Crni oblaci nadvili su se nad hranu naših automobila, naftu, tj. njezin nježniji dio. Mi smo već navikli na raznorazna poskupljenja i nedostatke još iz onih vremena, pa nas više ništa ne može iznenaditi, ali kad na engleskim ili američkim pumpnim stanicama osvane natpis "sorry, nema benzina", to je već zabrinjavajuće. Nažalost, ponekad cijeli svijet pati zbog toga što se taj i taj šeik naljutio na jednu od desetak supruga i zatvorio špinu izvora nafte, ili Clinton laže da mu Monika nije radila ono, nego ono drugo. Automatski dolazi do umjetnog nedostatka, a ono čega nema, najskuplje je. Ovih je dana Amerika morala reagirati i ponuditi svijetu naftu iz vlastitih rezervi kako bi se tržište smirilo. Zamjenska goriva grozničavo se traže godinama, ali se još nije uspjelo doći do prave zamjene. Naravno da su naftne rezerve ograničene, a problem je i u zagađivanju okoliša. Pomalo smo već zaboravili na plin, koji je alternativa benzinu, ali ako se cijena benzina bude nastavila dizati, nemali broj vozača odlučit će za takvu mogućnost. Sigurno je da će poskupljenjem benzina poskupljivati i plin, ali i današnja cijena od 3,05 kuna za litru, duplo je manja od litre benzina. Iako je potrošnja plina za oko 10% veća od benzinske, a ugradnja stoji od 3.000 - 8.000 kuna, zavisno da li je najjednostavniji model, ili je vozilo s katalizatorom, onima koji više koriste automobile, sigurno će se brzo isplatiti. Plin se dobiva iz nafte, i kako mu samo ime kaže, nalazi se u plinovitom stanju, međutim kada ga podvrgnemo tlaku, on prelazi u tekuće i takav se nalazi u spremniku, tj. rezervoaru, koji je obično smješten u prtljažniku. Od tamo ciljevima dolazi do posebnog uređaja u motoru, gdje mu se tlak smanjuje i on ponovno prelazi u plinovito, pa takav ide do rasplinjača (karburatora), te se miješa sa zrakom stvarajući smjesu za paljenje. Upravo je "paljenje", odnosno startanje motora ključna riječ, zbog koje su neki vozači odustali od plina, jer ponekad prvo upućivanje motora u rad zna biti muka, zbog dugotrajnog verglanja, a nemogućnosti paljenja. Serviseri kažu kako je tome razlog ne baš čist plin na našim pumpama, a kao i svi drugi uređaji na automobilu, nakon 20.000-30.000 km, treba plinski sistem servisirati. Mnogi su navedenom jednostavno doskočili tako što su prije gašenja motora dugme za prebacivanje prebacili na benzin, tako da je prvo jutarnje paljenje bilo benzinsko, a onda se opet prebaci na plinski pogon. Neki vozači zaziru od opasnosti, međutim, dokazano je da to nije ništa opasnije od benzina, naravno, ako se boca pod tlakom redovito kontrolira. Treba znati da iako je priznat i atestiran, nikad nije bio ugrađivan u nova vozila, dakle odmah u tvornici. Nijedna marka automobila se nije ozbiljno posvetila njegovom usavršavanju, jer mu je izvor nafta, od koje treba "bježati" zbog skorog nedostatka. Takve uređaje uglavnom izrađuju talijanske tvornice. Neodlučnost za ugradnju, bar na riječkom području, sigurno pojačava samo jedna pumpa gdje se plin može dobiti i to ona na Urinju. Nekom iz Opatije sigurno nije usput svako toliko putovati po gorivo. Sada se osjeća i nedostatak servisera. Iako se tu i tamo nađe netko tko će vam jeftino ugraditi plinski uređaj, ne bi trebalo koristiti takve usluge bez računa i garancije. Nažalost, najbliži ovlašteni servis nalazi se tek u Potpićnu. Ali ako ste se već odlučili za plin, iskoristite vrijeme ugradnje za tartufe i teran (ne previše), pa će vam se činiti da vaš auto sada ide bolje, iako će izgubiti na snazi, zavisno od njegove jačine. Što mu je motor jači, manje ćete osjećati gubitak snage. Mada su početkom ugrađivanja bila podijeljena mišljenja o skraćenom ili produženom vijeku trajanja motora, nedvojbeno je dokazano da motor pokretan plinom za trećinu ima produženo trajanje do generalnog popravka zbog toga što plin, za razliku od benzina ne ostavlja talog po elementima motora, ne ostaje po stijenkama cilindra i ne spušta se u karter pa ne razrijeđuje ulje za podmazivanje. To je sve zbog toga što plin sagorijeva bez ostataka. Još uvijek se količina preostalog plina može kontrolirati samo na pokazivaču koji je učvršćen direktno na rezervoar, pa je dobro u rezervoaru benzina imati izvjesnu količinu i tog goriva kako se nebi dogodilo da ostanemo bez plina. Isto tako, ako netko vozi stalno na plin, dobro je motor svako toliko pokrenuti na benzin da pumpa za dobavu benzina ne bi "zaboravila" svoju funkciju. Iao se plin može ugraditi na stari i potpuno novi auto, ako ste vlasnik ovog drugog, ne zaboravite da vam tvornica ne bi priznala eventualne reklamacije u garantnom roku, jer se to smatra prepravkom. Plin ili ne? Pročitajte još jedanput!