Sa svjećicama ne treba eksperimentirati, nego ugraditi baš onu vrstu koju je konstruktor predvodio. Ne mora biti baš taj proizvođač, ali mora imati zadanu toplinsku vrijednost.
Subotno-nedjeljni vozački
razgovori, dok vlasnici ponosno peru i čiste svoje automobile ispod nebodera
obično se svode na hvaljenje njihovih metalnih ljubimaca. Čiji najmanje troši,
čiji je najbrži, najudobniji itd. Uvijek se nađe jedan hvalisavac koji ne
dopušta da ni jedan auto bude bolji od njegovog po bilo čemu. Takvi obično
znaju reći da im auti rade "kao singerice". Taj izraz koristi se već
dugo, a potekao je od iste marke šivaćih mašina, koje su, u ono vrijeme, za
razliku od svih ostalih, koje su klopotale dok se šivalo, bile tihe u radu.
Neki dan nazvao me je mlađi
dečko i rekao da mu nešto nije u redu s autom, jer radi kao šivaća mašina. Koje
marke, pitao sam, a on je ostao zbunjen! Uglavnom, ustanovili smo da
"šije" samo prilikom naglijeg dodavanja gasa ili u vožnji uzbrdo kad
je u četvrtom stupnju prijenosa, ali bi obzirom na okretaje motora trebao biti
u trećoj.
Treba podesiti ventile,
konstatirao je mladić, a u meni se javio vražićak koji je htio da potvrdim tu
njegovu tvrdnju, da moji dečki riješe taj problem za nepuna dva minuta a zna se
da podešavanje ventila i to pomoću pločica nešto i košta. Pa i pršut u
restoranu je četiri puta skuplji nego u dućanu! No, onda se javio dobri anđeo,
pa mu ništa nismo ni naplatili. Tada sam zaključio da nikada neću zaraditi prvi
milijun maraka.
Naravno, nije se radilo o
podešavanju ventila, nego je motor bio u ranijem paljenju. Dovoljno je bilo
zakrenuti razvodnik za nekoliko stupnjeva u kasnije, kontrolirati
stroboskopskom lampom i to je to! Moj prijatelj je takav zvuk opisao puno
slikovitije, pa je rekao da ga to podsjeća kad na staroj budilici koja ima
zvono na vrhu u vrijeme zvonjave, dlanom priguši iritirajući zvuk koji zove na
buđenje.
Iako se i višednevnim
vožnjama pod takvim uvjetima ništa neće dogoditi, u dužem periodu moglo bi doći
do oštećenja motora. Kad bi prilikom takve pojave mogli zaviriti u cilindre,
onda bi vidjeli da se klip približava gornjoj mrtvoj točki, svjećica upravo
pali smjesu benzina i zraka, ali se plamen ne širi pravilno kroz kompresioni
prostor.
Pri kraju sagorijevanja
dolazi do nepoželjnog paljenja preostale zapaljive smjese, koja se već bila
ugrijala iznad temperature samopaljenja pa se upali sama od sebe. No nema tu
straha od nikakvog požara. Sve što se događa, rješava se unutar cilindra i na ispušnu
cijev izađe. Da je cilindar kvadratan, rekli bi da sve ostaje između četiri
zida. Takvoj pojavi kumuje nekoliko stvari: loš odabir svjećice, ako se ugrade
"toplije", tj. one čiji materijal ne podnosi temperature koje se
javljaju na takvom tipu motora, pa se smjesa pali od pregrijanosti elektrode. To bi značilo da sa
svjećicama ne treba eksperimentirati, nego ugraditi baš onu vrstu koju je
konstruktor predvodio (ne mora biti baš taj proizvođač, ali mora imati zadanu
toplinsku vrijednost).
Daljnji problem je ranije
paljenje. Kod novijih automobila ono se ne može popraviti podešavanjem, jer je
tako podešen centralni kompjuter. Dakle, ne možemo učiniti ništa, osim otići u
ovlašteni servis, gdje će obučeni mehaničari ili elektroničari pripojiti
elektronski sklop vašeg motora na njihov tester, koji će pokazati grešku.
Nekima se pomoću testera to može podesiti, nekima ne. No oni stariji modeli
koji u razvodniku još imaju platinsku dugmad, prije podešavanja paljenja
zahtijevaju i pregled razmaka platina. Ponekad je dovoljno samo njihovo
podešavanje da bi se riješio problem. U suprotnom treba razvodnik lagano
otpustiti do granice da se rukom može zakrenuti. Skoro svi motori se vrte u
desnu stranu, pa će se zakretanjem razvodnika suprotno hoda kazaljke na satu dobiti
još ranije paljenje, a u suprotnom smjeru, kasnije. To su lagani pomaci od
svega nekoliko stupnjeva.
Ovdje nećemo govoriti o
preciznom podešavanju pomoću oznaka na radilici (o tome drugom prilikom), ali
ako ste nakon zakretanja izgubili lupkanje, a motor dobro pali i normalno vuče,
zadovoljite se postignutim. Naravno da je to preporuka za starije, naročito
istrošene motore. Ono što najprije treba imati na umu je kvaliteta benzina. Postoje
aditivi koji se dosipavaju u rezervoar goriva i oni dižu "jačinu"
benzina, pa u motoru vlada harmonija. Ukoliko ste neke stvari od navedenih sami
učinili, a efekt je pozitivan, sigurno je ostalo nešto harmonije u vašem
novčaniku, pa se počastite na vlastiti račun.