje predstavnike u Sloveniju. Na njihov upit kako lupa, on je slikovito odgovorio: "Deng, deng", no, kad se nisu uspjeli sporazumjeti, gurnuo je telefonsku slušalicu u motor i rekao neka sami poslušaju. U tom momentu nije ni slutio da je, uz naš sveopći smijeh, bio preteča današnjih rješavanja kvarova na daljinu. Naravno, to se odnosi uglavnom na probleme elektronike. Spajanjem servisnog kompjutera na vozilo moguće je podatke istovremeno poslati i u tvornicu, gdje će njihovi stručnjaci otkriti kvar, ukoliko to u servisu ne uspiju.
Dok ne izmisle kvalitetni akustički prijenos grešaka, zadržimo se na otkrivanju raznih zujanja koja se mogu javiti na našim motorima. Iako je i tu tehnologija napredovala, pa više nije rijetkost u servisima pronaći slušalice sa sondom, opremljene pojačalom, mnogi se još uvijek koriste starim oprobanim sredstvom, a to je duži izvijač, šrafciger, kacavida ili metalna šipka, čiji se jedan kraj prisloni na mogući izvor zujanja, a drugi na uho. To bi bilo kao da uho direktno prislonimo na alternator, pumpu vode ili neki drugi dio koji može zujati. Kako u prostoru motora nema mjesta za tako nešto, izvijač nam služi kao produžetak za direktnu vezu.
Nešto između, i kvalitetom i cijenom, je stetoskop, kojim doktor sluša srce, samo što, umjesto okrugle pločice koju prislanja na mjesto slušanja, naš mehaničarski stetoskop ima produženu šipku koju postavljamo na mjesta koja mogu zujati. Onima koji se vole baviti takvim istraživanjima, dostupan je u bolje opremljenim prodavaonicama alata.
Treba napomenuti da ćete, i u jednom i u drugom slučaju, svugdje gdje se nešto vrti, čuti pojačane zvukove. Sada treba biti majstor i odrediti koji je to zvuk koji vam smeta. Naravno da nećete pristupiti zamjeni svakog dijela koji se čuje, jer tada vam ispitivanje ne bi ni trebalo, ali se zna dogoditi, ako zujanje nije baš jako izraženo, da postoji nedoumica oko toga što zamijeniti. Ako niste sto posto sigurni, ne bacajte se u trošak, nego potražite pomoć profesionalca, ili počekajte da se zvuk pojača, a tad će ga biti lakše locirati. No, nemojte baš ni čekati da se nešto raspadne kako bi bili sigurni da ste konačno "uboli" pravo mjesto.
Nikad ne treba žuriti s popravcima ako se malo promijeni zvuk motora. To ne znači da nije dobro otići mehaničaru i pitati ga za mišljenje, jer ponekad i mali problem može uzrokovati puno veći. Isto tako, mali problem može se činiti velikim.
Ako imate tu sreću, pa vam motor radi malo glasnije nego ste navikli, otvorite poklopac motora i, dok je motor u stanju mirovanja, pregledajte klinasti ili trakasti - mikro remen. Prstima provjerite je li dovoljno zategnut, tj. da li na vaš pritisak prema dolje, na njegovoj sredini, ima otklon veći od 5 mm. Ako je tome tako, treba ga zategnuti, ali ako pokazuje uredno stanje dok motor radi, kratko ga pošpricajte WD-40 sprejem. Stiša li se rad motora, našli ste krivca i jeftino prošli. Neki prestanu proizvoditi zvuk nakon samo jednog špricanja, a neki nikad. Tu je potrebna zamjena, iako treba reći da ponekad i poslije montaže novog te njegovim propisnim zatezanjem, nakon izvjesnog vremena, opet prozuji.
U tom slučaju, treba provjeriti točnu dimenziju ili kupiti drugog, ali ne od istog proizvođača. Stari način rješavanja zujanja i škripanja klinastog remena je namazati ga komadom starog, dobrog svinjskog sapuna. To treba napraviti dok motor radi i dok se remen okreće. Sapun se prisloni na njegove bočne strane dok zujanje ne prestane. Kod toga morate biti vrlo oprezni i paziti na prste, da ne bi bilo kao kad je onaj u gostioni naručivao piće, digao ruku, na kojoj su preostala dva prsta, i viknuo konobarici: „Četiri piva za dečke iz pilane…“