20.11.2003.
Protiv smrzavanja
U nekoliko prošlih brojeva već smo obrađivali teme iz zimskog života vašeg automobila. No, to su gotovo zanemarljive stvari po vaš džep, što se tiče eventualnih troškova, ako napr. otkaže akumulator. Današnja tema izvlači puno više novaca iz vašeg, već premašenog buđeta za ovu godinu. A još nam dolazi Božić, Nova godina itd. Riječ je o antifrizu, ili kako smo već mnogo puta rekli, tekućini za hlađenje. Baš tom nazivu možemo zahvaliti što se u puno automobila, tj. u njihovim motorima, nalazi barem malo te dragocjene tekućine. Nekadašnje antifrize trebalo je zimi puniti u sisteme hlađenja, a na proljeće obavezno ispuštati, jer su kod većih temperatura znali pjeniti, "grizli" su brtve motora i semeringe na pumpi vode. Današnji su puno kvalitetniji, i ne treba ih istekom zime ispuštati, nego je poželjno da u sistemu ostanu cijelu godinu. Iako većina proizvođača preporučuje zamjenu nakon dvije godine, ni tri ne predstavljaju problem u smislu djelotvornosti, naročito ako je antifriz kvalitetan. Što to znači kvalitetan, jasno je: mora štititi motor od smrzavanja, sprečavati nastanak hrđe u unutrašnjosti, ne smije negativno djelovati na već navedene dijelove. Da li navedenu kvalitetu tražiti samo kod provjerenih proizvođača (Valvoline, Castrol, Paraflu...) ili kupovati jeftinije marke, u ovom globalnom svijetu, postaje sve relativnije, jer ni original ponekad to nije. U svakom slučaju, imate li noviji automobil, kupite od provjerenog proizvođača, barem zato da nemate noćnih zimskih mora, kad stvarno zahladi. Naročito pazite ako vaš motor ima aluminijski blok. Tada obavezno u trgovini rezervnih dijelova naglasite da vam daju odgovarajući. Ni sa običnim, ništa se ne bi dogodilo u kratko vrijeme, ali na duže staze, on je ipak veća zaštita vašem motoru. Iako još nema one prave zime, pa mislimo, ima vremena i za provjeru i zamjenu, nemojte baš čekati zadnji čas. Što ako se naglo zahlađenje dogodi pred vikend, kad su radione već zatvorene ili vas situacija natjera na iznenadni put u krajeve gdje nema praštanja ako zahladi, a vi ste s čistom vodom u motoru. Sjetite se da li ste imali "ljetnih" kvarova sa sistemom hlađenja, pa ste mijenjali pumpu vode, hladnjak, termostat ili termoprakidač. Za zamjenu bilo kog dijela, bilo je potrebno ispustiti gotovo svu tekućinu iz sistema. Možda majstor ponovo u sistem nije ulio antifriz, napomenuvši da će to učiniti prije zime. To je stvarno nezavidna situacija. Može se dogoditi da prođete bez posljedica, ako nije prehladno, a može doći i do izbacivanja sigurnosnih čepova na bloku motora, ako se led proširi sistemom. No, to nije najgore. U krajnjem slučaju pukne blok motora i to je jedan od skupljih kvarova koji vam se mogu dogoditi. Ako ste imali sreće, pa je pukotina na dostupnom mjestu, kemija će učiniti čuda. Dvokomponentna ljepila za metal, danas su toliko napredovala, da bez zavarivanja mogu kvalitetno začepiti nastale pukotine. Ali, ne zavaravajte se previše. Kako jedno zlo rijetko dolazi samo, obično se puknuće dogodi na nepristupačnom mjestu, pa treba dosta toga demontirati da bi se došlo do njega. I zašto sav taj strah, kad je antifriz relativno lako zamjeniti. U tijeku su akcije po raznim servisima, gdje povoljno i brzo vrše zamjenu, negdje čak i besplatno. Propustite li sve te pogodnosti, a strah vas je od smrzavanja, učinite to sami. Ukoliko je auto novije proizvodnje, ne hvatajte se posla, ako vam ruke nikad nisu bile prljave i masne. Uvijek postoji mogućnost da je negdje sakriven ventil za odzračivanje, (ako ga ima), koga vi nećete naći, a kroz koji obavezno treba odzračiti sistem. Ne učinite li to, možete izazvati nepotrebne troškove koji će nastati zbog pojave zračnog jastuka u sistemu i pregrijavanja. Kako je naš otužni vozni park u prosjeku prilično star, imate li takav auto, upalite motor i pričekajte neka se zagrije. Otvorite polugu grijanja u kabini, kako bi prilikom ispuštanja tekućine iz sistema, ona izašla i iz hladnjaka grijanja. Na hladnjaku i bočnoj strani bloka motora potražite ventile za ispuštanje. Ako ih nema ili ih nemožete pronaći, odvojite donju gumenu cijev na hladnjaku i ispustite sadržaj. Upalite motor na petnaestak sekundi da pumpa vode "istjera" preostalu tekućinu iz motora. Zavrnite ventile ili pritegnite cijev. Kako se antifriz, uglavnom prodaje kao koncentrat, treba ga promješati s vodom. Gotovo uvijek pola antifriza i pola vode daju sigurnost nesmrzavanja do -40 stupnjeva. Ako mislite da vam je to previše, prema tabelici na pakovanju, odredite minus koji vam je dostatan. Bolje je mješati u vanjskoj posudi, nego direktno antifriz ulijevati u motor. Koncentrat je jako agresivan, pa može nagristi semering vodene pumpe, dok razblažen ima manju moć. Kad ste ulili potrebnu količinu, ponovo upalite motor i pričekajte da upali ventilator. Kod diesel motora će to trajati malo duže, no dobro se je uvjeriti da sve funkcionira. Kontrolu nivoa treba vršiti na hladnom motoru, a nakon dan dva sagnite se ispod motora i provjerite da nema nikakvog kapanja, jer nije rijekost da se nakon ulijevanja novog antifriza pojavi neko curenje, koga prije nije bilo. Ukoliko je sve O.K., dobro ste obavili posao i možete mirni čekati hladne dane. U svakom slučaju kažite DA. Za antifriz!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)