Ovo nije nastavak "Latinice", gdje se govorilo o onom drugom podmazivanju u smislu podmićivanja. Ovdje ćemo se baviti podmazivanjem unutrašnjosti motora. Osnovno je, naravno da u karteru motora ima dovoljno ulja, što kontroliramo na mjernoj šipki kad je vozilo na ravnoj površini, nekoliko minuta nakon gašenja motora, kako bi se ulje sa stjenki slilo u karter. Ukoliko nivo na šipki ulja pokazuje maximum ili je između mimimuma i maximuma, stanje je O.K. Približava li se više donjoj oznaci, dolijte ga do maximuma. Uvijek koristite propisano ulje za vaš motor ili bolje. Ulje koje se nalazi u karteru mora podmazati sve dijelove koji se okreću ili se gibaju u motoru i proći svaki kanalić da bi došlo i do najzabitijeg dijela koji mora biti podmazan. Donji dijelovi motora koji su na "dohvat" ulju budu, okretanjem radilice, dobro zapljuskivani, pa klipovi i cilindri, pod uvjetom da je dovoljna količina ulja ne oskudijevaju u toj za njih životno važnoj tekućini. Za dovođenje ulja na ostale dijelove koji se moraju podmazivati, služi pumpa za ulje. Sa prvim okretajima motora, kad okrenemo ključ za paljenje, ona počinje usisavati ulje iz kartera i tlači ga do svih elemenata koji moraju biti podmazani. Sistemom fontane u parku, to isto ulje kad obavi posao, slijeva se u karter, gdje ga pumpa opet usisava itd. Time je uvijek sistem pod tlakom, a u karteru dovoljna količina ulja. Na svom putu, ulje prije podmazivanja, prođe kroz filter ulja, koje ga pročisti tako da čisto propusti, a prljavštinu zadrži u sebi. Tu negdje, u blizini nalazi se i indikator tlaka ili pritiska ulja, koji do lampice na instrument ploči šalje podatak da li je tlak u redu. Skuplji automobili imaju instrument koji u svakom trenutku pokazuje vrijednost tlaka, koji raste povećanjem okretaja motora. Oni koji imaju samo lampicu, paljenjem crvenog svjetla, moraju odmah zaustaviti vozilo i ugasiti motor. Razlog može biti i banalan, u smislu defektnog indikatora, ali isto može upozoriti na stvarni pad tlaka, kad podmazivanja više nema. Nastavite li voziti s upaljenom crvenom lampicom, a motor vašeg automobila nema više isti zvuk, nego počinje lupati, sami ste tražili velike izdatke za popravak motora. Nove koncepcije motora i nove tehnologije u proizvodnji ulja ne zahtjevaju više tako česte izmjene kao nekad. U ono vrijeme, ulje se mijenjalo na pet tisuća kilometara, svaki puta i filter, a dok su motori bili novi, prije nalijevanja friškog ulja, trebalo ih je ispirati. Ta tekućina se u našim krajevima zvala prigodnim imenom "Čistiol". I tako se to radilo dok nisu shvatili da je od toga više štete, nego koristi. Danas je sasvim druga priča. Većina kvalitetnih ulja se mijenja na petnaest do dvadeset tisuća kilometara, iako već ima onih koji imaju i dvostruko veći termin zamjene. Kamionska ulja idu i do sto tisuća kilometra. Ne treba spominjati koja je to ušteda, ne samo na ulju, nego ne treba čekanje u servisu itd. Dragi mehaničari, vidite što nam čine. Za nekih pedesetak godina, pisati će se priče u stilu:"bio jednom jedan automehaničar...". Da, činjenica je da će klasični automehaničari početi izumirati. Već danas na zapadu postoji zanimanje mehanotroničar, što će reći da osim klasične mehanike, radnik mora vladati kompjuterskom tehnologijom i dekoderima. U budućnosti će se to vjerojatno svesti na zanimanja glavni inžinjer, elektroničar i monter. No, vratimo se našoj temi: ulje cirkulira po cijelom motoru, motor se zagrijava, s njim i ulje, pa nastaju uljne pare, koje stvaraju tlak u unutrašnjosti motora. Ako je taj tlak potpomognut onim što propuste slabe karike ili klipni prstenovi iz kompresionog prostora, postoji mogućnost da ulje "probije" na nekom slabom mjestu, napr. semeringu, brtvi, šipki ulja itd. U tu svrhu na svakom motoru ugrađen je takozvani odušnik, koji služi i u ekološke svrhe. Zadatak mu je te pare još jednom, kroz karburator ili inection, poslati na sagorijevanje. Ali kada su te pare i tlakovi toliko jaki da onemogućuju normalni rad motora, treba nešto poduzeti. Najjednostavnije je odušnu cijev izvući iz kučišta filtera zraka i pustiti je da puše u atmosferu i tako zagađuje zrak. Za to (za benzince) ima vremena do desetog mjeseca, ako bude uveden eko test, koji neće samo upozoravati, nego i vraćati s tehničkog. Poslije toga, kod tako potrošenih motora će trebati ili veći zahvat, drugi motor ili novi auto. Do tada redovito kontrolirajte ulje i ne štedite na njegovoj zamjeni.