Sadame, Sadame, da Bog da te voda odnijela. Moguće je da pjesmu takvog naslova uskoro napiše i snimi neki novokomponirani autor, u bijesu i jadu, ako stvarno dođe do vrlo mogućeg napada na Irak. Predviđa se porast barela nafte i do sto dolara. Što bi to značilo za milijune oktanskih ovisnika, nije ni potrebno govoriti. Ina je već reagirala, i podigla cijene u prosjeku tri posto. Znači, ipak smrdi! Gospodar Svijeta, Geoge Bush, vrlo je ljut, i ako Iračani brzo ne dokažu nevinost, napad je neizbježan. Svog sineka nekim stvarima je podučio tata Bush, koji je još za svog mandata neuspješno lovio Sadama, pa se možda na jutarnjoj kavici, ipak dogovore da napad počme. Ovo izgleda kao scenarij neke igrice na playstationu, no realnost je okrutna i svi smo svjesni da nas najcrnji završetak može odvući u neslućene posljedice. No, budimo optimisti, pa se nadajmo da ipak neće biti najgore. Povećenja cijena nafte i benzina, svakako će biti, pa ne bi bilo loše da se osvrnemo na taj (ne) predviđeni trošak i naše mogućnosti da ga koliko toliko reduciramo. Današnji automobili, bilo benzinci ili dieseli, stvarno imaju malu potrošnju, ali naših je, relativno malo današnjih, ako su u prosjeku stari dvanaest godina. Nikako da se maknemo od tog prosjeka, a General Motors je već stavio u probnu vožnju automobil na vodik, koga si, zbog skupoće sada mogu priuštiti samo naša dva lika s početka priče, ali ipak je krenulo, a predstavljen je baš u momentu kad smo se svi zabrinuli da alternativa nafti ne postoji. Dakle, sva štednja ovisi o održavanju i ispravnosti vašeg vozila i vašem načinu vožnje. Nemojte ići preduboko, pa tražiti tvorničke podatke o deklariranoj potrošnji u prospektu vašeg ljubimca, pa se nadati istim vrijednostima. Osim što su one dobivene u idealnim uvjetima, vaš auto ima neku godinicu. Bez obzira na to, stručnjaci kažu da se u prosjeku skoro trećina goriva "baci" u zrak nepotrebno, zbog neispravnog i nepodešenog motora ili loše vožnje. Pa, počnimo štedjeti: danas se motori više ne moraju zagrijavati na mjestu i turirati da bi se normalno moglo krenuti. Automatski ili ručni čok su predviđeni da se već poslije desetak sekundi vozilom krene s mjesta. Ulja su danas takve kvalitete da već s prvim okretajima motora dospiju u sva mjesta koja treba podmazati. Kad krenete, a ispred vas je kolona koja stoji i ne miče se, ugasite motor. I time uzalud ne trošite, i ne zagađujete okolinu. Smatra se da je svako stajanje duže od trideset sekundi, prilika za gašenje. Posebna priča su mladi vozači, za čiji rast adrenalina ne treba veliki razlog. Stajanjem na semaforu uz neki auto i vozača, za koga se smatra da bi htio pokazati kako on može prvi krenuti paljenjem zelenog svjetla,desna noga učestalim pritiskanjem pedale gasa, ili kako mi to zovemo "turiranjem", hvata visoke okretaje motora, kako bi auto čim bolje potegnuo. Ako uz to još zaškripe gume, nikad većeg veselja! No, tu je bespotrebno potrošeno goriva, koje bi bilo dostatno do drugog semafora, a guma do Opatije i nazad. Oni koji se vole nabijati na zadnji kraj auta ispred sebe, ne troše samo gorivo kod stalnog naglog ubrzanja, nego i kočnice koje se onda pojačano troše kod naglog zaustavljanja, kad su branici već blizu.Držanjem pravilnog razmaka, ostvarujete smirenu vožnju i štedite gorivo i živce. Nije dobro prilikom ubrzanja mijenjati stupnjeve prijenosa na visokim okretajima, da se motor raspada, ali ni na premalim. I jedna i druga varijanta podiže potrošnju. Jako bi se začudili da imate instrument trenutačne potrošnje goriva. U takvim momentima, naravno samo na sekundu, on pokaže potrošnju i do trideset litara. Čim se promijeni režim vožnje, potrošnja se vraća na normalu. Podaci pokazuju da svakih deset kilometara na sat brže vožnje, iznad putne brzine koja paše vašem automobilu, on popije i do litre goriva više. Isto na potrošnju utiče i opterećenje. Svakih sto kila više, u prosjeku, pola litre veće potrošnje. To su sve okrugle i orijentacione vrijednosti i mogu se kretati na više ili manje, no činjenica je da vam izvlače novac iz novčanika. Ako imate paktreger, pa teret rasporedite neravnomjerno, a čeka vas dug put, pogoršanom aerodinamikom kompletnog vozila, bacit ćete puno goriva. Za probijanje automobila kroz zrak, potrebno je puno energije i goriva, a ako je njegovo probijanje poremećeno neravnim površinama, s povećenjem brzine, naglo raste potrošnja. Uz tu činjenicu, navedimo da osim što čestim preticanjem automobila ispred sebe trošite, vožnjom iza njega, kad on probija zrak ispred sebe djelomično i za vas, štedite! Redovito kontrolirajte tlak u gumama, jer se ispražnjenim povećava trenje na asfaltu, pa je potrebna veća snaga da se auto kotrlja, a s time raste i potrošnja. Toliko o stilu i načinu vožnje. Vidjet ćemo što će nam donijeti slijedeća sedmica, pa ako bude i dalje napeto na Bliskom istoku, malo ćemo se posvetiti kvarovima i podešavanju motora, kojima možemo uštedjeti dragocjeno gorivo.