Najčešća mjesta gdje dolazi do propuštanja su brtva poklopca ventila, brtva glave, karter motora, semering remenice radilice i semering na strani zamašnjaka


Jedan od češćih kvarova koji se javljaju na automobilima, tj. njihovim motorima, je propuštanje ulja. Ponekad je to samo u obliku zamašćivanja motora i tu i tamo poneke kapljice, a ponekad se ispod motora pronalaze cijele lokvice te, za motor tako važne, tekućine. Neke vlasnike automobila ne brinu ni silne fleke na asfaltu, dok neki reagiraju odmah, čim primijete da im motor više nije tako čist kao nekada. Da smo već u Europi, one prve bi zasigurno negdje uhvatio komunalni redar, naročito ako parkiraju uvijek na istom mjestu i tu svakodnevno ostavljaju "potpise" na podu.

U nekim zemljama čak se ponegdje ne može kupiti četiri, pet litara ulja, jer se smatra da ćete ga sami mijenjati, a onda je upitno kamo ćete sa starim uljem. Vjerojatno će biti odbačeno u prirodu, a samo jedna kapljica ulja može onečistiti stotine litara vode. Zato će vam prodati samo litru, dvije za potrebe nadolijevanja. Sjećajući se nekadašnjih modela nama naročito bliskih Fiata (da ne spominjemo Zastavu), znali smo da su pojedina mjesta na nekim tipovima motora jednostavno imala takvo tehničko rješenje da se nikad nije uspjelo izbjeći makar malu "slinavost" ulja.

Iako se i danas koriste isti elementi za brtvljenje, a to su brtvila i semerinzi, oni su daleko kvalitetnije izrade, pa je problema puno manje. Noviji motori sve više umjesto brtvila koriste specijalne brtvene mase i gumene prstene otporne na visoke temperature, ulja i antifrize. To je i bio osnovni problem prijašnjih brtvila, jer su dobro brtvili, a navedeni faktori nisu negativno utjecali na njihovu kvalitetu i tada bi počelo propuštanje. Kad je kemijska industrija shvatila da proizvođači motora misle napustiti klasično brtvljenje na mjestima gdje je to moguće, proizvela je svu silu specijalnih brtvenih masa. Nisu ni tu stali, pa danas vijke koji su na "strateškim" mjestima više nije potrebno dodatno osiguravati mehaničkim osiguranjem ili deformacijom podloške, nego jednostavnim premazivanjem navoja vijka. Sušenjem premaza, u kontaktu na mjestu zavijanja stvara se dodatni čvrsti spoj, koji onemogućava odvijanje. To je tek mali djelić onoga što kemija nudi automobilu, no, o toj temi više nekom drugom prilikom. Vratimo se ulju! Ako je motor koji je tek počeo propuštati ulje redovito održavan, bit će lako ustanoviti mjesto propuštanja, ali ako nije tako i motor je prljav i zauljen po cijeloj površini, bez dobrog pranja kompletnog motora i motornog prostora, teško će biti brzo ustanoviti izvor propuštanja. Dakle, motor će trebati oprati. Oprezno s novijim benzinskim motorima! Na nekim praonicama su izvješeni natpisi "motor peremo na vašu odgovornost", što bi značilo da, ako poslije pranja motor ne može upaliti, jer su se smočili dijelovi ili provodnici elektronike, bit će vaš problem kako motor ponovo upaliti i otpeljati iz praonice. Tu se ne mogu kriviti dečki koji su ga prali, jer je mlaz pranja širok, a tlak visok, pa je, uz svu pažnju, dovoljna samo jedna nepredviđena kapljica na krivom mjestu i od paljenja nema ništa. Sve što se može učiniti prije pranja je prekrivanje razvodnika, bobine ili računara, no, čak ni to ne garantira da problema neće biti. Ukoliko ste vlasnik automobila s dizel motorom, takvih problema uglavnom neće biti. No, čak i kod najjednostavnijih benzinskih motora, koji su davno "prešli" na elektroniku, mogući su problemi. Ako ste imali sreće, bit će dovoljan WD 40, kojim ćete poprskati "ranjiva" mjesta i motor će bez problema startati, no, ponekad je bolje biti lukav i serviseru prepustiti gombanje s pranjem i paljenjem, a usput i popravkom propuštanja. Nastojite li svim silama upaliti mokar motor, ispraznit ćete akumulator, pa ćete od jednog problema imati dva.

Ako ste uspjeli sve riješiti u vlastitoj režiji, upalite motor, pustite ga da radi na mjestu i promatrajte. Nije loše prije toga opskrbiti se jačom baterijskom svjetiljkom i manjim ogledalom. Oni će vam trebati da precizno utvrdite mjesto propuštanja. Propuštanje ćete tražiti na najčešćim mjestima: brtva poklopca ventila, brtva glave, karter motora, semering remenice radilice i semering na strani zamašnjaka. Prva dva mjesta moći ćete otkriti s gornje strane, a ostala zavlačeći se ispod motora. U slučaju neispravnosti brtvi, ulje klizi prema dolje, dok se istrošenost semeringa manifestira radijalnim propuštanjem, tj. ulje biva razbacano u krug od centra propuštanja. Ne otkrijete li propuštanje na navedenim pozicijama, bit će potrebna dodatna demontaža ponekog poklopca, kućišta filtra zraka itd. Želite li se zaista u sve to upustiti samostalno, odlučite sami, ako ne, odvezite auto vašem mehaničaru!