Gume ne bi trebalo ostavljati na felgama duže od četrdeset tisuća, jer tada više nisu sigurne, iako možda još ima dosta profila.


Još su pred desetke godina stručnjaci procjenjivali da bi se auto koji se ne kvari i ne održava i mogao napraviti, ali bi njegova cijena bila takva da bi koštao više od aviona. Osim toga poznata je činjenica da proiz­vođač više zaradi na rezervnim dijelovima, nego gotovom pro­izvodu. Dakle, ukoliko želimo da nas automobil dobro služi, moramo mu dati ono što mu treba i na vrijeme mijenjati po­trošene dijelove kako oni ne bi uzrokovali daljnje kvarove. Kad uzmemo u obzir činjenicu da je naš limeni ljubimac sastavljen od deset tisuća pa i pu­no više sastavnih dijelova, za­visno od modela, onda oni dijelovi koji imaju rok trajanja predstavljaju samo mali dio ukupnog broja. Ovdje ćemo za­nemariti novija vozila, od ko­jih se neka servisiraju tek svakih trideset ili pedeset tisuća kilometara, a dijelovi koje će­mo spominjati, nisu originali, nego zamjenski, ali dobre kva­litete. Krenimo od motora:
- ulje, filter ulja, filter zraka, filter goriva, svjećice - ako ku­pujete taj materijal po pris­tu­pačnim cijenama, treba mije­njati svakih deset tisuća kilometara. To je i vrijeme kad je dobro da se stariji automobili pregledaju i eventualno usta­no­ve neki novi kvarovi. Nas­toj­te takve servise obavljati na okrugloj kilometraži, pa vam se neće dogoditi da nekoga pre­skočite. Nije dobro parcijalno mijenjanje, jer se tada gubi kon­trola kad je nešto zamije­njeno. Ako vaš auto ima pla­tinsku dugmad, obavezno je skupa s kondenzatorom uklju­čite u zamjenu.

- filter ubrizgavanja - ako umjesto karburatora imate in­jection, obavezna je zamjena na trideset tisuća, no ako to uči­nite i na dvadeset, niste po­griješili. Dapače, zbog često upitne kvalitete goriva, dodatno ste sačuvali sistem ubrizgavanja od skupih kvarova. 

- zupčasti remen - sedamdeset do osamdeset tisuća trebao bi biti maksimalni rok zamjene i to pod uvjetom da je na­tezni ležaj ispravan i po re­menu nema tragova ulja koje negdje pušta. Taj dio ima i vremenski rok zamjene, a to je dvi­je do tri godine kad bez ob­zira na prijeđenu kilometražu, počinje promjena strukture materijala, pa on gubi elastič­nost. U pravilu se s njim mije­nja klinasti ili mikro remen. 

- katalizator - iako mu se pro­riče vijek od oko sto tisuća kilometara, zna izgubiti funk­ciju i ranije. No, dok smrdi, na­ročito prilikom vožnje unazad, problema nema. Sumnju u ne­ispravnost treba dokazati na testeru ili kompjuterski, budu­ći previše košta da bi ga i mi­jenjali onako "od oka".

- ispušni sistem - najviše je na udaru zadnji lonac, koji bez obzira na kvalitetu proizvo­đača zna trajati tri- četiri godi­ne. Iako je čudno, brže korodira ako se auto malo vozi i ako su vožnje na kratkim relacijama, jer se u njemu zadržava kon­denzacija, pa on korodira iznutra prema van.

- akumulator - većina ih ima garanciju dvije godine, ia­ko se rijetko dogodi da u tom periodu otkažu poslušnost. Da­našnji vijek u prosjeku četiri do pet godina, kad bi ih zbog prevencije trebalo mijenjati. Istina je i to da se u nekim autima vo­ze i skoro dvostruko stariji, no takvi u svakom trenutku mogu otkazati poslušnost. 

- amortizeri - četrdesetak tisuća pravo je vrijeme za za­mjenu, naročito stalnom vož­njom po našim, nadaleko poznatim "samajama" cestama. Ia­ko nam se ponekad ne čine lošima, vožnja s novima, dale­ko je udobnija i sigurnija.

- kočnice - tekućinu ili, ulje za kočnice trebalo bi mijenjati svake dvije godine, iako to do pred par godina nitko nije spo­minjao. No ispitivanja su po­kazala da to ulje na sebe veže vlagu iz zraka, te tako gubi efi­kasnost. Trajnost disk pločica zavisi od vaše desne noge, no prosječnom vožnjom, izdrže dvadeset do pedeset tisuća. Pri­likom svake druge zamjene, vjerojatno će, zbog potrošeno­sti, trebati mijenjati i diskove.

- gume - ne bi trebalo ostav­ljati na felgama duže od četr­deset tisuća, jer tada više nisu sigurne, iako možda još ima dos­ta profila. Ipak, guma glavu čuva! 

- spojku - (kvačilo) možete uništiti na samo jednoj uzbrdici, a može trajati i sto tisuća kilometara. Sve zavisi od vašeg načina vožnje i kvalitete spoj­ke.

- motor - iako su sve do sada navedene kilometraže i rokovi relativni i prosječni, najviše to važi za sklop motora. Nekad je magična granica bila sto tisuća kilometara, kad se smatralo da treba načiniti generalni pop­ravak. Ako se ne radi o nekom vozilu istočne proizvodnje, re­dovitim održavanjem i kvali­tetnim uljem, te manjim zahvatima možete mu vijek dvo­struko produžiti. Nemojte šted­jeti, to puno manje košta od ge­neralke.