U posudicu tekućine za pranje stakla ulijte sredstvo za pranje otporno na smrzavanje, u omjeru kako piše na pakovanju

Prognoze su postale sve toč­nije, zahvaljujući mnogobrojnim satelitima i metereološkim balo­nima, koji stalno šalju podatke o promjenama u atmosferi. Nekad davno, kad je radio tek bio izmišljen, meteorolozi su javili o dolasku oštre zime i pogodili. Kad su ih novinari pitali kako su zna­li, rekli su da su vidjeli Indijance kako već u ljetno doba skupljaju puno drva. Kad su pitali Indijance kako su oni znali, rekli su da su slušali vremensku prognozu! Ša­lu na stranu, iako će biti još ugodnih dana, zima je na pragu. Kako je s vašim ljubimcem? Pazite li ga ili se oslanjate na činjenicu da mo­­žda neće biti tako strašno i da nećete nigdje putovati. Današnje automobile ne treba nešto specijalno pri­premati za zimski period, ali neke poslove ipak treba obaviti. Nekoliko generacija iza sadašnjih automobila, pripreme su bile puno opsežnije, pa je čak trebalo i ulje u motoru zamijeniti “zimskim”, tj. rjeđim. Antifriz se mijenjao svaku zimu i na pro­ljeće ispuštao. I tu je bilo problema, jer je znao pjeniti, ako nije bio kva­litetan ili se pomiješao s nekom drugačijeg kemijskog sastava itd.

Danas antifrizi ili kako se sve više nazivaju, tekućine za hla­đenje, ostaju u motoru dvije i tri godine i to ljeto i zimu. Ulje mo­tora je takve kvalitete da zadovoljava i ljetne i zimske uvjete. No, ostale su neke sitnice, koje, iako male mogu negdje na putu za­gorčati život za volanom. Na­ravno da je za motor životno va­žno da antifriz ima dobar “mi­nus”, tj. da je otporan na smrzavanje barem do -15 stupnjeva, ako ne putujete u krajeve s eks­tremno niskim temperaturama. Njegova provjera je vrlo jednostavna, i ako vam se ne ide u servis, sami mo­žete izvršiti kontrolu jeftinim instrumentom od pedesetak kuna, kojega možete kupiti u svakoj trgovini rezervnih dijelova. Takve cijene i kvalitete nije pre­cizan u stotinku stupnja, ali i par stupnjeva odstupanja od to­čnosti, nije bitno, ako ste saznali da li je stupanj smrzavanja -30 ili -5 stupnjeva.

Prije mjerenja, pustite da se mo­tor ohladi. U najgorim i hitnim slučajevima, ako ustanovite premali minus, može se izvući litra vode iz sistema i uliti toliko čistog-koncentriranog antifriza. No, to neka bude iznimka, a kod novijih automobila samo u krajnjoj nuždi. Pobrinite se da nakon puta promijenite kompletan an­ti­friz s ispiranjem sistema hla­đenja. Ne zaboravite pogledati ni­vo u akumulatoru. Nakon ljetnih vrućina, sigurno je ostao bez do­voljno elektrolita u ćelijama. Neki akumulatori novije pro­izvodnje nemaju tu mogućnost, jer su zatvoreni i nemaju čepova. To su tzv. akumulatori bez održavanja. Bez obzira na to, provjerite makar stanje priključnih klema koje ne smiju biti prekrivene bijelim naslagama, jer postoji mo­gućnost gubljenja kontakta s po­lom akumulatora, i u najgorem momentu od paljenja neće biti ništa. Neki ne uspiju odvrnuti čepove na onim akumulatorima gdje je provjera moguća, jer su prorezi za otpuštanje preširoki i preveliki, pa standardni izvijač ne pomaže. Dovoljno je iz džepa izvući kovanicu od kune i njome će se čep odvrnuti bez problema. Nivo u ćelijama mora biti takav da pokriva ćelije nekoliko mili­metara. Ako je ispod toga, dopunite destiliranom vodom.

U posudicu tekućine za pranje stakla, ulijte sredstvo za pranje, otporno na smrzavanje, u omjeru kako piše na pakovanju. Ako je sama voda, ista će se na niskim temperaturama smrznuti i vrlo ćete teško brisati staklo, naročito ako su i metlice loše, a nema gore stvari nego voziti u teškim uvjetima i slabo vidjeti ispred sebe.

Ako metlice već pokazuju znakove umora, u smislu puštanja tragova po staklu kod brisanja, promijenite ih. Ne zaboravite lance iz garaže već prebaciti u bun­ker. Naletite li na dionicu gdje su oni neophodni, nećete si moći oprostiti da ih niste stavili u bunker, a tako im malo mjesta tre­ba. Ako ih još nemate, ne čekajte. Sezona prodaje lanaca je vr­lo kratka, naročito za neke di­menzije. Kad ih ima, imaju ih svi, nakon prvog snijega, nekih di­menzija, nitko! Prije puta napu­nite pun rezervoar. Nikad ne zna­te gdje će biti zastoj i koliko će­te čekati. Ako se to i dogodi, ugo­dnije je u zagrijanom automobilu, bez straha da će goriva nestati.