Metodologija informiranja i zavaravanja predstavlja jednu pravu nauku. Proizvođači su domišljati igrači, bez obzira što im propišete.


Na omotu svakog preh­rambenog proizvoda trebaju biti propisani nutricionis­tički podaci, kako bi pobliže znali što kupujete i što je­dete. To su ona ultra-sitna slova, za većinu kupaca potpuno nečitljiva. Neki kažu da su toliko sitna kako bi što manje saznali i kako sazna­nja o problematičnim sastoj­cima ne bi utjecala na kup­nju. No, stvari su se nedavno promijenile. Krupnija slova za mnoge će biti ulazak u svi­jet, koji im je do sada bio pod debelom zavjesom. Tre­bamo li skakati zbog nevi­đe­ne sreće?

Kao prvo, proizvođači bi voljeli da vam ne moraju niš­ta napisati što njima ne od­govara. Uvijek to imajte u vidu. Doduše, svi vole im­presionirati zavodljivim rek­lamnim sloganima, koji će vas začarati u tren. Nas­mije­šena lica, čokoladica u dječ­jim ručicama i 100 g gratis. (Zar vam to nije dovoljno?) Čak ni podaci o količini bjelančevina ili broju kalorija nisu toliko nezgodni. Sna­lažljivost dolazi do izražaja kod navođenja sastojaka.

Metodologija informira­nja i zavaravanja predstavlja jednu pravu nauku. Proiz­vođači su domišljati igrači, bez obzira što im propišete. Recimo, više je naziva za običan šećer, a postotni udjel skoro nikada nije evidentiran. (Zašto izostavljaju po­datak koliki je postotni udjel šećera u Nutelli, Fanti ili čo­koladnim napolitankama? Koliko je faktički šećera u mar­meladi s „30% manje še­ćera“?)

Za E-brojeve moraš biti ekspert, kako bi ih razumio. Uz to, mnogo ključnih po­dataka je, jednostavno, izo­stavljeno. Nikada vam neće reći koliko je što prskano, a nećete ništa saznati niti o prisustvu GMO-sastojaka. Da li bi vas zanimalo koliko je mlijeko obogaćeno hormonima? Da li je mlijeko iz praška? Ili kakve zdrav­st­vene probleme može stvoriti mononatrijev glutaminat? Ukratko, dodatni osobni an­gažman je neophodan i uz krupna slova. Ukoliko držite do sebe. Što možete sami po­duzeti?

Nikako nemojte zanema­rivati podatke koje vam pre­zentiraju, pa makar i uz po­većalo. I ma koliko manjkavi bili. Proučavajte detaljnije ono što ne razumijete, pot­ražite sami kariku koja ne­dostaje. Jednostavno, budite mudriji od druge strane. Sa­držaj koji protiskujete kroz jednjak nije beznačajna či­njenica. NEKA VAM PRI­V­LAČNI OKUSI ILI NIS­KA CIJENA NE ZAMAG­LE PA­MET! (Nepodobni sas­tojci i božanski okus ne­rijetko idu ruku pod ruku.)

Svakodnevno viđam kako se kod rasprodaje prehrambenih proizvoda gubi kontrola po mnogočemu. Go­milaju se zalihe za crne dane i u općem metežu ispadate smiješni ako iole posumnjate u išta. U recesiji je tako, kada bude više novaca raz­mišljat ćemo drugačije. Da, ako nas prije ne pokose ot­rovi, na koje smo tako bez­brižno zažmirili.

Prijavite se na besplatni newsletter: 
[email protected]
Novosti iz svijeta zdravlja, alternativne medicine i zdrave prehrane, sve na jednom mjestu!