Mala izlaznost za stranke ustvari stvara potencijalnu prigodu.  Jer, ako malo ljudi glasa, manje je potrebno i da se postigne većina. Čak i ako se glasovi kupuju, što je bilo dokazano u nekim sredinama u Hrvatskoj, za tu kupovinu biti će potrebno manje novaca.


Vrlo brzo stižu nam iz­bori za europski parlament. Ljudi nisu pretjerano zainte­resirani. Vjerojatno će iz­laznost biti mala. A jedan dio tih koji misle izići, to će učiniti samo zato da svoj listić demonstrativno pre­križe.

Mala izlaznost ne utječe previše na našu demokraciju. Koliko god bila, poštivati će se odluka većine ljudi koja je na izbore izišla. Izići je mo­gao svatko, a njegova ili njezina je odluka bila hoće li to učiniti ili neće.

Građani ne izlaze na iz­bore jer ih to uopće ne zanima, ili im je svejedno.

No, ako je građanima sve­jedno, strankama zasigurno nije. Dobro, ni njih pretjerano ne zanima izlaznost. Više ih brine postotak koji će dobiti. Ukoliko ne dobiju veliki, onda se uglavnom žale da njihovi birači na iz­bore nisu izišli. A zašto nisu izišli? Toliko daleko u anali­zama ne idu.

U svakom slučaju, mala izlaznost za stranke ustvari stvara potencijalnu prigodu.  Jer, ako malo ljudi glasa, manje je potrebno i da se postigne većina. Čak i ako se glasovi kupuju, što je bilo dokazano u nekim sredinama u Hrvatskoj, za tu ku­po­vinu biti će potrebno manje novaca. Čak i ukoliko novo­izabrani europarlamentarac žrtvuje, ili investira koju pla­ću od oko 20.000€ na pot­kupljivanje glasača, opet će mu ostati dovoljno da na kraju bude u plusu. A i gla­sačima će, ukoliko izaberu nju ili njega biti bolje. 

A možda će im biti i još bolje, ukoliko kandidat neke druge stranke uvidi da bi i on mo­gao investirati u svoj budući posao. Pa koju plaću više od suparnika podijeliti građa­nima koji će na dan izbora izići i zaokružiti baš njegovo ime. Ne zbog uv­jerenja ili dijeljenja stavova, već zbog dijeljenja zarade.
 
Kada se stvar sa inves­ti­ranjem pročuje među stran­kama, to bi moglo proizvesti pravi marketinški rat, u ko­jem bi se sa licitacijama otišlo do samih granica isplati­vosti. Sve što bi zaradili, po­tencijalni parlamentarci bi podijelili svojim glasačima. No, tu iskače novi problem. Kako glasač može garan­tirati da će glasati samo za kandidata koji mu je platio? Kako se može znati da neće uzeti novac od svih kandidata a onda prekrižiti svoj lis­tić? A ako se pročuje da se glasanje plaća, to bi odjednom moglo povećati hrvat­sku izlaznost do neslućenih razmjera i našu demokraciju svijetu predstaviti kao perja­nicu demokracije u svijetu. Strankama, bi, naravno, to bila noćna mora. Ali, tako je to u poslu sa glasovima: Eu­ropski iz­bori su riskantan posao.
 
Dok se ovakav sustav de­mokracije na slobodnom tr­žištu ne utjelovi, imamo ne­ke njegove slične varijante. U jednim novinama objav­lje­­no je sljedeće: „Iz vrha (jed­ne stranke) svim lo­kal­nim še­fovima te stranke stigao je naputak o točnom broju gla­sova koji (njihove) organiza­cije na terenu mo­raju osigurati desnoj koaliciji na europ­skim izborima 25. svibnja.“

Kako oni misle da će im članovi osigurati kvotu, nisu naveli. Na njima je da budu maštoviti. A koliko maš­to­viti članovi stranaka znaju biti, gotovo redovito možemo pratiti na naslovnicama naših novina i izvješćima sa suđenja. U svakom slučaju, sumnjam da će izbori, ili njihovi rezultati, bez obzira na izlaznost, biti dosadni.