Nažalost, osigurači su uvijek smješteni negdje ispod instrument ploče, pa nisu baš na dohvat ruke.


Toliko sam se u prošlom broju raspisao o svjetlima da nisam ni primijetio kako je kraj stranice, a još je toga trebalo reći. Naučili smo kako pro­mijeniti sijalicu i namjestiti je pravilno u ležište. Ali uzalud truda ako smo se namučili, a auto je i dalje ostao “ćorav”. Što može biti posrijedi? 

Najprije provjerite da li ste dobro ukopčali konektor, tj. u utičnicu koja dovodi struju do sijalice. Ponekad se metalna ženska “stopica” zna izvući iz ležišta u plastičnom utikaču, pa se ne ukopča na mušku koja je dio sijalice. Površno gleda­jući čini nam se da je sve u redu, međutim pažljivim promatranjem, uočit ćemo da ipak nije tako.

Dakle navukli smo ženski na muški dio i uvjerili se da je spoj ispravan, tj. čist. Ako nije, struganje metalnim predmetom po mjestu spoja bit će dovoljno da svjetlo proradi. Najbolje je to začiniti s malo WD spraya ili onog za elektrokontakte. Ponosni na obav­ljeni posao, upalit ćete svjetlo radi kontrole, ali ono i dalje ne mora gorjeti. Ako je tako, doz­volite si nekoliko psovki u kojima ćete spomenuti izvjesne or­gane. Nakon toga duboko udah­nite i nastavite posao. Pa nije to ništa strašno. Što mislite kakav psovački repertoar ima­ju autoelektričari kad im zap­ne. A da struja zna dobro dignuti živac nije novost. Po­nekad se čini da su duhovi ušli u žice. No, vi ste uporni i želite obaviti posao do kraja, pa nek' vam se ukućani dive. 

Ako želite nastaviti, vjerojatno imate ispitnu lampicu kojom ćete utvrditi prekid do­voda struje, na način da jedan kraj, tj. štipaljku prihvatite za “masu” koju predstavlja bilo koji metalni i čisti dio na mo­toru ili karoseriji, a drugim, gdje je lampica, dotaknete spoj prema sijalici ili priključak koji je vezan za kabel. Paljenje sija­lice u kontrolnoj lampici, upu­tit će vas da li kvar trebate tražiti prema naprijed, tj. pre­ma lampi ili prema nazad do kutije osigurača. Kako smo prednji dio već riješili, osvrnimo se na kutiju osigurača. Do­šli ste do nje, otvorili poklopac i pronašli šumu osigurača. Obi­čno je na poklopcu simbolima označeno koji je čiji osigurač, no ako su slovne oznake, a vi baš niste bili na satu kad su se učite te strane riječi, možete imati problema. Nažalost, osi­gurači su uvijek smješteni ne­gdje ispod instrument ploče, pa nisu baš na dohvat ruke. 

Ako za čitanje koristite nao­čale, nemojte ni provjeru osi­gurača raditi bez njih. Radi li se o starijem tipu vozila koji ima duguljaste osigurače, bit će vam lakše, no ako ima “nožaste” oni s debljim prstima bez pinceta za izvlačenje neće uspjeti. U slučaju velike žurbe i neimanja duguljastog osigurača, za zamjenu izgorjelog, komad staniola od čokolade omotan oko osi­gurača bit će prva pomoć, ali umjesto nožastog nemojte uguravati ukosnice ili slično, jer bi se moglo dogoditi zapaljenje elektroinstalacije. Osigurač mo­že pregorjeti sam od sebe uslijed pregrijavanja zbog lošeg spoja, ali ako se to češće događa, treba obavezno ustanoviti uz­rok da bi spriječili daljnje komplikacije. 
Čini li vam se da svjetla imaju slabu snagu ili intenzi­tet, najprije treba pregledati sjenila, a to je dio fara iznutra oko sijalice, koji služi da svojom sjajnom površinom poveća svjetlosnu moć sijalice i ujedno stvori snop svjetla na način da osigura vozaču dobru vidlji­vost, a ne zaslijepi automobile koji dolaze u susret. Ako je ta površina matirana, bez sjaja, far možete baciti, popravka nema.

No i loš akumulator ili al­ter­nator koji ne “puni” dovolj­no može biti uzročnik slabim svjetlima. To možete provjeriti kod auto električara. Ako se svjetlo bitno pojačava kod do­davanja gasa, siguran je znak da je akumulator na samrti, pa ga promijenite, ne čekajući da vas negdje ostavi na cjedilu. Na­suprot tome, ako vam se čini da vam svjetla nikad nisu bila tako jaka, a ništa po tom pitanju niste činili, posumnjaj­te u regulator napona na alternatoru. Gotovo je sto posto si­gurno, naročito ako jačina svje­tla na istim okretajima varira, a k tome vas još guši miris kiseline iz akumulatora da je uz­ročnik regulator. Ne treba če­ka­ti s njegovom zamjenom jer od silnog punjenja može uniš­titi akumulator.