29.07.2004.
Reklamni presing
Ne znam je li to samo moj dojam, no ipak mi se čini da se polako, ali sigurno amerikaniziramo u gotovo svim aspektima našeg života. Možda je to najbolje vidljivo kroz navike u kupovini, ali i u činjenici da su reklame postale sastavni dio poriva prema šopingu. Sve više TV postaja, a uz njih i sve više časopisa koji promiču «zdrav» život, učinili su trku za zdravljem sličniju maksimi: «što više zdravih proizvoda koristim, tim sam zdraviji i imam manje mogućnosti da obolim». E, kada bi barem stvari bile tako jednostavne.
Iako sam to već nekoliko puta napisao, nije na odmet ponoviti još jednom. Jedan stari aforizam kaže da je od 10 ljudskih izuma, čak 9 plod lijenosti. Od čak 10 reklama koje nam nude neki proizvod za «poboljšanje» zdravlja atakira upravo na tu našu lijenost i nespremnost da se odreknemo bilo koje loše navike. No, nemojte se zavaravati da su oglašivači neuki, a da vi samo tako možete pobjeći njihovu utjecaju. Naprotiv. Toliko je silovit pritisak, da ponekad niti ne znate što činite dok kupujete. U tu kategoriju spadaju doslovno sve sprave za vježbanje kod kuće (na kraju 99% njih služi kao vješalica za robu), razno razni elektrostimulatori koji vježbaju vaše mišiće dok ležite i jedete čips, pa sve do kojekakvih multivitamiskih, multimineralnih i tko zna sve kakvih preparata na više ili manje prirodnoj osnovi za «poboljšanje» svih mogućih i nemogućih tjelesnih i izvantjelesnih fukcija. No, ono što mi povremeno zna stvarno biti nepodnošljivo jest kada na poleđini nekog proizvoda vidim natpis «statistički provjereno» ili još bolje «znanstveno potvrđeno», pa uz tu tvrdnju idu i kojekakvi grafikoni obojeni jarkim bojama, te eventualno još i sve garnirano nekom «istinitom pričom» o tome kako je upravo taj proizvod nekome promijenio život. Ako je kao šlag na tortu dodana fotografija iste osobe prije i poslije primjene tog preparata, onda definitivno nešto nije u redu.
Morate znati da je dokazivanje djelotvornosti nekog postupka ili preparata koji ima namjeru služiti u liječenju ili spriječavanju bolesti, ili čak samo u poboljšanju fizičke kondicije, dug i vrlo ozbiljan proces sa strogo zadanim pravilima. Nije svako istraživanje znanost, niti su svi dobiveni rezultati znanstvena potvrda bilo čega. Najčešći trik kod pokušaja da se statistički potvrdi ono što proizvođač želi jest mala skupina ispitanika (po mogućnosti do 10), koji uz sve to nisu izabrani slučajno, već određeni prema nekim svojim predispozicijama. U tako malobrojnoj skupini, greške su puno vjerojatnije, a pogrešan rezultat na samo jednom od njih mijenja ukupni statistički zbroj za čak 10%. Posebna su mi poslastica razna pomoćna sredstva za mršavljenje u kojima se ispituje njihovo djelovanje na «prosječne» ljude. Obično se zaboravlja reći da su ispitanici osim što su primjenjivali spomenuti preparat, bili još i na strogoj dijeti. Ali koga briga za detalje!
Kao što već znamo da nije dobro ići gladan u tjednu kupovinu, jer je velika vjerojatnost da ćete kupiti i ono što nećete moći pojesti, tako je dobro prije kupovine nekog proizvoda vezanog za zdravlje naprosto uključiti zdrav razum. Općenito je pravilo da sve ono što obećava veliki rezultat i nagle promjene bez bilo kakvog truda i angažmana vas samih, u stvari reklamni trik. Činjenica jest da u svoj toj sili reklamnog presinga, čak i ljudima u medicini bude teško razlučiti žito od kukolja. Zato vam preporučam da se prije no što uletite u neku značajniju investiciju, obavezno savjetujete sa svojim liječnikom ili fizioterapeutom. Oni će vam pomoći da potrošite manje novaca, a na kraju izvučete veću korist za sebe i svoje zdravlje.
Izdvojeni članci
Fizioterapeut
Pitanja čitatelja: Što nakon puknuća čašice koljena?
Prije dva dana kćerku mi je udario auto pri čemu je zadobila ozljedu napuknuća čašice na koljenu. Jučer je bila operacija. Što trebamo dalje da bi imala što manje posljedica?
Imam parcijalnu rupturu ukrštenih ligamenata i manju povredu meniskusa, koliko je vremena potrebno da se to zaliječi? I na koji način?