Do proklizivanja dolazi zbog skliske podloge koju čine kiša, zaostali djelići lišća i ulja, koje tradicionalno pušta iz naših automobila.


Iako još nismo zakoračili u ljeto, vruće je za poludit. Što nas još čeka kad pravo ljeto stvarno počne, bolje je ne raz­mišljati. Užarene automobil­ske kabine, rijeke vozila koji puževom brzinom mile po ces­ti itd. U tim momentima poželimo da se nebo otvori pa da kiša dobro rashladi paklenu vru­ćinu. Ponekad se to i dogodi, ali onda zaključimo da bi bilo bolje da je nije bilo. Ljetna kiša se dugo sprema, ali kad pad­ne, onda je to pljusak i prolom oblaka. Za sat vremena opet sija sunce i kao da se ništa dogodilo nije. Tu i tamo vidimo poneki auto zaustavljen uz cestu i nemoćnog vlasnika koji stoji uz svoje vozilo, bilo zbog mehaničkog kvara, bilo zbog razbijenog blatobrana. Svako toliko prođe vučna služba, koja neispravne aute odvlači do ser­visa. Sve počinje laganim obla­čićima iznad Učke, koji poslije poprimaju mračnije boje, dok se cijelo nebo ne pretvori u ve­liku crno-sivu mrlju. 

Nije valjda da vam brisači ne rade ili rade pa stanu. U tom slučaju odmah bježite sa stra­ne. Nastavite li vožnju, predstavljat ćete opasnost za sebe i druge. Ako ste predvidjeti plju­sak i znali da brisači nisu is­prav­ni, a redovito pratite Bur­zu, znat ćete da je premaziva­nje stakla polovicom jabuke pomoćno rješenje i da će vam omogućiti vidljivost kroz staklo, jer se kiša niz njega neće spuštati u kapljama, nego u sla­pu, to jest kao da ste s krova spustili na prednje staklo kan­tu vode. No to je samo privremeno rješenje i služi na malim brzinama. Nemojte izigravati heroje i preticati kolonu kad svi voze polako. U vašim mislima još uvijek je cesta od prije nekoliko trenutaka kad je sve bilo suho, pa mislite da ćete uz vaše dobre gume drugima po­kazati kako se vozi. Još nije iz­mišljena guma koja će na mo­krome držati cestu kao na su­hom. Naročito treba paziti na početku dok se još vide tragovi kotača na cesti od vozila koja su prošla prije vas. Tada je naj­skliskije. Ako kiša duže vrije­me nije padala, to je idealna podloga za piruete, dvostruke akslove, i ostale tehnike koje znamo iz klizanja na ledu. No tu možete razviti i vlastitu ko­reografiju pod nazivima “zabijanja u tuđi bunker”, “krivlje­nje branika”, “idem u Opatiju, vozim za Rijeku”" itd. Sve je do­bro dok ne morate mijenjati fotografiju na osobnoj iskaznici. A za lim se ne sekirajte. Tu su serviseri, koji spremni če­ka­ju posao. Do proklizivanja do­lazi zbog skliske podloge koju čine kiša, zaostali djelići lišća i ulja, koje tradicionalno pušta iz naših automobila. 

Od početne vlažnosti na cesti, kiše kapi postaju sve veće i brže, pa se za čas potoci vode počinju slijevati niz cestu. Već smo pisali o vodenom klinu koji se javlja u momentu brze vožnje kad guma gubi kontakt s asfaltom jer kanali na gumi ne mogu više istisnuti toliku količinu vode. Tada auto počne glisirati i upravljanje u takvim uvjetima ravno je avanturi. No na dijelovima ceste koji su na nižim razinama zna se skupiti toliko vode da njezin nivo dos­tiže visinu vratiju. Tu staju au­tomobili koji imaju na motoru nisko smješten razvodnik pa­ljenja ili dio elektronike, zbog ulaska vode u osjetljive kontakte. Popravak se svodi na suše­nje ili djelomičnu zamjenu elektronskih dijelova. Stvarni gubitnici su oni vlasnici vozila čijim motorima spojna cijev filtera zraka prolazi donjim di­jelom motora. Ako je cijev po­rozna ili još gore, otkačena, pa se zrak usisava umjesto kroz kućište filtera, direktno iz zra­ka s donje strane, usisivanje i male količine vode, znači smrt za motor. Neki ne bi vjerovali kako se polome klipovi, cilindri i ventili kad voda prodre u kompresioni prostor. Ona se ne može stlačiti i razbija sve oko sebe. Često puta ni generalka nije isplativa, nego se mije­nja cijeli motor. Neka vam ne bude teško otvoriti poklopac mo­tora i pogledati položaj i sta­nje te, u ovom slučaju dra­gocjene cijevi. Svaki veći plju­sak strada bar jedan motor, pa zašto bi to bio baš vaš. Ako ste se sretno izvukli iz duboke vo­de, nemojte si pokvariti ra­dost na prvom kočenju. Vaše kočni­ce su mokre i potrebno je po izlasku na čvrsto tlo nekoliko puta pritisnuti kočnicu u vož­nji, kako bi se istisnula nakup­ljena voda i zagrijali tarni elementi. Počne li vam nakon tak­­ve situacije auto loše vući i pre­kidati, kontrolirajte spojne cijevi goriva. Moguće je da su nap­u­k­le pa je pumpa uz gorivo po­vu­kla i vodu. Ako se kiša pret­vori u tuču, ne žalite de­kicu koju ču­va­te za romantič­nije stvari, ba­citi na krov i hau­bu. Njena po­vijesna vrijednost sva­kako nije ve­ća od štete koja bi nastala od tuče. Bojite li se grm­ljavine, bu­dite smireni, niš­ta vam se ne mo­že dogoditi, na­ročito ako se ne držite za li­me­ne dijelove. Ne­će grom u ko­p­rive, ali neće ni u auto!