Mnogi vlasnici nemaju dovoljno iskustva u procesima kao što su: prodaja tvrtke (svojih poslovnih udjela), uvođenja članova obitelji na pozicije upravljanja poslovanjem obiteljske tvrtke i/ili uvođenjem istih u (su)vlasničku strukturu


Prodaja poslovnih udjela u obiteljskoj tvrtki (tzv. obiteljskog business-a) obično je vrlo emotivno i kompleksno iskustvo, osobito na području naše države i državama iz okruženja iz razloga jer smo mlada ekonomija i po prvi puta se susrećemo s biološkom smjenom poduzetničkih generacija, to jest prelaskom vlasništva s prve na drugu, ili eventualno s druge na treću generaciju. Navedeno pokazuje kako nemamo dugu povijest niti iskustvo u pripremanju obiteljskih tvrtki za tzv. exit strategije.

Mnogi vlasnici nemaju dovoljno iskustva u procesima kao što su: prodaja tvrtke (svojih poslovnih udjela), uvođenja članova obitelji na pozicije upravljanja poslovanjem obiteljske tvrtke i/ili uvođenjem istih u (su)vlasničku strukturu, prepuštanje ili prodaja poslovnih udjela lojalnim i kvalitetnim zaposlenicima te proces pripreme i prodaje poslovnih udjela zainteresiranim trećim nepovezanim stranama.

Upravo zbog ovih razloga, iznimno je važno pažljivo odabrati iskusne konzultante koji će vas pratiti kroz ovaj zahtjevan proces. Iskusni konzultanti mogu pružiti savjete od velike važnosti i kvalitetnu podršku, osiguravajući da transakcija prodaje bude što je moguće uspješnija za vas te su usmjereni na minimiziranje potencijalnih rizika tijekom i nakon provedbe same transakcije.

Ključne greške koje prodavatelji trebaju izbjeći

  1. Nedostatak planiranja

Jedna od najvećih grešaka koju vlasnici obiteljskih tvrtki rade je pokrenuti proces prodaje svojih poslovnih udjela u obiteljskoj tvrtki bez adekvatnog plana.

Prodaja poslovanja može potrajati nekoliko mjeseci ili čak nekoliko godina, a bez odgovarajućeg planiranja lako se može dogoditi da se preopteretite. Kreiranje detaljnog plana može pojednostaviti proces prodaje i osigurati da su sve potrebne stvari na mjestu prije nego što počnete tražiti potencijalne kupce.

Kako izbjeći: Započnite s planiranjem najmanje godinu dana unaprijed. Razmislite o svim aspektima poslovanja koje treba urediti, unaprijediti te unaprijed pripremite svu potrebnu dokumentaciju.

  1. Precjenjivanje poslovanja

Još jedna uobičajena greška je precjenjivanje tržišne vrijednosti vlastitog poslovanja i poslovnih udjela.

S obzirom na veliku posvećenost stvaranju i održavanju obiteljske tvrtke, vrlo je uobičajeno da su vlasnik/vlasnici emotivno vezani za poslovanje koje su gradili i stvarali godinama ili čak decenijama.

Zbog tih razumljivih razloga, vlasnici lako "upadaju u zamku" jer razvijaju subjektivan stav o vrijednosti obiteljskog poslovanja i poslovnih udjela u odnosu na to koliko taj business bez njihove prisutnosti u istom zaista vrijedi. Precjenjivanje vašeg poslovanja može odbiti potencijalne kupce i otežati pronalaženje kupca koji je spreman platiti vašu traženu cijenu.

Kako izbjeći: Budite realni u vezi vrijednosti vašeg poslovanja te ako je potrebno, angažirajte profesionalce za procjenu vrijednosti, a koji će vam detaljno obrazložiti kako su došli do raspona tržišne vrijednosti vašeg poslovanja i raspona tržišne vrijednosti vaših poslovnih udjela u obiteljskoj tvrtki.

  1. Zadržavanje poslovanja unutar obitelji

Kod prodaje obiteljske tvrtke, mnogi vlasnici preferiraju zadržati poslovanje unutar obitelji. Iako to može biti dobra opcija u nekim slučajevima, može ograničiti bazu potencijalnih kupaca i otežati dobivanje najbolje cijene u transkaciji prodaje vaših poslovnih udjela.

Kako izbjeći: Razmislite o uključivanju vanjskih kupaca i ne dopustite da vaši obiteljski odnosi i potencijalni pritisci od strane obitelji utječu na pregovore i zaključenje posla.

  1. Zanemarivanje profesionalnih savjeta

Prodaja poslovanja je složen proces koji uključuje mnoge pravne, porezne, financijske, kadrovske i logističke aspekte. Mnogi vlasnici obiteljskih tvrtki, poučeni iskustvom uspješnog razvijanja vlastitog poslovanja zauzimaju stav kako samostalno mogu upravljati i prodajom svojih poslovnih udjela u tvrtki kroz koju su sami izgradili kvalitetan business, bez traženja profesionalnih savjeta.

Navedeno predstavlja još jednu zamku u razmišljanju i može dovesti do skupih grešaka te otežati pronalazak kupca. Također, naknadno uvođenje profesionalaca u odmakloj fazi pregovora s potencijalnim kupcima umanjuje kvalitetu same transakcije i može rezultirati mnogo lošijom pozicijom za vlasnika, u odnosu na to da je iskusne profesionalce uključio još od faze planiranja i pripremanja prodaje obiteljskog poslovanja, tj. svojih poslovnih udjela u toj obiteljskoj tvrtki.

Kako izbjeći: Obratite se iskusnim odvjetnicima, računovođama, financijskim i poreznim savjetnicima za pomoć tijekom cijelog procesa prodaje.

  1. Nepostojanje plana za život nakon prodaje

Vlasnici obiteljskih tvrtki često zanemaruju pripremu za život nakon prodaje.

Nakon što je izvršena transakcija prodaje poslovnih udjela u obiteljskoj tvrtki, trebate odlučiti što ćete dalje u životu. To može značiti pokretanje novog posla, uživanje u mirovini (koja ne mora biti starosna) i slično.

Poduzetnici, naviknuti na stres i dinamiku koju poduzetništvo i razvoj poslovanja nosi, često požale zbog prodaje svojih poslovnih udjela i izlaska iz poduzetništva, ako nemaju jasan plan za budućnost. Bez odgovarajuće pripreme i razmišljanja o tome što će raditi nakon što napuste obiteljsku tvrtku koju su godinama gradili, mogu se suočiti s nepredviđenim izazovima i razočaranjima

Novac primljen od transakcije prodaje poslovnih udjela koji je na računu, bez adekvatnog plana što i kako dalje u životu, često ne predstavlja dovoljan razlog za sreću.

Kako izbjeći: Pripremite se za život nakon prodaje vaših poslovnih udjela u obiteljskoj tvrtki s jasnim planom što će te raditi nakon što se posao završi. Planiranje života nakon prodaje i prepuštanja obiteljskog businessa omogućiti će vam da pristupite procesu prodaje mnogo rasterećenije i bez naknadnih frustracija i anksioznosti koji su rezultirani nepostojanjem jasnog plana za život nakon tzv. exita.

Sretno!