Ako okretanjem kontakt ključa kontrolne lampice na instrument tabli slabašno ili uopće ne gore, nemojte ni pokušavati paljenje guranjem jer od toga neće biti ništa. Ostaje vam zamjena akumulatora ili "posuđivanje" struje s drugog auta


Ako ste čitali prošli broj, onda se sigurno sjećate da nam je akumulator "izdahnuo" jer smo ostavili upaljena svjetla, pa smo se pitali što učiniti u takvoj situaciji.

Prvo što nam padne na pamet je da nas netko malo gurne dok je položaj ručice mjenjača u drugoj brzini s pritisnutom pedalom spojke, tj. kvačila. Kontakt mora biti uključen. Nakon što se auto malo zaleti, pusti se pedala kvačila i motor se upali. To je u onom lijepom scenariju i najbrže moguće rješenje.

No, tako nešto nije preporučljivo izvoditi onima koji to nikad nisu radili ili baš nemaju iskustva s automobilima, jer se može učiniti deset i više puta veća šteta nego da se pozove šleper, plati mehaničaru popravak itd. To je zato jer današnja vozila većinom u razvodnom sistemu motora imaju zupčasti remen, koji je podložan pucanju ili preskakanju, naročito ako nije zamijenjen u propisanom roku. Ako se to dogodi, u motoru se sretnu i "poljube" ventili i klipovi.

Nažalost, stvar ne ostane samo na poljupcu, već tu ima još akcije, budući da ventili hoće ući u klipove, ali na tom putu poginu, tj. iskrive se, jer se klipovi ne daju... Tako se ventili iskrive, klipovi oštete, od prave akcije ne bude ništa, a skupe posljedice su ostale. I tu, kao u životu, poslije one stvari nema kajanja!

Dakle, ako niste posve sigurni u remen i u svoje sposobnosti, ne upuštajte se u takve pokušaje. Ako je situacija potpuno obratna, onda hrabro naprijed. No, i tu morate znati da, ako prilikom pokušaja paljenja motora ključem on daje neke znakove, makar slabašne, ima šansi da auto upalite na guranje.

No, ako okretanjem kontakt ključa kontrolne lampice na instrument tabli slabašno ili uopće ne gore, nemojte ni pokušavati paljenje guranjem jer od toga neće biti ništa. Ostaje vam samo zamjena akumulatora ili "posuđivanje" struje s drugog auta.

Za to su vam potrebni produžni kablovi kojima ćete povezati akumulatore dvaju vozila. To ne mogu biti obične žice, jer s njima nećete ništa učiniti, osim opeći ruke ili izazvati požar kad se istope. Za tu svrhu su predviđeni posebni, deblji kablovi s izolacijom i jakim kliještima koja se prikopčaju na kleme akumulatora. Ako je vaš akumulator totalno mrtav, nemojte odmah pokušati paljenje, nego pustite, dok su kablovi spojeni na oba vozila, da se akumulator desetak minuta samo puni.

Dobro bi bilo da za to vrijeme, kao i u momentu samog paljenja, auto s kojeg uzimate struju radi pod većim gasom. Kablove treba spojiti tako da se jednim kabelom spoje plus polovi dvaju akumulatora, dok se drugi kabel spoji na minus pol punog akumulatora, a drugi kraj na neki deblji metalni dio motora vozila koje moramo upaliti. Kad motor upali, najprije odvojimo kabel s motora.

Dobro je tako oživljeni akumulator par minuta držati pod većim okretajima motora, kako bi ga alternator čim prije dopunio. Tada zaista moramo znati jesmo li ostavili upaljena svjetla pa su ga ona iscrpila ili je posrijedi odlazak akumulatora.

U drugom slučaju nemojte si dozvoliti luksuz da ne promijenite akumulator, jer ćete opet morati sve ispočetka, a u današnje doba, kad nitko nema vremena, bit će problem naći nekoga tko će vam po drugi ili treći put raditi uslugu.

Jesmo li situaciju iz priče mogli spriječiti? I jesmo i nismo. Naravno da je naša greška ako su svjetla ostala upaljena ili ako nismo tu i tamo posvetili malo pažnje akumulatoru.

No, on jednostavno može otkazati poslušnost iz samo njemu znanih razloga i tako nas ostaviti na cjedilu. Neki traju deset godina, a neki izdahnu i nakon mjesec dana. Nažalost i nasreću, oba slučaja su rijetkost, pa se nekim životnim prosjekom smatra pet-šest godina.

Prvo što sami možemo učiniti za čim duže trajanje akumulatora je da ga ne ostavimo neučvršćenog u prostoru motora, pa da se po zavojima tumba lijevo desno, jer na taj način plus pol ili klema mogu dodirnuti metalni dio karoserije i izazvati kratki spoj, pa onda više neće biti potrebe za novim akumulatorom, jer više neće biti ni auta.

Kleme koje su pričvršćene na polove akumulatora moraju uvijek biti čiste i bez naslaga bijele stvrdnute prašine na njima, što je u stvari kiselina u prahu. To se očisti metalnom četkom i zaštiti tankim slojem masti. Za dolijevanje suhih ćelija treba upotrebljavati isključivo destiliranu vodu i ne puniti do vrha otvora, jer će tada kiselina, koja je nastala kemijskim procesom, izlaziti kroz čepove i oštetiti boju, sve do rđanja. Da preduhitrite sve ove probleme, otvorite haubu motora i malo bacite oko na akumulator. Isplati se!