Jeste li znali da pri debljini vodenog filma od 2,5 mm, što predstavlja jaču kišu i vožnji od 100 km/h, svaka guma mora ispod sebe ispumpati preko deset litara vode u sekundi?
O temi koja je pred nama ni Ivica Kostelić baš puno ne zna, iako je vrhunski skijaš. Ne znaju ni pravi skijaši na vodi, ali znaju oni koji su razbili auto kad su se našli na skliskom terenu. Ako su imali veliku štetu ili ozljede, malo su prekasno saznali, ali barem znaju za ubuduće. Još je u staroj Jugi Rijeka s okolicom bila pri vrhu top liste padalina, a sada u Hrvatskoj je sigurno vodeća. Zato vozači s ovog područja, naročito oni neiskusniji, moraju biti na oprezu već kad prvi put upale brisače stakla.
Oni koje interesira vrijeme, bez da gledaju u neke prošle prognoze, po broju prometnih nezgoda lako će zaključiti je li dan bio suh ili je padala kiša. Naravno da prve kapljice s radošću dočekaju autolimari, jer znaju da će već sutra biti puna radiona slupanih automobila. Ne žele ti majstori nikome zlo, ali je činjenica da oni više od zimskih radosti i ljeta vole kišu. Istu ljubav dijele i šleperisti kojih je na našem području dosta, ali kad je mokro, traži se šleper više.
Svi koji dožive nezgode izlijetanja na skliskom imaju istu priču: odjednom sam izgubio kontrolu nad volanom, auto je počeo klizati, ja sam kočio i vrtio volan, ali uzalud. Naravno da je bilo uzalud, kad je umjesto želje za kontrolom vozila, situaciju preuzela fizika. Ispunjeni su glavni uvjeti za negativan rezultat, a to su tanki sloj vode na cesti, loše gume ili nedovoljna dubina kanala, veća brzina i eventualno kočenje. Jeste li znali da pri debljini vodenog filma od 2,5 mm, što predstavlja jaču kišu, i vožnji od 100 km/h, svaka guma mora ispod sebe ispumpati preko deset litara vode u sekundi, a to su već količine koje odgovaraju kapacitetu profesionalne vatrogasne pumpe.
Dakle, da biste u takvim uvjetima vozili kao po suhoj cesti, morali biste sa sobom voziti četiri vatrogasca s pumpama, koji bi marljivo ispumpavali vodu. Kako si to ne možete priuštiti, znajte da u momentu kad guma više ne istiskuje vodu ispod sebe, na scenu stupa nezgodan gospodin - Vodeni Klin. U tom momentu kotači više nemaju vezu s podlogom, nego glisiraju na vodi. Što je brzina veća i gume slabije, vodeni klin je deblji, a mogućnost upravljanja manja. Zato neke gume imaju neobične šare, bolje rečeno, kanale, da bi se ispod gume moglo odvoditi čim više vode. Kolika je važnost dubine šara na prosječnoj gumi, možemo se uvjeriti iz slijedećeg primjera: s novim gumama dubine šare osam milimetara, na površini s jednim milimetrom vodenog filma, pri brzini od sto na sat, pada sposobnost prianjanja gume za dvadeset posto, a gumi s dva milimetra dubine šare čitavih šezdeset i pet posto, što znači da je prianjanje samo trideset i pet posto. Pri sloju vode od dva i pol milimetra, one leže samo sedamnaest posto!
Dakle, u momentu postepenog odvajanja gume od podloge stvara se vodeni klin, a takav naziv je dobio zbog toga što se guma povećanjem brzine postepeno izdiže od tla po blagoj vodenoj kosini, pa gledajući sve to s boka, ona podsjeća na klin. U tom momentu dolazi do akvaplaninga, što je internacionalni naziv za skijanje na vodi.
No, i tu ima raznih mogućnosti, jer nije isto je li asfalt s potpuno ravnom površinom tj. zaglađen ili je grublji, pa iz njega vire sitni kamenčići, koji ipak osiguravaju bolji kontakt s gumom. Treba paziti na dijelove ceste kuda voze teretnjaci, jer se tamo od stalne težine naprave kanali, gdje voda zaostaje, iako su ostali dijelovi suhi. Takve deformacije na cesti javljaju se i na mjestima gdje se naglo koči, npr. ispred pješačkih prijelaza, pa teretnjaci i tamo ostavljaju kanale gdje se skuplja voda.
Vaše naglo kočenje na tim mjestima može izazvati nezgodu, bez obzira što ćete vi izjaviti da ste kočili, ali auto nije stao. Ako ne želimo naići na takav problem, ili zamijenimo gume ili smanjimo brzinu, prilagođavajući se uvjetima na cesti, ili... ostavimo auto u garaži.
Podsjetimo se glavnih pravila: što je dublji profil gume, bolje je prianjanje; izlizane gume predstavljaju opasnost za vas i sve oko vas; profil mora biti dublji ako je površina gume šira; lokve na cesti stalna su opasnost; glatka površina ceste je kad padne kiša najopasnija; izbjegavajte kanale na cesti nastale slijeganjem pod teretom vozila; na mokroj cesti, ukoliko nemate ABS, kočite nekoliko puta za redom; na mokroj cesti ne vozite više od propisane brzine.
Možda će se netko nakon ovog teksta toliko prestrašiti, pa više nakon pogleda u crno nebo neće ni sjesti za volan, no nije tako strašno, važnije je da pametnom i smirenom vožnjom uvijek dođete do cilja. Oni ostali nek' rade piruete i dvostruke akslove na cesti, ali neka i imaju na pameti da se iz invalidskih kolica ne ustaje!