Nekome je teško shvatiti da je moguće ledom razbiti ili puknuti stjenku metala na bloku ili glavi debelu i pet milimetara. No oni kojima se to dogodi, više neće sumnjati.


Zadnjih dana najčešće pi­tanje za trgovce bilo je "ima­te li antifriza", a za meha­ni­čare" da li se može odmah zamijeniti". Bilo je i dosta upita za lance, no njih mo­žeš ili ne moraš staviti, ali kad se temperatura debelo spusti ispod ništice, motor bez te magične tekućine čes­to je osuđen, ako ne na smrt, onda na dugotrajnije i skupo liječenje.
 
Osnove ke­mije kažu da je to tekućina koja sprječava vodu da pro­mijeni svoje ag­regatno sta­nje i pretvori se u led. Kako se voda prelaskom u led počinje "debljati", a prostor hlađenja motora je zatvoren i ograničen, nešto u motoru mora stradati, tj. puknuti jer se led proširuje i djeluje na stjenke bloka ili glave motora i tu stvar puca. Svaki mo­tor ima sigurnosne čepove baš za takve slučaje­ve, koji bi prvi trebali puk­nuti odnosno trebali biti izbijeni. No to često nije slu­čaj, nego oni i dalje ostaju na svojim mjestima, a pucanje se do­godi na nekom dru­gom mje­stu.
 
Ako dođe do iz­bijanja če­pa bloka, kvar je lakše nara­vi, jer se nabi­janjem novog čepa, motor vrati u prvobitno stanje. Ne­kome je teško shvatiti da je moguće ledom razbiti ili puknuti stjenku metala na bloku ili glavi de­belu i pet milimetara. No oni kojima se to dogodi, više neće sumnjati. I tu ima bolja i lošija varijanta. Nekada su se za svako pucanje bloka, motori morali demontirati iz vozila, jer je bio onemo­gućen pris­tup puknutom mjestu apa­ratom za varenje. Sinonim za kvalitetna zava­rivanja tak­vih puknuća u ono vrijeme bio je, nažalost, danas pokojni Rudi Zam­be­lli, sim­patični Fiuman. "Štavi tu, ce biti sutra gotovo", znao je reći mješavinom talijansko-hrvatsko-fiumanskog jezika. No ni Rudi ne bi da­nas imao toliko posla, jer su zime puno blaže, antifrizi kva­li­tetniji, a kemija je znatno napredovala. Ako ste ima­­­li sreće, pa je blok puk­nuo na vanjsku stranu, neće biti potrebna varenja i vađenje i rastavljanje motora, nego će se to riješiti jednom od mno­­gobrojnih sredstava za hladno varenje ili jako lije­pljenje. Najbitnije je dobro očistiti tretiranu površinu, a onda postupiti po uputama na pakovanju.
 
Nemojte misliti da je ta­kav postupak gotov za pet minuta, pa se buniti kad vam mehaničar, ako niste ra­dili sami naplati iznos na koji niste računali. S današ­njim konstrukcijama motora, gdje je sve zbijeno i do svega je teško doći, sigurno će za kvalitetan popravak tre­bati demontaža nekog dijela.
 
Ako se radi o ispuš­nom ili usisnom kolek­toru, trebat će i nove brtve, koje nisu za sve modele po dvadeset ku­na. Ako imate novije vozilo, pa se ugrade originalne, mo­gu koštati vi­še nego cijeli pop­ravak. No, ne tugujte. Bolje je i to nego da je blok puknuo s unu­trašnje strane, pa je kanal vode probio u kanal ulja. To je već ozbiljno.

Sve prije rečeno više ne važi, i na scenu opet stupa neki Rudi. Ima specijalizi­ranih radiona koji se bave takvim stvarima, ali ako je do toga došlo, a vaš motor ima neki kilometar, bacite matematiku na papir, pa vi­dite što će ispasti. Ako je zaista potrebno rastavljati cijeli motor, naravno da ne­će­te vraćati stare karike, le­ža­jeve, brtve, itd. Sve to koš­ta. Možda je isplativiji novi - stari motor. A eko test? Što ako ne prođe dogodine pa i njemu treba zamjena utro­be? Opet lova. Nikad kraja!
 
Zvuči malo čudno, no po­nekad se u slučaju većeg kvara motora isplati prodati cijeli auto za manji iznos, nego gomilati troškove. Tko će ga kupiti? Ne brinite. Ima dečki koji se bave takvim stvarima i koji će naći svoju računicu. Sve to su poslje­dice nepažnje lijenosti ili ne­znanja. No, da se to ne bi dogodilo, dovoljno je odvojiti pet minuta vremena i u vlastitoj režiji provjeriti sta­nje rashladne tekućine.
 
U svakoj prodavaonici auto­dijelova možete već za pe­desetak kuna kupiti mje­rač antifriza, na kojem se, po­vla­čenjem tekućine iz hladnjaka ili dodatne posu­dice može očitati stupanj ne­­smr­zavanja. Najbolje je ra­di­ti na hladnom motoru. Time ne riskirate da vam vrela voda oprži lice, a ni mjeraču baš ne godi tako visoka temperatura. Narav­no da za takve novce ne do­bivate savršeni uređaj, no i odstupanje od nekoliko stupnjeva ne znači problem, i nije toliko važno da li po­kaže -20 ili -22 stupnja cel­zija. Vi znate za koje vam područje treba, pa ćete se tako odlučiti da li vam je to i previše ili je čak premalo.
 
Posumnjate li ponekad u ispravnost mjerača. dobro ga isperite vodom, i zatim je čistu povucite u smislu mje­renja. Ako pokaže nulu, is­pravan je. Nemate li pri ruci takav mjerač, zavucite prst u tekućinu i prinesite ga na vrh jezika. Ako vam odmah stvori nelagodu i potrebu za ispljuvavanjem, zbog velike slatkosti, antifriza ima ba­rem malo. Nemojte ga gu­tati jer je otrovan. Ima li vaša punica oštar jezik, dajte joj neka proba, možda će vam reći točno u stupanj. Da li ćete joj reći da ga ne smije progutati, odlučite sa­mi!