Sa svjećicama ne treba eksperimentirati, nego ugraditi baš onu vrstu koju je konstruktor predvodio. Ne mora biti baš taj proizvođač, ali mora imati zadanu toplinsku vrijednost.

Subotno-nedjeljni vozački razgovori, dok vlasnici ponosno peru i čiste svoje automobile ispod nebodera obično se svode na hvaljenje njihovih metalnih ljubimaca. Čiji najmanje troši, čiji je najbrži, najudobniji itd. Uvijek se nađe jedan hvalisavac koji ne dopušta da ni jedan auto bude bolji od njegovog po bilo čemu. Takvi obično znaju reći da im auti rade "kao singerice". Taj izraz koristi se već dugo, a potekao je od iste marke šivaćih mašina, koje su, u ono vrijeme, za razliku od svih ostalih, koje su klopotale dok se šivalo, bile tihe u radu.

Neki dan nazvao me je mlađi dečko i rekao da mu nešto nije u redu s autom, jer radi kao šivaća mašina. Koje marke, pitao sam, a on je ostao zbunjen! Uglavnom, ustanovili smo da "šije" samo prilikom naglijeg dodavanja gasa ili u vožnji uzbrdo kad je u četvrtom stupnju prijenosa, ali bi obzirom na okretaje motora trebao biti u trećoj.

Treba podesiti ventile, konstatirao je mladić, a u meni se javio vražićak koji je htio da potvrdim tu njegovu tvrdnju, da moji dečki riješe taj problem za nepuna dva minuta a zna se da podešavanje ventila i to pomoću pločica nešto i košta. Pa i pršut u restoranu je četiri puta skuplji nego u dućanu! No, onda se javio dobri anđeo, pa mu ništa nismo ni naplatili. Tada sam zaključio da nikada neću zaraditi prvi milijun maraka.

Naravno, nije se radilo o podešavanju ventila, nego je motor bio u ranijem paljenju. Dovoljno je bilo zakrenuti razvodnik za nekoliko stupnjeva u kasnije, kontrolirati stroboskopskom lampom i to je to! Moj prijatelj je takav zvuk opisao puno slikovitije, pa je rekao da ga to podsjeća kad na staroj budilici koja ima zvono na vrhu u vrijeme zvonjave, dlanom priguši iritirajući zvuk koji zove na buđenje.

Iako se i višednevnim vožnjama pod takvim uvjetima ništa neće dogoditi, u dužem periodu moglo bi doći do oštećenja motora. Kad bi prilikom takve pojave mogli zaviriti u cilindre, onda bi vidjeli da se klip približava gornjoj mrtvoj točki, svjećica upravo pali smjesu benzina i zraka, ali se plamen ne širi pravilno kroz kompresioni prostor.

Pri kraju sagorijevanja dolazi do nepoželjnog paljenja preostale zapaljive smjese, koja se već bila ugrijala iznad temperature samopaljenja pa se upali sama od sebe. No nema tu straha od nikakvog požara. Sve što se događa, rješava se unutar cilindra i na ispušnu cijev izađe. Da je cilindar kvadratan, rekli bi da sve ostaje između četiri zida. Takvoj pojavi kumuje nekoliko stvari: loš odabir svjećice, ako se ugrade "toplije", tj. one čiji materijal ne podnosi temperature koje se javljaju na takvom tipu motora, pa se smjesa pali od pregrijanosti elektrode. To bi značilo da sa svjećicama ne treba eksperimentirati, nego ugraditi baš onu vrstu koju je konstruktor predvodio (ne mora biti baš taj proizvođač, ali mora imati zadanu toplinsku vrijednost).

Daljnji problem je ranije paljenje. Kod novijih automobila ono se ne može popraviti podešavanjem, jer je tako podešen centralni kompjuter. Dakle, ne možemo učiniti ništa, osim otići u ovlašteni servis, gdje će obučeni mehaničari ili elektroničari pripojiti elektronski sklop vašeg motora na njihov tester, koji će pokazati grešku. Nekima se pomoću testera to može podesiti, nekima ne. No oni stariji modeli koji u razvodniku još imaju platinsku dugmad, prije podešavanja paljenja zahtijevaju i pregled razmaka platina. Ponekad je dovoljno samo njihovo podešavanje da bi se riješio problem. U suprotnom treba razvodnik lagano otpustiti do granice da se rukom može zakrenuti. Skoro svi motori se vrte u desnu stranu, pa će se zakretanjem razvodnika suprotno hoda kazaljke na satu dobiti još ranije paljenje, a u suprotnom smjeru, kasnije. To su lagani pomaci od svega nekoliko stupnjeva.

Ovdje nećemo govoriti o preciznom podešavanju pomoću oznaka na radilici (o tome drugom prilikom), ali ako ste nakon zakretanja izgubili lupkanje, a motor dobro pali i normalno vuče, zadovoljite se postignutim. Naravno da je to preporuka za starije, naročito istrošene motore. Ono što najprije treba imati na umu je kvaliteta benzina. Postoje aditivi koji se dosipavaju u rezervoar goriva i oni dižu "jačinu" benzina, pa u motoru vlada harmonija. Ukoliko ste neke stvari od navedenih sami učinili, a efekt je pozitivan, sigurno je ostalo nešto harmonije u vašem novčaniku, pa se počastite na vlastiti račun.