Najzahvalnija tema za ove vruće dane je pregrijavanje motora, koje je, kako smo već u prošlom broju zaključili, najčešći ljetni kvar koji se dogodi na automobilu. Sigurno će svatko pročitati bar par redaka, ne bi li si mogao pomoći, ne daj Bože potrebe. Više puta je naglašeno da što je auto noviji, samopomoći je sve manje. Tvornice su otišle toliko daleko da već postoje modeli kojima se ne može otvoriti poklopac motora. To je moguće učiniti samo u ovlaštenom servisu specijalnim ključem ili elektronski. Sve nas to podsjeća na onaj bradati vic kad su Mujo i pas svemirskim brodom otišli na Mjesec, pa je prilikom leta došlo do kvara. Kad je pozvao kontrolu na Zemlju kratko su mu rekli: nahrani psa i ništa ne diraj! No, haube naših prastarih auta još se uvijek bez problema otvaraju, a neke su u takvom stanju da ih se jedva može i zatvoriti, pa zlu ne trebalo, ipak možemo zaviriti u motor, ako auto stane. Ono što je psu jezik, čovjeku piva, motoru je voda ili rashladno sredstvo. Kamo sreće da se motor ne bi morao hladiti. Uštedjela bi se jedna trećina energije koja se dobije izgaranjem goriva. Nju pokupi rashladno sredstvo, što je nepovoljno, ali i neizbježno, jer su dijelovi motora otporni do izvjesne temperature, koja se ne smije prijeći. Nakon toga dolazi do proširivanja, zaribavanja, a u najgorem slučaju i do početnog topljena metala. Tada je gotovo. Nema više ambulantnog popravka, nego na motoru treba napraviti operaciju. I mali i veliki kvarovi počinju gotovo bezazleno. Tamo neka crvena lampica na instrument tabli zasvijetli, ili se kazaljka digne u crveno polje. To je valjda slučajno, proći će, pomisle oni nemarni ili oni koji sve znaju. No, odmah po takvim upozorenjima treba vozilo zaustaviti sa strane i pogledati o čemu se radi. Možda je samo loše spojen kabel prekidača temperature spao s priključka i dodirnuo masu, pa je to bio signal lažne opasnosti. Istoga treba vratiti na svoje mjesto i problem je riješen. Ne zaboravite da je motor ipak vruć i da postoji mogućnost opekotina, naročito ako nemate spretne prste. Ako prilikom otvaranja haube motora primijetite bijeli dim ili čudne zvukove iz posude vode ili hladnjaka, znak je stvarnog kvara. Najgore što možete učiniti je odmah odviti čep. Preostala voda pod pritiskom i temperaturom iznenadit će vas i katapultirati odvijeni čep iz ležišta, a s njim i pregrijanu vodu, koja vam može opeći kožu ruku i lica. Ostavite desetak minuta motor da se ohladi, pa tek onda odvijte čep i to najbolje pomoću veće krpe, koja će amortizirati eventualni pritisak u sistemu. Nalijte vodu do propisanog nivoa, pa startajte motor. Ne zaboravite staviti ručicu grijanja u otvoreni položaj. A ono što stalno naglašavamo i što je jako važno, morate znati da li motor ima mjesto za ispuštanje zraka iz sistema hlađenja. Ako niste sigurni, potražite ga na višim nivoima, tj. kod cijevi hladnjaka i grijača kabine, na gornjoj gumenoj cijevi hladnjaka vode, ili pri vrhu samog hladnjaka. Francuski automobili ih uglavnom, svi imaju i to u obliku okruglih, nazubljenih vijaka. Prilikom rada motora, te vijke-ventile treba odviti samo nekoliko krugova. Iz njih će najprije izlaziti mjehurići zraka, a onda smo voda. U tom momentu ih treba stegnuti, a posudu ili hladnjak dopuniti vodom. Navedena operacija se može izvesti i bez da motor radi, tako da se na način umjetnog disanja, ustima puhne u otvor hladnjaka ili posude i pri otvorenim ventilima izbaci zrak iz sistema. Uvijek pazite da nije prevruće kako vam usne ne bi poslije izgledale kao da ste ih dopunili silikonom. Ukoliko niste vični takvim poslovima ili niste bar razumjeli napisano, bolje će biti počekati mehaničara. Ako se radilo o banalnom kvaru, a vi niste dobro izvršili ispuštanje zraka, nijedan mehaničar ili šleper vas ne može koštati koliko time možete učiniti štete na motoru. No, pod uvjetom da je ovo bilo jasno ili da nije bilo potrebe ispuštati zrak, upalite motor i gledajte što se događa. Kad je motor već zagrijan, opipajte gornju i donju gumenu cijev hladnjaka. Ako su isto tople, termostat je OK, što znači da propušta cirkulaciju i kroz motor i kroz hladnjak. U momentu kad više ne možete dirnuti cijev zbog previsoke temperature, trebao bi se ukopčati ventilator hlađenja. Ako se on uporno ne ukopčava, ugasite motor, jer će opet izbaciti vodu. S pregrijavanjem se ne treba šaliti, jer kako svaka gripa ostavlja posljedice na pluća, tako svako pregrijavanje ostavlja posljedice na motor. Pokušajte izvući žice iz termoprekidača na hladnjaku i dotaknuti jednu na drugu. Ako se ventilator upali greška je u termoprekidaču koji je neispravan. Prva pomoć je čvrsto spojiti žice ili ih ukopčati jednu u drugu i tako bez posljedica po motor, voziti kraću relaciju do mehaničarske radione. Zaustavite li se negdje duže vremena, isključiti ih jer će rad ventilatora isprazniti akumulator. I da se vratimo na opekline. Pazite kamo stavljate ruke kad je motor topal. Tako su Ivića (da ne bude stalno Mujo) našli povezanoga od opeklina na obje strane lica, pa su ga pitali što se dogodilo? Kaže da je cijelo popodne peglao, pa kad je zazvonio telefon, zabunom je stavio peglu na uho. A druga strana? Onda je zvao Prvu pomoć!